Side 1 av 2
Regjering legger om småtteri på bilavgiftene
Legg innLagt inn:05 okt 2007 10:16
av sindrejl
Dieselavgiften øker med 20 øre per liter, og regjeringen foreslår en miljødifferensiert årsavgift der dieselbiler uten partikkelfilter får en økning i årsavgiften på 100 kroner, mens øvrige kjøretøy får en reduksjon på 330 kroner.
med andre ord går faktisk årsavgifta ned?
Legg innLagt inn:05 okt 2007 10:19
av sindrejl
Samtidig øker de vrakpremie med 5.000 kroner for dieselbiler for årsmodell 1992 og eldre.
Ikke dumt det, få bort gamle skrotbiler

Legg innLagt inn:05 okt 2007 10:26
av hmsilset
Høres bra ut dette! Men tror det ikke før jeg ser det

Legg innLagt inn:05 okt 2007 11:29
av jumbo
Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene
Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
Legg innLagt inn:05 okt 2007 11:42
av Morten
jumbo skrev:Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene
Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
For å ikke snakke om "kamuflasjen" av at det er for miljøet... Hvorfor blir miljøet bedre av at staten får inn mere penger i "miljø-avgifter" om disse pengene ikke faktisk går til miljø-tiltak.

Blir som "veiavgiften" i gamledager det (som jo faktisk endret navn til årsavgift det året Høyre skrøyt av å skulle fjærne idiotiske avgifter og de ble spurt om hvor mye av Veiavgiften som faktisk gikk til veier... da kunne jo ingenklage lengre på bruken?

)
Legg innLagt inn:05 okt 2007 12:10
av arctic_celi
Synes det der er meget skuffende. Det lyser "få mer inn i kassa" isteden for å tenke miljø og endre bilparken som vi har nå.
Hadde håpet på heftige rabatter til miljøvennlige drivstoff jeg...
Tror vi virkelig hadde sett endringer da.
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:47
av kennethx
jumbo skrev:Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene
Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
Kan hverken være skuffende eller overraskende når ALLE sa at det var NETTOPP dette som kom til å skje.

Legg innLagt inn:05 okt 2007 15:35
av cameleon
Legg innLagt inn:05 okt 2007 16:45
av øf
Legg innLagt inn:05 okt 2007 17:19
av CelicaTurbo
Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren
Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk

Legg innLagt inn:05 okt 2007 19:06
av lexusmann
Sier også jatakk til en liten reduksjon, ja...om det nå er for miljøet(TROR ikke det) eller ei...
Legg innLagt inn:05 okt 2007 19:11
av jumbo
CelicaTurbo skrev:Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren 
Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk 
Neida, det er ikke noe dramatisk i disse endringene i det hele tatt, de er tvert imot overraskende ubetydelige. Det er mer prisippet jeg reagerer på, selv om det som allerede nevnt bør være alt annet enn overraskende
Det er jo hvertfall bye bye til all troverdighet (om den noen gang fantes) når det gjelder intensjonene bak politikken. Favoriseringen av dieselbiler var jo nettopp for å få flere dieselbiler i bilparken, fordi man påsto at det er mer miljøvennlig. Noe som i seg selv er bullshit, men det er nå en annen skål. Og nå går man videre og begrunner også disse endringene med miljø som tema... når man går i stikk motsatt retning av hva man gjorde forrige gang....
Legg innLagt inn:05 okt 2007 19:41
av 2r-e-rik
CelicaTurbo skrev:Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren 
Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk 
20øre pluss mva vel å merke.... alle monner drar vet du...
Legg innLagt inn:05 okt 2007 20:29
av CelicaTurbo
20 øre er minimalt og ubetydelig, men, det jeg tenker er at det kan åpne døren for videre økning av dieslavgiften og det er værre. Nå, etter forrige runde hvor registreringskostnadene på dieselbiler ble redusert pga "miljøvennlighet" så er det jo ingen hemmelighet at dette var ren politikk og har med CO2-kvoten i landet, og prisen for kjøp av CO2-kvoter. Nå, i fjor ble en typisk dieselbil flere titalls tusen billigere i innkjøp, kan trygt si at du kan kjøre ganske langt med +20 øre i literpris før du oppveier for den bonusen der.. kan ti-doble den avgiftsøkningen og du skal fremdeles kjøre opp mot hele bilens levetid før du utligner den skatteletten som de bilene fikk i fjor
Men men, alt i alt synes jeg det er ganske positivt. Men det er to ting jeg reagerer på, det er at en økning i dieselavgiften er så ubetydelig at de like gjerne kunne ha spart seg det og bekymringen for at det kan åpne opp for fremtidige økninger, og det andre jeg reagerer på er at personer som ettermonterer partikkelfilter på sine dieselbiler ikke vil få bonus i form av redusert veiavgift.
Legg innLagt inn:05 okt 2007 23:07
av Larsen
Syns det er så håløst å høre på disse debattene. De klager på at bilen forurenser, at vi må bruke mer kollektiv traffikk, Vi bilsjåfører er verdens miljø syndere.
Oki så bilbruken står for 10% av all co2 utslippene. Likevel så er det 95% av stortingsdebaten som domineres av utslipp fra bil. Hva med de 90% som står igjen da. Hva med skipstraffikken som often går på rå-olje og uten noen form rensing av utslippene? utslipp fra fabrikker osv.? Er politikerene virklig så redd for å skade norsk industri at de ike tørr å ta opp diskusjonen om deres miljøpolitikk.