Side 1 av 1

Camshaft til 1.gen 3S-GE

Legg innLagt inn:25 sep 2007 13:29
av k_one
Ser at blant annet TODA har kammer til 1.gen 3S-GE
http://www.toda-racing.co.jp/en/product ... sg-02.html
Er det noen her som kunne kommet med en anbefaling på hva jeg burde velge? Ønsker meg noe som er litt "hvassere" enn originalt, men bilen skal allikevel kunne brukes til daglig.
Evt. andre merker/forslag er selvfølgelig også velkommne!(Toda er det eneste jeg har funnet så langt...)
Alle tips tas imot med stor takk!

Legg innLagt inn:25 sep 2007 14:43
av sleeper
mener iog huske at ATS også lager kammer som passer 1 gen toppen..

Legg innLagt inn:25 sep 2007 14:43
av Larsen
Tror det går ann å bruke 3sgte kammer. Nemi på forumet her mener jeg har gjordt det.

Legg innLagt inn:25 sep 2007 14:52
av sleeper
du kan bruke 1 gen 3sgte kammer på en 1 gen 3sge motor og omvendt.. men du kan ikke bruke 2 eller 3 gen kammer i en 1 gen topp.. dermed så er hks uaktuelt..
og 1 gen 3sgte kammene er ikke noe grommere en 1 gen 3sge kammer så da er det liten vits i..

men er som sagt ganske sikker på at ATS selger omslipte kammer som passer i 1 gen toppen..

Legg innLagt inn:25 sep 2007 15:12
av k_one
Ser ut som ATS har kammer til ST165, men hvis du sier at 3S-GE og 3S-GTE kan brukes om hverandre i 1.gen så burde det jo ikke være noe problem ;)
Men, er det noen som kan forklare meg litt om duration og lift?
Ser at ATS sin til 1.gen har 264 duration og 9.2mm lift.
Er det slik at jo mer duration og lift man har, jo mer "racing-aktig" blir det?
Ser at TODA har kammer som går fra 254-7.9mm helt opp til 320-10.8mm til 1.gen.
Hva er fordeler/ulemper med mye duration/mye lift kontra lite duration/mindre lift?
(Er "litt" grønn på det området her for å si det sånn) :wink:

Legg innLagt inn:25 sep 2007 19:10
av CelicaTurbo
I all hovedsak, lengre duration flytter momentet oppover i turtallet og i mer ekstreme tilfeller kan gi problemer med avgass eller tomgang, mens større løft gir mer moment men øker belastningen på ventilløftere og shims, kan føre til at ventilfjører må byttes, og kan i mer ekstreme tilfeller føre til at ventilene kan støte i stemplene om registerreimen ryker, med medfølgende motorhavari ;)

På orginal ECU har det lite for seg å gå for noen ekstrem duration pga at motoreffekten fort kan havne langt ovenfor turtallssperren, og pga at motoren sannsynligvis trenger en del mer jobb med porting av toppen osv for å kunne puste skikkelig i det området hvor en slik kamaksel gir effekten, for ikke å snakke om at motoren må bygges til å tåle et høyere turtall ;) Om du bruker lang duration på orginal motor risikerer du å miste effekt på alle turtallsområder som du praktisk klarer å utnytte med orginal turtallssperre..

Legg innLagt inn:25 sep 2007 20:23
av k_one
Takker for nyttig info :)
Har du da noe godt forslag til hvilke kammer jeg burde bruke i en 1.gen 3S-GE??
Det å bytte ventilfjærer og shims er heller ikke utenkelig hvis dette er nødvendig. Gjerne kamdrev også for den saks skyld. Jeg er bare keen på mest mulig effekt uten å måtte bytte til en 3S-GTE.

Legg innLagt inn:26 sep 2007 12:33
av k_one
Er det noe som har prøvd disse:

http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=7584

Ser jo ut til å være komplett kit med kam, kamdrev, belte og fjærer/shims.

Legg innLagt inn:26 sep 2007 13:25
av Larsen
Itillegg så gir høyere løft mer hk på høy turtall fordi luften slipper letter igjenom ventilene. Det gjør igjen at drivstoff økonomien lider på lavt turtall fordi luften passerer for sakt igjennom ventilene og blander ikke bensin med luft godt nok.