Side 1 av 1

Headers/grenrør til MK3?

Legg innLagt inn:28 sep 2007 21:41
av Bugster
Hei

HAr lest på Spyderchat.com at det er vanlig å bytte ut original-manifolden med grenrør, eller rett og slett smadre innmaten (katalysatorene) i manifolden for å begrense varmeutvikling og påfølgende motorhavari.

-Er det noen her som har peiling på hvor man får tak i et brukbart grenrør? ( I Norge eller scandinavia?)

-Eller er det like greit å bare demontere manifold, få ut kat'ene, og sette det på plass igjen?

Takknemlig for tips fra folket. :)

Bugster

Legg innLagt inn:30 sep 2007 14:35
av Bugster
Virkelig ingen som har gjort noe slik på MK3'ern sin her?

Her er forøvrig link til et bilde av originalen, og en TRD-header som jeg fant i en post på spyderchat.

http://www.spydermagazine.com/files/headers.jpg

Legg innLagt inn:30 sep 2007 15:36
av defred
Fensport var de nærmeste jeg fant! Fy for en pris da! http://www.fensport.co.uk/parts.htm
Sikkert billiger her: http://www.takakaira.co.jp/performance/main.html

Legg innLagt inn:30 sep 2007 15:41
av Bugster
defred skrev:Fensport var de nærmeste jeg fant! Fy for en pris da! http://www.fensport.co.uk/parts.htm
Sikkert billiger her: http://www.takakaira.co.jp/performance/main.html
USD 1130 på Takakaira også. :S Det er DYRT altså.

Men takk for svaret.

Flere med innspill her tro?

(Lukter vel modifikasjon av de originale med slike priser!)

Legg innLagt inn:30 sep 2007 15:51
av ijb
Bugster skrev:
(Lukter vel modifikasjon av de originale med slike priser!)
vil ikke anbefale de, du kommer ikke gjenom eu kontrol uten katalysator, og og måtte kjøpe ny orginale etter en kontrol er nok en enda dyrere afere :wink:

Legg innLagt inn:30 sep 2007 16:15
av Bugster
Har skjønt det slik at disse to bare er "pre-cats" og at det sitter en hovedkatalysator lenger ned. Noen som kan bekrefte dette?

Legg innLagt inn:02 okt 2007 19:37
av Supra2JZ-GE
jeg kjøpte header på ebay som ikke funka, endte opp med å knuse innmaten til originalen istedefor. min gikk igjennom eu kontrollen fint da dette kun var precaten som du selv sier og du da beholder hoved caten som er etter dette.
ble en litt hulere og finere lyd fra eksosen og...

Legg innLagt inn:02 okt 2007 19:41
av Bugster
Supra2JZ-GE skrev:jeg kjøpte header på ebay som ikke funka, endte opp med å knuse innmaten til originalen istedefor. min gikk igjennom eu kontrollen fint da dette kun var precaten som du selv sier og du da beholder hoved caten som er etter dette.
ble en litt hulere og finere lyd fra eksosen og...
Takker så meget. :) Dette var vel i grunnen svaret jeg trengte.
Da er det vel bare å bestille paknings-sett, og begynne å demontere.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 21:51
av steffen karlstad
men jeg har hatt havvarier og motorbytte på toyota..
poenget er uten pre caten vill motorlampa lyse fordi sensosren registrerer at det er feil avgass og bensinforbuket øker drastisk.

Legg innLagt inn:04 okt 2007 14:21
av Supra2JZ-GE
hvis du kryper under bilen din og ser etter med dine egne øyne så ser du det at sensorene på headeren er FØR precat og den siste sensoren er ETTER den siste katalysatoren, så jeg har ikke hatt problemer med noe motor lys som begynner å lyse det siste halvåret jeg har kjørt uten.....

men en ting er sant, den vil nok bruke "litt" mer bensin for du får mindre motstand i eksosen, og det vil kanskje bli dratt litt mer bensin med i eksosen grunnet dette som da også lager litt "putring" i potta. dette vil nok ta livet av den siste katalysatoren litt fortere enn normalt, men det overlever jeg så lenge jeg ikke må bytte motor igjen........

men dette er mitt synspunkt og erfaringer, bare slik at det er sagt.... husk å bruk moment på boltene til headeren som går i blokka ;) og ny pakning....

Legg innLagt inn:06 okt 2007 18:07
av Bugster
Her er vel alt man trenger å vite ang. MR2 MK3 og pre-cat problemer.

http://www.mr2roc.org/phpBB2/viewtopic.php?t=11393

Denne burde vært sticky her på dette forumet også.

Legg innLagt inn:07 okt 2007 08:52
av CelicaTurbo
Bugster skrev:Her er vel alt man trenger å vite ang. MR2 MK3 og pre-cat problemer.

http://www.mr2roc.org/phpBB2/viewtopic.php?t=11393

Denne burde vært sticky her på dette forumet også.
Det er nok lurt, så nå står den i FAQ-posten vår på toppen av MR2-forumet ;)