TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • tung Ã¥ svinge til venstre, men ikke til høyre

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #32442  av CelicaTurbo
 
Merket i dag at bilen er urovekkende tung å styre mot venstre mens den er like lett som før å styre mot høyre.. i tillegg har den en tendens til å trekke mot høyre om jeg slipper rattet, mens enkelte ganger går den rett frem. Jeg ser ingen umiddelbare problemer med hjul/hjulstilling, og det er ingen ulyder eller slark i styring..

Det jeg har funnet ut er at det er lite væske i beholderen for servostyringen, det er væske der men nivået ligger under minimum, og ser ut til at det ligger delvis under der hvor jeg antar retur-slangen går (det går to slanger inn i beholder, en under og en på siden). Det får meg til å tro at det umiddelbare problemet ikke er værre enn litt luft i systemet, så kan jeg bare fylle opp tanken til korrekt nivå og så vil dette bli bedre med litt kjøring? Eller er det kompliserte utluftningsprosedyrer og tilsvarende? Nå umiddelbart vil jeg bare fikse problemet, så kan jeg heller prøve å finne ut hvor væsken har tatt veien tidligere. Det jeg vet er at det aldri har vært noe spesiellt høyt nivå i tanken så det er ingen grunn til å tro at det er noen stor lekkasje enda..

så, holder det å fylle på tanken i denne omgang?

 #32446  av memo
 
i første omgang ville jeg fylt på servo-olje ja, men pass på hvilken du bruker.. skal stå i boka di hva bilen liker best.. vet at noen biler er ganske kresne..

 #32448  av CelicaTurbo
 
aner ikke, har ikke den boken der.. noen som har peil?

 #32450  av kennethx
 
Åssen bok er det? er det sånn jeg har på tysk? Kan løpe ut i bilen og hente den jeg...


brb...

 #32455  av CelicaTurbo
 
jepp, den tyske håndboken :)

 #32458  av kennethx
 
Hmm, vet ikke om dette var så interesant, jeg kan ikke ett ord tysk :)
Vedlegg
servo2.png
servo2.png (104.88 kiB) Vist 5020 ganger
servo1.png
servo1.png (117.36 kiB) Vist 5020 ganger

 #32464  av erling
 
Veeeldig dumt spørsmål, men likevel, du har selvfølgelig sjekket lufttrykket i dekkene..? Bilde

Eller samboeren din har måkt over en rabatt og tør ikke si fra... :D

 #32467  av memo
 
kan oversette det der, men orker ikke hvis det ikke er noen som er veeeldig interessert i det..hehe

 #32468  av CelicaTurbo
 
lufttrykket sjekket jeg for noen dager siden og det ser ikke ut til at dekkene er spesiellt forandret nå, har sett etter ja :)

har heller ikke samboer som kjører bil, dvs hun har ikke lappen så jeg håper ikke at hun kjører rundt med min bil :)


men, takk for bildene Kenneth, ser ut til at det er Dexron II jeg skal fylle på :)

 #32492  av CelicaTurbo
 
Nå har jeg fyllt på, litt blandet følelse så jeg er ikke sikker på om det hjalp umiddelbart, men jeg får heller se det litt ann på en kjøretur som er litt lenger enn 1km :)

 #32495  av kennethx
 
HÃ¥per det ordner seg...

 #32920  av sleeper
 
Det tar nok lenger tid en 1km... :D
Hadde samme prob på den gamle st162`n min og den blei ikke bra før etter en uke med kjøring... :?

 #32942  av CelicaTurbo
 
jeg fant faktisk problemet... når jeg først opplevde at det var et problem var det bare noen timer siden jeg hadde sjekket lufttrykket på bensinstasjon så jeg tittet bare kjapt over dekkene for å se at dem ikke var pungtert men dem så bra ut. To dager senere da Amund ville titte litt på motoren i forbindelse med prosjektet hans så oppdaget vi at ene forhjulet hadde seriøst lite luft.. da hadde det altså lekket ut i løpet av to dager og det var også synderen for den rare servofølelsen: en skrue som stod inn i dekket..

men det sier noe om hvor følsom denne bilen er for forskjellig trykk i dekkene når jeg merket noe var ille før jeg kunne se at det var lite trykk i dekket :shock:

Dekket er lappet og problemet er borte nå :)

 #32949  av sindrejl
 
hehe fint, jeg fikk litt sånn halvt sjokk jeg også her endag da jeg kom ut og så dekket stod på felgen.. iløpet av noen timer var det blitt helt flatt.. måtte kjøre på felgen noen få meter til bensinstasjon, fyllte opp så var det bra.. og det er fremdeles bra.. merkelig :)