Side 1 av 1

Fjusking på kald motor

Legg innLagt inn:30 aug 2007 16:47
av Daniel_hoy
Har ett litt merkelig problem. Når bilen står over natta så kan jeg starte å kjøre fint i ca 1 km. Da begynner bilen å fjuske. Ser at A/R verdien ligger på 20 som er det høyeste måleren går til. Fjuskingen går over etter 1min eller 2. Får samme problem viss bilen står ei stund på tomgang etter den har stått over natta.

Noen som har en ide om hva som er problemet? Bilen fungerer helt normalt ellers.

Legg innLagt inn:31 aug 2007 20:58
av Daniel_hoy
Ingen som har en idè? Er selfølgelig en 3s-gte motor det er snakk om.

Legg innLagt inn:31 aug 2007 22:07
av Larsen
Kan kanskje gi deg en pekepinne. Et minnutt er jo circa det den orginale lambdasonde bruker på å bli varm nok til å gi signal. Ellers så ville jeg også kanskje sjekket Idl bryteren i TPS sensoren. Den pleier å gi et fuel-cut signal til ecu'en som fjerner bensintilførselen da motoren har et vist turtall, men throotlespjeld på tomgang for å spare bensin under kjøring.

Denne fuel-cut funksjonen (ikke den samme som den som kutter bensin ved for høyt turbo trykk) slår da i over ca. 1700RPM.

Legg innLagt inn:02 sep 2007 23:22
av Daniel_hoy
Larsen skrev:Kan kanskje gi deg en pekepinne. Et minnutt er jo circa det den orginale lambdasonde bruker på å bli varm nok til å gi signal. Ellers så ville jeg også kanskje sjekket Idl bryteren i TPS sensoren. Den pleier å gi et fuel-cut signal til ecu'en som fjerner bensintilførselen da motoren har et vist turtall, men throotlespjeld på tomgang for å spare bensin under kjøring.

Denne fuel-cut funksjonen (ikke den samme som den som kutter bensin ved for høyt turbo trykk) slår da i over ca. 1700RPM.
Har faktisk feilkode 21. (Lamda) Men den har jeg hatt i fra før problema kom.Og tror at det er heating kretsen som ikke fungerer. Målte litt på den når jeg fann den feilkoden. Får ikke mulighet til sjekke opp noe neste uke pga av jobb. Men er det noen som har andre tips så kan jeg få sjekket det opp til helgen.

Men for å beskrive problemet litt bedre. Står bilen over natta, (kun da jeg har hatt problem. Så det betyr at bilen er helt kald) så kommer fjuskingen etter ca 1 km eller 1 min eller 2 på tomgang slik som i dag. Viss jeg gir gass så bare fjusker bilen, men viss jeg får litt turtall så kommer den seg. Men dette vil jeg ikke gjør på kald motor. Bilen fungerer UTMERKET ellers!

Legg innLagt inn:03 sep 2007 06:16
av ijb
høres ut som lamdaen ja....

Legg innLagt inn:28 des 2007 01:34
av Daniel_hoy
Fungerer supert nå etter bytte av lambda. Skal bli fint å kjøre bilen til sommeren igjen. Nå får den bare stå innpakket til sola dukker opp igjen.

Viss noen er ute etter ny lambda endel billigere enn toyota så kan han her anbefales. Link

Søk på toyota så finner dere den rette. Kostet meg 153kr levert på døren :lol:

Legg innLagt inn:28 des 2007 02:51
av ArildM
Mulig jeg drar tråden litt OT nå men har 4 AGE også Idl bryter i TPS sensor? Virker veldig som det er noe som fusker der på min bil.

På rundt 1700rpm, altså noe en er borti ganske ofte når en ruller nedover bakker og er i bytrafikk +++ Så virker det som om drivstoffet kuttes, men det skjer på en så ekstrem måte at hele bilen rykker og når jeg da gir på litt så rykker det til igjen. Resulterer i at bilen hopper som en kenguru enkelte ganger :? Kan se for meg at dette blir en stor påkjenning for motorfester osv, og hadde blitt overlykkelig over å bli kvitt problemet.

Mulig å disable bryteren? Må kanskje byttes?

Legg innLagt inn:28 des 2007 21:51
av Insanity
hmm... dette høres spennende ut.
har tilsvarende problem med min CS. at bilen "lugger" når jeg har litt gass. så har tenkt på å prøve meg frem litt med TPS'n kansje det hjelper, har også sett at AF'måleren går i null (lean) når jeg slipper gassen og triller. kan være denne fuel cut'en som lager luggingen.
må testes