Side 1 av 2

Lufte clutch?

Legg innLagt inn:02 okt 2007 14:42
av wickeddark
Clutchen henger seg oppe av og til. Har overhalt mastersylinderen og den lekker ikke. Den er også lufta godt. Må mann trykke inn pedalen samtidig som mann lufter eller? For slaven ser også bra ut, så tror ikke det kan være den. Utløser mekanismen på pedal ser også strøken ut. Har smurt opp alt på den.

Legg innLagt inn:02 okt 2007 16:10
av csstian
Du åpner nippelen på slavesylindern å en sitter inni å pumper.Så etterfyller du bramsevæske ettersom det forsvinner.Du behøver ikke stenge å åpne for hvert pump

Legg innLagt inn:02 okt 2007 17:55
av defred
En grei måte og lufte clutch pumper på er å lufte fra slave til master. Bruk en sånn pumpe oljekanne(rød liten sak) med en gummislange på og pump bremseveske gjennom luftenippelen på slavepumpen opp i beholderen på masterpumpen. Skjønte du den? Sikker og grei metode for og bli kvitt all luft.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 07:44
av wickeddark
Aha, da skjønner jeg. Har lufta ved å bruke sugepumpe på den nippelen...

Takker for all hjelp :D

Legg innLagt inn:03 okt 2007 10:11
av wickeddark
Hm, lufta gjennom nesten en halv liter, får samme symptomer enda. Av og til så kommer den bare halveis ut, og da tar den mye tidligere. Så om jeg trekker den ut med foten, så funker den som normalt fram til neste gang det skjer... Er det noen andre ting jeg kan se etter? Har prøvd å bare pumpe og fylle etter. Fant ingen sånne pumpekanner på verkstedet så fikk ikke testa den metoden...

Legg innLagt inn:03 okt 2007 10:40
av defred
Kan nesten høre ut som du har greid og snu pakningen på stempelet i sylinderen, da henger stempelet sg opp og vil ikke gå tilbake. Bare en tanke!

Legg innLagt inn:03 okt 2007 10:58
av Larsen
Jeg brukte vel 5 liter på igjenomlufting av klutsjen jeg da. Skal en del til for å få det luftfritt.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 11:10
av defred
5 liter!! :shock: I all verden, hvor langt er det fra pumpen til pedalen? Jeg brukte maks 2 dl. på min, da brukte jeg overnevte metode.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 11:55
av larsst185
han har vel mr2 med beholderen foran og motoren bak.Er litt greiere på feks celica.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 11:57
av defred
larsst185 skrev:han har vel mr2 med beholderen foran og motoren bak.Er litt greiere på feks celica.
Jo, jo ser det, men 5 liter, så langt er det vel ikke!

Legg innLagt inn:03 okt 2007 12:46
av wickeddark
defred skrev:Kan nesten høre ut som du har greid og snu pakningen på stempelet i sylinderen, da henger stempelet sg opp og vil ikke gå tilbake. Bare en tanke!

Stempelet var ferdig montert og kun i ett stykke. Eneste løse delen til det var en segering. Det så også likt ut som det jeg tok ut.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 13:18
av defred
Mystisk! Høres ut som et mekanisk problem, luft i systemet gir slapp pedal. Var årsaken til overhalingen lekasje? Honet du sylinderen før du monterte det nye stempelet?

Legg innLagt inn:03 okt 2007 13:26
av wickeddark
Hei,

Ja det var lekasje inn i bilen via stempelet.
Jeg honet ikke syl når jeg monterte nei...
Den blir ikke slapp, men av og til når jeg holder den inne så kjenner jeg at den synker litt til, så går den bare halveis ut igjen når jeg slipper. Må hjelpe den ut etterpå. Den klarer ikke å løse ut helt heller da. MEn ellers funker den perfekt, og pedalen kjennes helt normal ut. Kun av og til dette skjer...

Legg innLagt inn:03 okt 2007 13:32
av defred
Tror nok ikke du har luft i systemet, på meg kan det virke som det er stempelet som beveger seg litt tregt i sylinderen. Tror det hadde vært lurt og honet sylinderen før du monterte det nye stempelet. Kan være en liten grad inni sylinderen som gjør at stempelet ikke går helt tilbake når du slipper pedalen. Mulig at dette går seg til men jeg hadde nok demontert igjen og honet. Kjipt, men regner med at clutchen virket som den skulle før overhaling, selv med lekasje, så problemet ligger nok i mastepumpen.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 13:48
av wickeddark
Problemet kom for en mnd siden. Så tappet jeg av den gamle meget svarte vesken som var på. Og luftet gjennom med ny. Da så jeg samtidig at det var lekasje. Ser ingen lekasje noen steder nå, så er ikke det hvertfall. Skal kjøre noen runder med lufting til før jeg demonterer igjen :) Stempelet gikk lett også før jeg låste det av...