Side 1 av 1

Mr2 -> Mr2 Turbo

Legg innLagt inn:02 okt 2007 19:54
av Veggi
Heisann!

Ble henvist til dette forumet ang. ombygging av Mr2. Har lest litt rundt men blir ikke helt klok likevell. Viss jeg har oversett en post så beklager jeg det.

Det det jeg lurer på er: Viss jeg tar å kjøper en mr2 turbo delebil å flytter over alt i en vanlig mr2. Motor, understell osv.

Sitter jeg ikke da med en bil som er lik en turbo modell? Trenger jeg egentlig bare registrere effektøkningen? Eller må bilen likevell godkjenens med turbo forde om dette er en orginal mr2 motor?

Håper en opplyst sjel kan hjelpe meg her :D

Re: Mr2 -> Mr2 Turbo

Legg innLagt inn:02 okt 2007 20:39
av aneriks
Veggi skrev:Heisann!

Ble henvist til dette forumet ang. ombygging av Mr2. Har lest litt rundt men blir ikke helt klok likevell. Viss jeg har oversett en post så beklager jeg det.

Det det jeg lurer på er: Viss jeg tar å kjøper en mr2 turbo delebil å flytter over alt i en vanlig mr2. Motor, understell osv.

Sitter jeg ikke da med en bil som er lik en turbo modell? Trenger jeg egentlig bare registrere effektøkningen? Eller må bilen likevell godkjenens med turbo forde om dette er en orginal mr2 motor?

Håper en opplyst sjel kan hjelpe meg her :D
du får en akurat lik turbo om du flytter alt over og den er samme generasjon, men den må godkjennees vet ikke hvor lett dette er akurat men.. men bilen blir lik problemet er og få det dokumentert.!

Legg innLagt inn:02 okt 2007 20:49
av Veggi
Ja fryktet det. Biltilsynet er ikke akkurat så vennlige på sånn altid. Men hvor nødvendig å godkjenne? Hvilke problemer kan jeg få om jeg ikke godkjenner ombyggingen?

Å er det noen som vet hvordan jeg bør gå frem for å ha en mulighet til å få noe sånt godkjent? Så den sticky tråden, men dette gjaldt vel kun viss det firmaet gjorde ombyggingen selv?

Legg innLagt inn:02 okt 2007 21:03
av Larsen
I værste tilfelle kan du bli illagt bot for ulovlig ombygging og undragelse av innbetaling for effektøkning, samt regress hvis det skulle oppstå en ulykke. Det er riktig nok værste som kan skje da.

Legg innLagt inn:02 okt 2007 21:06
av celicat23
http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=3&t=38603

En som er på vei til og få føle konsekvensene av noe lignende...

Legg innLagt inn:02 okt 2007 22:04
av Veggi
Det innlegget du linker til der er jo et ekstremt tilfelle også da. Jeg forstår godt at ombygging bør godkjennes for å sikre at det blir gjort på en skikkelig å trygg måte.

Men i mitt tilfelle er det jo kun snakk om å skifte orginale deler. Vis jeg går til biltilsynet og forklarer saken vil jeg da få lov å komme å vise en ombygging? Eller må jeg først sende inn en omfattende søknad?

Hadde et tilfelle tidligere der vi snakket med biltilsynet om å bytte motor fra en 323 og sette i en 320. Da var det kun snakk om at vi måtte komme å vise at alt var gjort skikkelig, så skulle ikke det være noe problem. Men nå var ikke dette i nyere tid. Så er bare ivrig etter å høre va som skjer på den fronten nå for tiden. Tenker jeg tar en tur innom biltilsynet imorgen å hører.

Legg innLagt inn:02 okt 2007 22:08
av Christian
Dette er diskutert i det vide og brede tidligre.

Bla Jumbo her på forumet har gjort dette, og har lagt ut fremgangsmåten sin her.

Legg innLagt inn:02 okt 2007 22:15
av jumbo
Veggi skrev:Men i mitt tilfelle er det jo kun snakk om å skifte orginale deler. Vis jeg går til biltilsynet og forklarer saken vil jeg da få lov å komme å vise en ombygging? Eller må jeg først sende inn en omfattende søknad?
100% riktig rekkefølge er:

1. Søke tollvesenet om statusendring på kjøretøyet i.h.t ny motoreffekt.
2. Betale denne (bilen endrer status når denne er betalt)

3. Søke vegvesenet om tillatelse til ombygging, gjerne med kort beskrivelse av hva du skal gjøre og hvordan du planlegger å godkjenne det.

MERK: Om du søker for en allerede ombygget bil, avskilt den FØR du søker. Det er ikke uvanlig at de kaller inn til stikkprøvekontroll i forkant, basert på slike søknader, og da er du i trøbbel om bilen allerede er bygget om... Ved å avskilte på forhånd har de ingenting de skulle ha sagt i så måte.


4. Bygge om, skaffe dokumentasjon
5. Bestille time og vise bilen


Det har vært slitsomt å få toyota til å være hjelpsomme med dokumentasjon, men dette er stort sett latskap fra deres side. Det holder egentlig lenge med en deleliste for henholdsvis GTi og turbo, som viser like bremser og understell, samt en enkel bekreftelse på motoreffekt og at det virkelig ER den motoren som sitter i bilen, samt at monteringen er kyndig utført.


Alt dette burde toyota imøtekomme lett som bare det, men de er rimelig slitsomme, spesielt sentralt. Er vel en blanding av at det er en del arbeid de ikke får betalt for, samt at de er forsiktige med å bekrefte ting uten å være 100% sikre.

Et alternativ er Toyparts her på forumet. Har har tilgang på dokumentasjon - for en pris - men dette er i min erfaring vel verdt pengene. Alternativet er å jobbe mot toyotaverksteder selv og prøve å få ut dokumentasjon. Burde ikke være vanskelig i det hele tatt, men er i praksis desverre det.

Legg innLagt inn:02 okt 2007 22:53
av Larsen
Høres patetisk ut at de skal ta inn folk som har planer om å godkjenne bilen sin. Det kommer ikke mye smart tenking ut av den etaten der.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 07:36
av Veggi
Veldig bra liste dette her å du er jo også et levende bevis på at dette fungerer :D Men som Larsen sier så er det helt idiotisk viss dem skal hale inn biler til folk som faktisk vil gjøre dette skikkelig.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 10:36
av jumbo
Veggi skrev:Veldig bra liste dette her å du er jo også et levende bevis på at dette fungerer :D Men som Larsen sier så er det helt idiotisk viss dem skal hale inn biler til folk som faktisk vil gjøre dette skikkelig.
Det er for å passe på at du ikke har vært uskikkelig frem til nå :lol:

Problemet er at om du blir tatt så antar de det verste, dvs de regner engangsavgift med NULL fradrag... dvs dyrt.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 11:06
av Veggi
hehe! Kjipt å stå uten bil da å di sikkert ikke gjør det første dagen :lol:

Men hva skjer med bilen viss en blir innkalt til en sånn kontroll og den allerede hadde vært ombygd? Må man bygge alt tilbake igjen til sånn den var? Eller kan man fortsatt få godkjent bare mye dyrere?

Legg innLagt inn:03 okt 2007 11:28
av Larsen
jumbo skrev:engangsavgift med NULL fradrag... dvs dyrt.
Han som er nevnt overfor fikk jo tydligvis fradrag for hk økningen. Han fyren i intervjuet angående saker nevner at prisen avhenger av når modifikasjonene er gjenomført.

Legg innLagt inn:03 okt 2007 12:24
av jumbo
Larsen skrev:Han som er nevnt overfor fikk jo tydligvis fradrag for hk økningen. Han fyren i intervjuet angående saker nevner at prisen avhenger av når modifikasjonene er gjenomført.
Ja, det er riktig det, men det er en bevisbyrde du selv sitter med... de antar at modifikasjonene er like gamle som bilen inntil du kan bevise at de er nyere.