Side 1 av 1
Trenger litt hjelp fra noen med erfaring med Mapping av insp
Legg innLagt inn:05 okt 2007 11:12
av wickeddark
Har mappinga ganske bra nå men plages med ett område.
Halvt gasspådrag sånn mellom 2500 og 3500, der magrer bilen ned til 15 på måleren. Klamper jeg gassen i bunn så går den til normalt nivå på rundt 12,
Så om jeg får halvgassen bra, så blir fullgass for fet igjen. Det rare er at det samme fenomenet skjer når jeg kjører på orginal AFM... Og jeg har jo så mye som 0.6 bar ladetrykk før den plutselig slår over og går til normalt nivå igjen...
Så er den sånn hos dere som enten har uorginale sprut, piggyback eller bare afm og en bredbåndslamda?
Begynner å lure på om jeg skal bytte ut den bankesensoren som jeg har hørt så mye om, evt att problemet kan ligge i bensinpumpa, releet mellom 12 og 6v eller kanskje trykkreg?
Legg innLagt inn:05 okt 2007 11:27
av Morten
Hva bruker du til å mappe/justere? (er jo en kritisk detalj du nok bør nevne?)

Legg innLagt inn:05 okt 2007 11:49
av sleeper
Kan se for meg at du ligger i et område som motoren bytter mellom open loop og closed loop...
dvs at under halv pådrag så ligger ecu og justere blandinga automatisk etter lamdasensor, mens når du gir full så går den overt til og slavisk følge mappet du har laget..
men når den ligger og justerer på halvgass, så er det bare en viss % økning i bansin den får lov til og gi, og er kansje derfor at du greier og justere det områden på halvgass i det hele tatt...
men så over til en annen ting: HVA bruker du til og justere? siden du ikke kan justere bare halvgass omådet for seg selv og fullgass for seg selv så regner jeg med at du ikke har noe fullverdig jsuterbaret sprut?
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:00
av wickeddark
Nei er ikke ett rent sprut nei,
Er en piggyback som kalles Map-ecu uten mulighet for justering av tenning.
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:02
av wickeddark
sleeper skrev:Kan se for meg at du ligger i et område som motoren bytter mellom open loop og closed loop...
dvs at under halv pådrag så ligger ecu og justere blandinga automatisk etter lamdasensor, mens når du gir full så går den overt til og slavisk følge mappet du har laget..
men når den ligger og justerer på halvgass, så er det bare en viss % økning i bansin den får lov til og gi, og er kansje derfor at du greier og justere det områden på halvgass i det hele tatt...
men så over til en annen ting: HVA bruker du til og justere? siden du ikke kan justere bare halvgass omådet for seg selv og fullgass for seg selv så regner jeg med at du ikke har noe fullverdig jsuterbaret sprut?
Akkurat, skjønner. Så hvordan kan jeg da forbigå dette? Altså få motoren til å følge mappet hele veien?
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:09
av sleeper
det kommer helt ann på hva du bruker til og justere det... bruker du orginal hjerne og en piggiback greie så går det ikke..
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:40
av wickeddark
Bruker som jeg nevnte en piggyback med orginal ecu ja. Men syns det rare er at når jeg kobler bort piggybacken helt, og setter tilbake AFM så skjer det samme. Altså at den magrer på det samme området...
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:45
av kennethx
wickeddark skrev:Bruker som jeg nevnte en piggyback med orginal ecu ja. Men syns det rare er at når jeg kobler bort piggybacken helt, og setter tilbake AFM så skjer det samme. Altså at den magrer på det samme området...
Tviler på at motoren dør med 15 i af på et halvt kilo ladetrykk mellom 2000-3000 rpm, dersom tenningen ikke har gått berserk.
Legg innLagt inn:05 okt 2007 13:54
av sleeper
wickeddark skrev:Bruker som jeg nevnte en piggyback med orginal ecu ja. Men syns det rare er at når jeg kobler bort piggybacken helt, og setter tilbake AFM så skjer det samme. Altså at den magrer på det samme området...
du får nok kjøpe deg et nytt sprut hvis du skal ha noen måte og fjerne det på... men det erjo egentlig ikek noe problem vel?!?
Legg innLagt inn:05 okt 2007 14:23
av wickeddark
kennethx skrev:wickeddark skrev:Bruker som jeg nevnte en piggyback med orginal ecu ja. Men syns det rare er at når jeg kobler bort piggybacken helt, og setter tilbake AFM så skjer det samme. Altså at den magrer på det samme området...
Tviler på at motoren dør med 15 i af på et halvt kilo ladetrykk mellom 2000-3000 rpm, dersom tenningen ikke har gått berserk.
Ok, så 15 er ikke for lavt altså. Fikk høre at en ikke burde gå over 12.5. Men det er vel selvsagt på full gass med max trykk

Legg innLagt inn:05 okt 2007 14:24
av wickeddark
Nei er egentlig ikke ett problem. Var bare redd for at ting skulle gå varmt da af ble så høy...
Legg innLagt inn:05 okt 2007 14:33
av sleeper
kommer veldig ann på hvor mye trykk og turtall du har når du har halv gass det... men særlig effektivt er det ikke ivertfall..
Legg innLagt inn:06 okt 2007 08:01
av Andy_Celica
wickeddark skrev:kennethx skrev:wickeddark skrev:Bruker som jeg nevnte en piggyback med orginal ecu ja. Men syns det rare er at når jeg kobler bort piggybacken helt, og setter tilbake AFM så skjer det samme. Altså at den magrer på det samme området...
Tviler på at motoren dør med 15 i af på et halvt kilo ladetrykk mellom 2000-3000 rpm, dersom tenningen ikke har gått berserk.
Ok, så 15 er ikke for lavt altså. Fikk høre at en ikke burde gå over 12.5. Men det er vel selvsagt på full gass med max trykk 
Husker da jeg hadde bredbåndslambda på supran min så lå den på rundt 15, helt til jeg klemte gassen i bunn så tror ikke 15 er for høyt, men den bør ikke gå spesielt my høyere da.
Legg innLagt inn:06 okt 2007 12:09
av wickeddark
Nappa ut orginal lambda måler, og da ble det andre boller! Stilig!