Side 1 av 2

Spm ang. FMIC

Legg innLagt inn:13 okt 2007 03:08
av Rotta
Jeg skal skaffe meg intercooler og lurer på om det er noen produsenter som er å anbefale med tanke på kjøleevne, kvalitet og kit som passer godt? Er det også slik at kjølerørene til servovæsken/olje foran radiatoren må byttes ut for å få plass?.. Har først og fremst tenkt på greddy fmic kit, men er åpen for andre forslag hvis det er noe som er bedre.
Kom gjerne med anbefalinger :)
Denne skal matche BPU...

mvh Rotta

Legg innLagt inn:13 okt 2007 09:15
av styggen82
trenger ikke bytte servo rør, men kjøper du de dyre kitta følger dette med i tillegg til at en må flytte ekspansjons tanken.

jeg klarte det uten å bytte rør eller flytte tank men det blei ganske lavt som du ser.....

Legg innLagt inn:13 okt 2007 10:44
av azt
greddy 3-row sitt kit er veldig enkelt. følger med nytt rør til servo og ny tank som må flyttes. trenger kun å slipe ned to små punkter for å få det til å passe rett inn. men er vel en av de dyrere fmic til mkiv.

eneste som er dritt er at man får med rævva slangeklemmer som ikke tåler å bli dratt til noe særlig. de funker jo til litt høyre trykk, men vil heller være på tryggere siden og kjøpte kraftigere t-klemmer på ebay i tillegg

Legg innLagt inn:13 okt 2007 15:00
av styggen82
azt skrev:greddy 3-row sitt kit er veldig enkelt. følger med nytt rør til servo og ny tank som må flyttes. trenger kun å slipe ned to små punkter for å få det til å passe rett inn. men er vel en av de dyrere fmic til mkiv.

eneste som er dritt er at man får med rævva slangeklemmer som ikke tåler å bli dratt til noe særlig. de funker jo til litt høyre trykk, men vil heller være på tryggere siden og kjøpte kraftigere t-klemmer på ebay i tillegg
hvor kommer tanken da? lett å komme til? pris på de kitta a? size på alu røra? tenker spesielt på hvis en skal igjenom inner skjermen sånn som det orginale går...

Legg innLagt inn:13 okt 2007 15:12
av øf
får radiator og oljekjøler tilstrekkelig med kjøling med en såå stor ic?

Legg innLagt inn:13 okt 2007 15:18
av styggen82
øf skrev:får radiator og oljekjøler tilstrekkelig med kjøling med en såå stor ic?
har ikke merket større temp på noen av delene men vet det er mange forskjellige meninger om fmic kontra smic... min orginale var litt sliten så da valgte jeg stor fmic og funker som bare det:)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 15:52
av øf
jeg merket at det ble varmt,jævlig varmt.så varmt at toppen min gikk :lol: helt klart at skal det være ic,så må det være fmic 8) er jo litt viktig å tenke på vann/olje temp oxo når man kjører hardt.finnes det gode løsninger,eller er det vanlig å kun klaske på en fmic?
styggen82 skrev:
øf skrev:får radiator og oljekjøler tilstrekkelig med kjøling med en såå stor ic?
har ikke merket større temp på noen av delene men vet det er mange forskjellige meninger om fmic kontra smic... min orginale var litt sliten så da valgte jeg stor fmic og funker som bare det:)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 17:15
av styggen82
øf skrev:jeg merket at det ble varmt,jævlig varmt.så varmt at toppen min gikk :lol: helt klart at skal det være ic,så må det være fmic 8) er jo litt viktig å tenke på vann/olje temp oxo når man kjører hardt.finnes det gode løsninger,eller er det vanlig å kun klaske på en fmic?
styggen82 skrev:
øf skrev:får radiator og oljekjøler tilstrekkelig med kjøling med en såå stor ic?
har ikke merket større temp på noen av delene men vet det er mange forskjellige meninger om fmic kontra smic... min orginale var litt sliten så da valgte jeg stor fmic og funker som bare det:)
toppen gikk pga fmic??(front mounted intercooler)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 17:18
av øf
fmic sperrer jo for radiator og oljekjøler? da blir det varmt for motor når man kjører hardt..
styggen82 skrev:
øf skrev:jeg merket at det ble varmt,jævlig varmt.så varmt at toppen min gikk :lol: helt klart at skal det være ic,så må det være fmic 8) er jo litt viktig å tenke på vann/olje temp oxo når man kjører hardt.finnes det gode løsninger,eller er det vanlig å kun klaske på en fmic?
styggen82 skrev: har ikke merket større temp på noen av delene men vet det er mange forskjellige meninger om fmic kontra smic... min orginale var litt sliten så da valgte jeg stor fmic og funker som bare det:)
toppen gikk pga fmic??(front mounted intercooler)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 17:22
av styggen82
øf skrev:fmic sperrer jo for radiator og oljekjøler? da blir det varmt for motor når man kjører hardt..
styggen82 skrev:
øf skrev:jeg merket at det ble varmt,jævlig varmt.så varmt at toppen min gikk :lol: helt klart at skal det være ic,så må det være fmic 8) er jo litt viktig å tenke på vann/olje temp oxo når man kjører hardt.finnes det gode løsninger,eller er det vanlig å kun klaske på en fmic?
toppen gikk pga fmic??(front mounted intercooler)
ja skjønnte det men siden du anbefaler fmic blei jeg litt confused:)

helt klart at skal det være ic,så må det være fmic


men enn må jo passe på å tette alle hull rundt forbi sånn at lufta går igjennom radiator og ikke rundt..

Legg innLagt inn:13 okt 2007 17:26
av styggen82
http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread ... =fmic+smic

her en en av mange diskusjoner ang. intercooler, hva som er best vet ikke jeg..... :)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 18:29
av øf
nja mente vel heller at supra kler best fmic :) hva som er best ved f.eks bpu har jeg ikke peil på.men hvordan klarer man å få tilstrekkelig luft på radiator og oljekjøler`n? dette vil jo stå bak fmic og det er jo litt dumt.hmm...lage luftførings-kanal fra undersiden av fangeren?

Legg innLagt inn:13 okt 2007 21:13
av styggen82
øf skrev:nja mente vel heller at supra kler best fmic :) hva som er best ved f.eks bpu har jeg ikke peil på.men hvordan klarer man å få tilstrekkelig luft på radiator og oljekjøler`n? dette vil jo stå bak fmic og det er jo litt dumt.hmm...lage luftførings-kanal fra undersiden av fangeren?
stemmer just det jeg å mener, litt bling må det jo være:)

lufta enn får på radiator blir endel varmere enn tidligere, har sett at noen bytter til en mer\større radiator. også sett at man tetter mellomrom mellom ic og radiator, dermed "presser" man lufta til å gå igjenom radiator isteden for på sidene.
har ikke prøvd min på bane enda så vet ikke om den blir varmere enn før. normal kjøring med litt plystring i fjortis ventilen så er temp fin.....

så vi får se, men uansett er det stilig med noe stort og shiny i fronten:)


merket du noe temp forskjell ved normal kjøring??

Legg innLagt inn:13 okt 2007 22:26
av tojo
FMIC og 2 X12" puller fan ;-)

Legg innLagt inn:14 okt 2007 01:29
av azt
nye tanken sitter ved siden av batteriet. ser den på bilde. blir noe trangere for å komme til venstre lykta men...

veit ikke hvordan bilen var før. men bilen min blir litt for fort varm på banekjøring nå. 7-8 runder så ser jeg at vanntempen begynner å stige. blir nok å bytte til større radiator og el-vifter når man får råd. oljetemp har jeg ikke noe måling på. men sier meg enig at det kan være greit å få tetta under og på sidene slik at lufta blir tvunget igjennom radiator og ikke stikker av under, på sider, eller over.

jeg kjøpte mitt fra nengun og kom på 10lapper med frakt. hender du finner noen på ebay billig