Side 1 av 2

Legg innLagt inn:21 sep 2007 19:02
av kake
jumbo skrev:pft, så lenge det ikke ligger noe nevneverdig med snø er jo ikke R-dekk noe spesielt mye verre enn alt annet.
R-dekk må ha endel temperatur for å fungere. Sitter ikke noe bedre enn topp-gatedekk når de er kalde. Har testet dette både på rundetider og på nåla gjennom svingene. Men, den direkte følelsen pga de stive veggene på r-dekka er jo der uansett. Problemet når det er kaldt er at det er værre og få opp tempen, og når det er kaldt er det jo ofte rim/tåkete...og da kommer r-dekk til kort (Langt dårligere grep enn gatedekk som goodyear f1 osv). Mønster når det ikke er tørt på veien er dessuten ikke oppskrytt :wink:

Legg innLagt inn:21 sep 2007 20:55
av jumbo
kake skrev:
jumbo skrev:pft, så lenge det ikke ligger noe nevneverdig med snø er jo ikke R-dekk noe spesielt mye verre enn alt annet.
R-dekk må ha endel temperatur for å fungere. Sitter ikke noe bedre enn topp-gatedekk når de er kalde. Har testet dette både på rundetider og på nåla gjennom svingene. Men, den direkte følelsen pga de stive veggene på r-dekka er jo der uansett. Problemet når det er kaldt er at det er værre og få opp tempen, og når det er kaldt er det jo ofte rim/tåkete...og da kommer r-dekk til kort (Langt dårligere grep enn gatedekk som goodyear f1 osv). Mønster når det ikke er tørt på veien er dessuten ikke oppskrytt :wink:

Alle dekk sitter bedre med temp enn uten.... R-dekk sitter ikke dårligere enn hva som helst annet ved vanlig (lav) temp på vanlig vei... Sikkert argumenterbart at de kan plane noe lettere ved mye vann, men det blir jo en helt annen diskusjon, og har enda mindre med temp å gjøre

Legg innLagt inn:21 sep 2007 22:14
av Amund
et godt poeng her er vel at på turen opp og ned blir vel dekka neppe pressa til gransa uansett :wink:
og etter et par tre ti runder på dagali så tenker eg det går seg til med temperaturen :roll:
Eg er faktisk imponert over kor mykje r888 dekka tålar av vann før dei planer!!! laaaangt bedre enn mange vanlige regndekk eg har prævd!!

Legg innLagt inn:22 sep 2007 10:33
av kake
jumbo skrev: Alle dekk sitter bedre med temp enn uten....
Det er feil, gatedekk liker ikke varme. De er laget for å ha best grep på gate, og der blir dekkene aldri så varme. Når de blir varme så taper de grep, blir uforutsigbare og kanskje smelter bort. Akkurat det motsatte av r-dekk. Mon tro hvorfor man kaller de r-dekk ? :wink:
jumbo skrev: R-dekk sitter ikke dårligere enn hva som helst annet ved vanlig (lav) temp på vanlig vei...Sikkert argumenterbart at de kan plane noe lettere ved mye vann, men det blir jo en helt annen diskusjon, og har enda mindre med temp å gjøre
R888 dekkene sitter ikke noe særlig når det er under 55 grader i slitebanen. Optimalt temp for de ligger imellom 75 og 90 grader, da er det klister. Når de over 100 grader så blir grepet gradvis dårligere. Det er spesielt merkbart når det er kaldt ute, eller at det regner at det er vanskelig og få opp tempen. I mye regn har de for lite mønster uansett.

På en varm sommerdag med varm asfalt før r888 har fått opp tempen, så har jeg samme hastighet på nåla igjennom langsvingen på rudskogen som med et topp gatedekk. Når dekka har fått opp tempen så går hasitgheten opp en 8-10km/t :)

Når jeg kjører til jobb om morran om dagen merker jeg at de sitter dårlig. Det er veldig lett å sladde :) Det har noe å gjøre med at det er lite mønster i de, at det er litt rim/kjølig i bakken og 1-3 grader ute. Da har jo dekka omtrent samme temp også.

Legg innLagt inn:22 sep 2007 17:10
av Qurtis
Må prøve å ta en tur jeg og. Er i Israel Eilat nå 30 grader i skyggen. Men det frister med et siste tur på bane med bilen for sesongen :twisted:

Legg innLagt inn:23 sep 2007 22:23
av jumbo
kake skrev:Det er feil, gatedekk liker ikke varme. De er laget for å ha best grep på gate, og der blir dekkene aldri så varme. Når de blir varme så taper de grep, blir uforutsigbare og kanskje smelter bort. Akkurat det motsatte av r-dekk. Mon tro hvorfor man kaller de r-dekk ? :wink:
Alt er relativt. Selv vanlige filledekk øker grepet et godt stykke over normal driftstemparatur ved rolig veikjøring, men selvsagt stopper de langt tidligere enn R dekk. Det høres nesten ut som du tror de har en motsatt eller ikke-eksisterende temperatur vs. prestasjonskurve sammenlignet med R-dekk. Dette stemmer helt enkelt ikke.

Nå var uansett temaet R dekk konra andre dekk langs vanlig vei ved kjølig temperatur, og poenget er at R-dekkene ikke klarer seg et spor verre i den situasjonen enn andre dekk.

R888 dekkene sitter ikke noe særlig når det er under 55 grader i slitebanen. Optimalt temp for de ligger imellom 75 og 90 grader, da er det klister. Når de over 100 grader så blir grepet gradvis dårligere. Det er spesielt merkbart når det er kaldt ute, eller at det regner at det er vanskelig og få opp tempen. I mye regn har de for lite mønster uansett.
Optimale temperaturer har ingen relevans for det som ble diskutert ;)

Sammenligningen gjaldt vanlige/kjølige forhold der alle dekk strengt tatt ligger langt under sin optimale temparatur, og selv om R-dekk vil være mye lenger unna god-temp er dette like mye fordi maks grep er langt bedre. Det betyr IKKE at de har dårligere grep enn andre dekk ved lik (for lav) temp.


Når jeg kjører til jobb om morran om dagen merker jeg at de sitter dårlig. Det er veldig lett å sladde :) Det har noe å gjøre med at det er lite mønster i de, at det er litt rim/kjølig i bakken og 1-3 grader ute. Da har jo dekka omtrent samme temp også.
Nettopp - men poenget er at de i den situasjonen ikke er noe verre enn hvem som helst vanlige dekk.

Legg innLagt inn:23 sep 2007 23:06
av kake
Siste O.T. nå :wink:

Klippet ut fra databladet til r888 8)

When compared to high performance or ultra high-performance street tyres, when used on public roads, Toyo motor sports radials will:

4) be slippery when cold. Due to the tread compounds & construction types, grip levels will be low until the tyres have had some waming-up. This will be specially noticeable in cold and / or in rainy conditions.

Legg innLagt inn:24 sep 2007 06:23
av Amund
Siden det tydeligvis var stor interesse for å diskutere R-dekk VS vanlige dekk ved vanlig kjøring, så splitta eg opp posten slik at den diskusjonen kan fortsette uten å ødelegge treff-tråden til Christian :wink:

Legg innLagt inn:24 sep 2007 09:47
av Larsen
Min erfaring med toyo dekkene på vanlig vei når de er kalde er at de har mye bedre grep enn det vanlige gode gatedekk har. Det blir selfølgelig også bedre med høyere temperatur. Selv på våt veibane sitter de bedre enn mange andre tilsvarende dekk.

Legg innLagt inn:24 sep 2007 10:09
av Amund
Larsen skrev:Min erfaring med toyo dekkene på vanlig vei når de er kalde er at de har mye bedre grep enn det vanlige gode gatedekk har. Det blir selfølgelig også bedre med høyere temperatur. Selv på våt veibane sitter de bedre enn mange andre tilsvarende dekk.
Samme erfaring har eg, men no skal det seiast at dei tåler mindre vann før planing :roll:

Legg innLagt inn:24 sep 2007 10:18
av kennethx
Våt vei går greit, men er det det minste overvann og fart 80+, så er det helt greit om veien går rett frem :lol:

Legg innLagt inn:24 sep 2007 10:37
av Larsen
Amund skrev:
Larsen skrev:Min erfaring med toyo dekkene på vanlig vei når de er kalde er at de har mye bedre grep enn det vanlige gode gatedekk har. Det blir selfølgelig også bedre med høyere temperatur. Selv på våt veibane sitter de bedre enn mange andre tilsvarende dekk.
Samme erfaring har eg, men no skal det seiast at dei tåler mindre vann før planing :roll:
Det har jeg ikke testet ut heldigvis, men de tåler normalt regnvær ihverfall.

Legg innLagt inn:24 sep 2007 10:57
av jumbo
Larsen skrev:Min erfaring med toyo dekkene på vanlig vei når de er kalde er at de har mye bedre grep enn det vanlige gode gatedekk har. Det blir selfølgelig også bedre med høyere temperatur. Selv på våt veibane sitter de bedre enn mange andre tilsvarende dekk.
Nettopp.

Legg innLagt inn:24 sep 2007 19:50
av kake
Larsen skrev:Min erfaring med toyo dekkene på vanlig vei når de er kalde er at de har mye bedre grep enn det vanlige gode gatedekk har. Det blir selfølgelig også bedre med høyere temperatur. Selv på våt veibane sitter de bedre enn mange andre tilsvarende dekk.
De gjør enkelt og greit ikke det altså. Like godt ja - når det er tørt og varmt ute, men ikke bedre i det hele tatt før dekkene har fått temperatur i seg. Det kan kanskje føles sånn fordi dekkveggene er så forbanna stive slik at grep og styring føles meget bra ut. Dette sa jeg forøvrig i post 1.

Diskusjonen gikk jo rundt det når det var kaldt ute, altså 0-3 varmegrader og gjerne litt rått i lufta. Da er r888 dekka meget lumske før de blir varme. Goodyear F1 GSD3 f.eks har betydelig bedre grep i sånne situasjoner og så slipper de langt mykere også. F1 dekka er forresten helt fantastiske i regn.

Og dette ble da min siste post her :wink: 8) .

Legg innLagt inn:24 sep 2007 20:13
av Larsen
Du som er så god til å sittere toyo manualen
The rubber compounds used in these tires have unique properties that, when compared to other tires, can cause them to lose some of their flexibility when stored and operated at sub-freezing temperatures. This loss in flexibility can lead to potential cracking and other damage to the tire.

TO MINIMIZE THE CHANCES OF THIS HAPPENING, CONSUMERS AND INSTALLERS ARE ADVISED TO FOLLOW THESE INSTRUCTIONS DURING SUB-FREEZING CONDITIONS:
1.
Do not operate the car with these tires, as the tires may suddenly fail.
http://marktg.toyotires.com/file/TireStorage.pdf