Side 1 av 2
Noen som kan forklare meg forskjellen på 90 og 91mod Gt4?
Legg innLagt inn:11 feb 2004 13:47
av EspenM3
Ser at det skal være noen utstyrsmessige forbedringer på 1991 modellen i forhold til 1990. Noen som kan forklare meg hvilke detaljer dette er? Lurer på en bil som selger sier er 1991 modell, men den er første gang registrert i oktober 1990. Hvordan se om dette virkelig er en 91mod

Legg innLagt inn:11 feb 2004 14:10
av CelicaTurbo
jeg kjenner ikke til noen utstyrsforandringer som er enkle å se. De tidligere modellene (tidlig 90 i så tilfelle) hadde svakere bremser og en girkasse med svakere synkroringer, men jeg er faktisk usikker på om disse ble levert til Europa i venstrerattet versjon i det hele tatt, min er en "91"-modell men ble produsert semptember/oktober 1990. Denne er av nyere modell pga at den har ett stempel i kalipperen fremme (de tidligere hadde to stempler men totalt mindre areal, og var dermed svakere), i tillegg har min bil 151F-girkassen som de senere modellene ble levert med. Tidligere hadde 150. Om du ser på vedlagt bilde har jeg sirklet rundt der hvor koden for girkassen står, denne platen finner du under panseret på toppen av radiator. I tillegg kan du jo titte på kalipperen om du heiser opp bilen litt..
ellers kjenner ikke jeg til noen andre forandringer, og som sakt er jeg usikker på om ikke den "dårligere" tidligere modellen kun var aktuell i Japan og England eller om den også ble levert for oss som kjører på korrekt side av veien i Europa

Legg innLagt inn:11 feb 2004 14:16
av CelicaTurbo
Forresten: velkommen tilbake, en stund siden vi har sett noe til deg her nå? Og har det skjedd noe med bilen din siden det høres ut som om du er på utkikk etter en ny?

Legg innLagt inn:11 feb 2004 16:33
av EspenM3
Hei. Takker for svar. Solgte den forrige da våren kom. å kjører jeg stort sett late firmabiler, og suget etter kombinasjonen turbo og 4WD har meldt seg for alvor igjen. Det er jo masse snø og is her!!!!!
Takker for svarene, skal høre med selger om han kan knipse et bilde av den platen. Om den har samme girkasse som din, er den da å anse som 91mod? Ser på bilde jeg har fått tilsendt at denne bilen ikke har tåkelys i fangeren foran. Var ikke dette standard på Gt4?
Legg innLagt inn:11 feb 2004 17:10
av kennethx
Tror ikke det nei, jeg har en ST185CS, har værken AC, tåkelys eller takluke.
Legg innLagt inn:11 feb 2004 19:20
av CelicaTurbo
Ifølge britene skal tåkelys være standard på nyere modeller, men hverken min 91 eller Kenneth sin 92 har dette som standard så jeg tror ikke det skal gjøre noen forskjell på modellene egentlig..
Om girkassekoden er den samme som det som er avbildet her vil jeg anse bilen til å være av nyere modell ihvertfall, men jeg vet ikke når endringen skjedde så det er også mulig at en del 90-modeller har dette, vet rett og slett ikke men en ting er ihvertfall sikkert: det er fordelaktig med denne girkassen pga at den ikke har de samme svakhetene som tidligere versjon (svake synkroringer), men det er en mulighet for at den er giret lavere uten at jeg har klart å verifisere om det stemmer for europeiske modeller.
Legg innLagt inn:12 feb 2004 18:56
av Bjørn E
Ifølge Toyota EPC har min bil produksjonsdato 11/1989, så da bør jo den være en av de første. Bilmodellen hadde premiære på Frankfurtutstillingen September 1989 tror jeg. Iallfall så har min bil girkassetype E151F ifølge ID-platen.
Legg innLagt inn:12 feb 2004 21:04
av CelicaTurbo
hm, det tyder jo på at alle europeiske biler fikk den "gode" girkassen da, og at det kun er briter (med japan import) og amerikanske eiere som trenger å bekymre seg for det der? Ikke godt å si gitt..
Legg innLagt inn:12 feb 2004 23:33
av kennethx
Mener jeg har lest det Kristian, Kjipa kassen gikk i usa og japan, mens alle biler solgt ny i europa har den "gode" kassen...
Legg innLagt inn:13 feb 2004 09:55
av CelicaTurbo
joda, ser ut til at det stemmer og jeg har hatt en mistanke om det for å si det slik, men det er jo vanskelig å verifisere slikt da.. Men at Bjørns bil også har denne kassen og er en tidlig produsert bil tyder på at det stemmer da. Bare lurer på om dette også gjelder bremsene? Jeg vet at alle modeller som ble levert i Japan har dem dårlige bremsene av en eller annen grunn (britene klager over det ved import av dem), mens kun de tidlige modellene i USA har dette (samt annen girkasse).
Legg innLagt inn:13 feb 2004 13:51
av @lpher
CelicaTurbo skrev:joda, ser ut til at det stemmer og jeg har hatt en mistanke om det for å si det slik, men det er jo vanskelig å verifisere slikt da.. Men at Bjørns bil også har denne kassen og er en tidlig produsert bil tyder på at det stemmer da. Bare lurer på om dette også gjelder bremsene? Jeg vet at alle modeller som ble levert i Japan har dem dårlige bremsene av en eller annen grunn (britene klager over det ved import av dem), mens kun de tidlige modellene i USA har dette (samt annen girkasse).
Høres ut som dette er en sånn domestic-only thing ja....akkurat det samma med supra også...93-94 mkIV JDM har 'småbremser' og mer 'fragile' snurre
@lpher
Legg innLagt inn:13 feb 2004 16:10
av CelicaTurbo
jepp, lurer på hvorfor? Om det er pga lavere produksjonskostnader høres det nesten litt dumt ut, skulle tro det var høyere kostnader bare det å måtte produsere forskjellige modeller etter marked, ihvertfall nok til at det er fordelaktig å unngå slike forskjeller.. men, tydelighvis ikke

Legg innLagt inn:18 mar 2004 13:58
av CelicaT4WD
Hmm... Jeg har F151-kassen, men har samtidig kun plass til smalt skilt bak - hvilket gir et signal om at jeg kanskje har en USA-modell. Så det er nok ikke bare Europa-bilene som fikk 151-girkassen.
Legg innLagt inn:18 mar 2004 15:30
av CelicaTurbo
At du har smalt skilt bak er nok mest trolig et tegn på at bilen din kommer fra Sveits, slik som min

Selv det korte-høye standardskiltet til biltilsynet passer ikke skikkelig, man bør ha et slikt ekstra lite skilt som biltilsynet ikke er så glade i å gi tillatelse til..
Legg innLagt inn:18 mar 2004 20:09
av CelicaT4WD
Har du fått tillatelse til å ha det minste eller?
Jeg har liten utgave av det høye skiltet med bokstavene over og tallene under. Men i vognkortet står det "Kan ha lite/høyt eller smalt skilt bak". Så jeg skal høre om jeg ikke kan bytte. Evt. ødelegge det jeg har og så gå og høre...