Side 1 av 1

min t18 med 3S-GE motor koker :-(

Legg innLagt inn:30 aug 2007 18:52
av Jonna
Hei, har vært å kjøpt meg en 93 modell celica med 3S-GE motor :D

Problemet med bilen er ca dette:

Når jeg hentet bilen sa eieren at hun trudde at topp pakningen var gåen, men etter å ha drenert kjøeanlegget, var det fult av rustvann og ikke akkurat bare kjøleveske for å si det sånn.. :shock:

JEg tok da ut termostaten, og den så jeg med en gang at var feil.. alt for liten.. så den nådde ikke inn til hullet i blokka som den skal med den bakre ventilen på termostaten, så skiftet da denne, og ting ble til en viss grad mye bedre, men langt ifra bra..

Virker som det er luft i anlegget.. når jeg fyller vann på den, og kjører ei stund, så har jeg varmluft i anlegget, men så kommer og går varmen, og den koker ut endel vann gjennom lokket på radiatoren.. temperatur måleren inni bilen står hele tiden litt under halvveis på skalaen uansett om jeg får varme inni bilen eller ikke..

Kan dette være så enkelt som at det er luft i anlegget? :?:

Jeg har tidligere ca kun skrudd på opel, og der trenger man aldri å lufte noe, så er helt blank på dette feltet.. :cry:

ALLE forslag mottas med stor takk..

Legg innLagt inn:30 aug 2007 18:54
av Jonna
det jeg i grunnen lurer mest på er hvordan man lufter dette anlegget? hehe

Legg innLagt inn:30 aug 2007 19:16
av csstian
Hvis du fyller opp anlegget,så kjører varm motoren så begge slangene på radiator er varme.Da er tremostaten åpnet,så fyller du opp nivået hvis det er lite.Hvordan ser radiatorlokket ut? Kan det være defekt,se om pakningene er mårkne. Har vært bortig at det kunn var lokket som var problemet.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 19:20
av CelicaTurbo
Det lufter seg selv via ekspansjonstanken ettersom motoren blir varm og avkjølt i den daglige kjøring, men er det lite vann må du etterfylle et par ganger så klart. Men, om det koker ut radiatorlokket hadde jeg byttet dette lokket. Det lokket skal holde et trykk i kjølesystemet og om den ikke klarer det så vil du ha problemer med temperaturen, og, om motoren koker bør du se det mer i ekspansjonstanken enn du gjør på radiatorlokket.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 19:20
av Jonna
csstian skrev:Hvis du fyller opp anlegget,så kjører varm motoren så begge slangene på radiator er varme.Da er tremostaten åpnet,så fyller du opp nivået hvis det er lite.Hvordan ser radiatorlokket ut? Kan det være defekt,se om pakningene er mårkne. Har vært bortig at det kunn var lokket som var problemet.
satt å leste på forumet mens jeg ventet på svar, og så at andre har hatt feil med lokket på radiatoren.. og eh.. hm.. mitt er ganske så morkna ja.. virker som den pakningsgummien er mer eller mindre løsnet, og det ser generelt slitent ut.. :S

Er dette nok til at den koker? virker som det blir bra med trykk i systemet, og slangene blir ganske så harde.. :shock:

Legg innLagt inn:30 aug 2007 19:24
av Jonna
den koker ikke ut gjennom radiator lokket, men ut gjennom slangen som går via lokket og nedi expansjons tanken.. kan det fortsatt være lokket som er gåent?

Legg innLagt inn:30 aug 2007 19:57
av larsst185
tipper radiatolokket ditt,men har også en mistanke om topp pakninga :roll:
ikke få panikk..

Legg innLagt inn:30 aug 2007 21:59
av Jonna
larsst185 skrev:tipper radiatolokket ditt,men har også en mistanke om topp pakninga :roll:
ikke få panikk..
radiator lokket skal vel slippe ut trykket når det overstiger ca 1 bar? og om den ikke gjør det, vil bilen da koke?

Var ute å kjørte meg en lengre tur isted.. og de første ca 10 min av turen, kom det ikke noe særlig varme ut av varmeapparatet.. men så kom det pluttselig.. hehe og holdt seg mens vi kjørte i nesten 1 time..

når vi da kom hjem, åpna jeg lokket på radiatoren, og den kokte faktisk ikke.. men måtte fylle ca 1 liter.. men var endel trykk i slangene, så fresa litt når jeg åpna, men ikke på samme måten som tidligere at den kokte/fossa over liksom..

sikkert litt uryddig forklart da men.. hehe

Legg innLagt inn:30 aug 2007 22:22
av karl234
hjelper også å stille bilen i kraftig motbakke samtidig med at du åpner radioatorlokket og lar bilen stå på tomgang en stund. viktig at varmen står på max. da får du kanskje luftet ut hvis det er luft i varmeregisteret :)

Legg innLagt inn:31 aug 2007 07:26
av larsst185
Lokket skal slippe ut trykk når det overstiger en viss grense.men en enda viktigere funksjon det har er å øke trykket i systemet for å heve kokepunktet på kjøleveska.Vann koker seiner ved høyt trykk.Derfor kan man oppleve kok når pakningene på troppa er defekte.

Legg innLagt inn:31 aug 2007 12:29
av MacBain
Jeg hadde også rust i kjølevesken på min 3S-GE, noe som resulterte i att termostaten låste seg, som igjen førte til att motoren kokte.
Mitt første tips vil være att du renser hele kjølesystemet grundig, det kan være att noen av kjølekanalen blokkeres.
Kjøp en kratig radiator rens og bruk den.
Rens så med vann helt til det kun kommer ut rent vann av tappekranen på radiatoren(eventuelt ta av den nederste slangen).
For å få kjølevannet rent på min måtte jeg sikkert gjøre dette en 10-15 ganger :D.
Fylte altså radiatoren med vann, startet motoren og lot den bli varm slik at termostaten åpnet seg (husk å skru varmeanlegget på full guffe) og tømte den så etter at den hadde avkjølt seg litt. Som sagt dette tok tid.
Eventuelt kan du ta ut termostaten og stikke vannslangen ned i radiatoren, pass da på att motorblokka er helt kald.

For å få all luften ut av systemet starter du bare motoren uten radiatorlokket montert, skrur på varmeanlegget og venter til det ikke kommer fler luft bobler opp, trykk på radiatorslangen gjentatte ganger for å få presset luften ut.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt ett nytt radiatorlokk samt ny termostat,
du kan jo eventuelt kjøre en tur uten termostaten montert for å se om motoren koker da.

Hvis toppakningen er gått vil du også mest sannsynelig se att det er olje i kjølevesken når du tømmer den ut, pluss att du vil oppleve litt ekstra røyk fra eksosen.

Legg innLagt inn:31 aug 2007 18:54
av WaxFraq
hehe..har hatt det problemet med min mr2 (3s-gte) nå i ferien!
var i stockholm å fikk idiot temperaturer på min...det er morro.
også kommer jeg hjem, og problemet er plutselig borte..!! ??

jau..jo men det jeg skulle si..
det fine med topp pakninger er at du ikke altid ser det på oljen eller eksosen..kan faktisk bare se ut som luft(!) i kjøleanlegget..
da det "siver" trykk fra sylinder til vannkanal..
hadde dette på en 6.2d chevy diesel der jeg å en kompis skulle skifte topp pakning..! hehe...ser nesten fram til at den ryker på min vettu..!

men ja..