TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ebay felger?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #268149  av BT-GTI
 
har noen kjøpt felger på ebay av eks alloyboy eller dbmotorsport? disse er de største på ebay når det gjelder salg av felger til mr2.. men jeg er nube når det gjelder impress, nav og sånt så kvikkt spørsmål funker dette til en mr2 mk2?

5X114.3 ET35 7.5 J X 18"

235/40/18 bak og 225/40/18foran

5-114 er jo toyota og 7.5 er dekkes bredde men 35 passer det?


ps felg og dekk plus frakt havner på 570pund eller rundt 6500kr !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vedlegg
1188114709890_STVIgunmetal.jpg
1188114709890_STVIgunmetal.jpg (24.42 kiB) Vist 5880 ganger

 #268160  av Nils
 
Orginalt på mk2 er ET 45. Kjørte på ET 35 selv, men det var på
7 1/2 x 17" felg da. Fylte ganske bra ut skjermene foran, men kunne godt ha kommet litt lengre ut bak synes jeg.

Om dette går med 18" er det sikkert noen andre som kan svare på. Er jo en god del som kjører med 18" på mk2 her på forumet.

 #268181  av BT-GTI
 
felgene får man i 17" også ...

men lurer på om jeg skal kjøpe disse felgene i 18" og selge dem her i landet hvis jeg ikke syntes de passer bilen når jeg er ferdig (når jeg sier passer mener jeg kler bilen med widebody)

 #268233  av lasse
 
De vil fylle greit ut foran på en standard mk2, bak vil de havne langt innunder skjermen, kjører selv med 8x18 med 35 i innress foran, og 9x18 med 30 i innpress bak, fyller helt perfekt foran, og fyller litt for mye bak, 35 eller muligens 40 i innpress bak hadde nok vært perfekt.

 #268415  av BT-GTI
 
sikekrt en kopi av de rays 99b-felgene. kvaliteten? en felg er en felg. billig? ja og derfor vil det selges masser av ebay felgene.


hvordan kan en felg være i dårlig kvalitet? at den ikke er rund? den er jo ikke limt sammen...

 #268433  av Dennis87
 
Toyota Celica og MR2 MK1 og MK3 har ikke 5-114 de har 5-100 og 4-100 for MR2 , Supra har 5-114 og MR MK2 har 5-114.

SÃ¥ at Toyota har 5-114 blir ikke rett :wink:

En 7.5" felg med 235 dekk blir ikke fint, det blir ballongdekk, har 8.5" felger på min med 225 dekk og det er perfekt :) .

 #268437  av lasse
 
BT-GTI skrev:sikekrt en kopi av de rays 99b-felgene. kvaliteten? en felg er en felg. billig? ja og derfor vil det selges masser av ebay felgene.


hvordan kan en felg være i dårlig kvalitet? at den ikke er rund? den er jo ikke limt sammen...
Billigfelger er gjerne støpt mye raskere (kaldstøpt?), da blir metallet porøst, og man må ha tykkere gods for at de skal være sterke nok, det betyr mer vekt.
Porøst metall et også sprøere, og vil knekke lettere.

Skikkelige felger er presset sakte sammen så all lufta kommer ut av metallet, da kan man ha tynnere gods, og kommer gjerne unna med en bulk i felgen som kan rettes om man er litt uheldig...

Er ihvertfall det jeg har hørt da, mulig jeg er på bærtur :roll:

 #268448  av kake
 
BT-GTI skrev: en felg er en felg? billig? hvordan kan en felg være i dårlig kvalitet? at den ikke er rund? ...
Ja blant annet. Veldig mange får du aldri avballansert skikkelig og samme hva du gjør vil rattet riste i en eller annen hastighet, selv etter x antall avballanseringer og bytte av alt i forstilling. Treffer du en dump eller kaster bilen oppå curbsen på bane med tyggis felger så slår du de skjeive med en gang. Om de du viste bilde av er så dårlige vet jeg ikke, men til den prisen så hadde jeg ikke hatt for store forventninger :) Kvalitet koster.

Har endel brosjyrer fra Ray's her om forskjellige produksjonsmåter og teknologier osv, ganske interresant, men har ikke funnet de på nettet enda.

Her er forresten en meget enkel grunnleggende artikkel om felger.

 #268449  av BT-GTI
 
ok ballonger er for unger.. har ikke satt meg helt inn i felgens mystiske verden. skal pugge litt i nærmere fremtid. og det at smelte prosessen er anderledess kan jeg sikkert forstå. aluminiumet er sikkert fra en gammel ihjelrusta scorpio eller noe.

men hadde dekkprofilen sett bra ut så hadde det vært det vel vært det samme om felgen er av dårlig kvalitett.. den vil jo ikke bryte fra hverandre. sånt lukter det søksmål av lang vei og det tørr ingen å selge. tror/mener nå jeg. og til den prisen så kunne det ha vært et forsøk.. hvis det hadde sett pent ut med dekk da..
pene kopifelger til en billigpenge er nok for godt til å være sant :( ....

 #268452  av BT-GTI
 
kake skrev:
BT-GTI skrev:

Her er forresten en meget enkel grunnleggende artikkel om felger.
takker :wink:

 #268481  av sindrejl
 
BT-GTI skrev: men hadde dekkprofilen sett bra ut så hadde det vært det vel vært det samme om felgen er av dårlig kvalitett.. den vil jo ikke bryte fra hverandre. sånt lukter det søksmål av lang vei og det tørr ingen å selge. tror/mener nå jeg. og til den prisen så kunne det ha vært et forsøk.. hvis det hadde sett pent ut med dekk da..
pene kopifelger til en billigpenge er nok for godt til å være sant :( ....
felgen bryter neppe sammen uten videre, poenget er at billig-skit tåler mye mindre og spesielt da i fartshumper og de fartsputene er spesielt ille samt hull i veien tar knekken på slikt relativt fort. Det er ikke fordi det er gøy at det finnes felger til 10k pr stk og andre til 1k pr stk :) Har sett feks de billige momo-skrot-felgene hvor folk må pakke på mange rader med lodd rundt felgen for å forsøke å få dem avbalansert.

Å si at en "felg er en felg" er nesten det samme som å si at "en bil er en bil" :)

Ganske spesielt å se folk som har hatt en utforkjøring med billige felger, de knekker rett og slett midt på, pga porøst og dårlig/billig materiale.

MEN Siden de felgene koster bittelitt mer enn en del ebay felger så funker de nok ganske greit :)

 #268633  av Doffen696
 
Pass på profilhøgden fremme. Jeg gikk ned til 215x35x18 fremme for å gå klar av støtdempere, men dette går jo an å modifisere. Er usikker på om det er orginale støtdempere fremme på bilen, uansett skal de byttes ut til sommeren.

 #268961  av Dennis87
 
sindrejl skrev:
BT-GTI skrev: men hadde dekkprofilen sett bra ut så hadde det vært det vel vært det samme om felgen er av dårlig kvalitett.. den vil jo ikke bryte fra hverandre. sånt lukter det søksmål av lang vei og det tørr ingen å selge. tror/mener nå jeg. og til den prisen så kunne det ha vært et forsøk.. hvis det hadde sett pent ut med dekk da..
pene kopifelger til en billigpenge er nok for godt til å være sant :( ....
felgen bryter neppe sammen uten videre, poenget er at billig-skit tåler mye mindre og spesielt da i fartshumper og de fartsputene er spesielt ille samt hull i veien tar knekken på slikt relativt fort. Det er ikke fordi det er gøy at det finnes felger til 10k pr stk og andre til 1k pr stk :) Har sett feks de billige momo-skrot-felgene hvor folk må pakke på mange rader med lodd rundt felgen for å forsøke å få dem avbalansert.

Å si at en "felg er en felg" er nesten det samme som å si at "en bil er en bil" :)

Ganske spesielt å se folk som har hatt en utforkjøring med billige felger, de knekker rett og slett midt på, pga porøst og dårlig/billig materiale.

MEN Siden de felgene koster bittelitt mer enn en del ebay felger så funker de nok ganske greit :)
Har god erfarning med Momo Felger jeg , etter å ha truffet et hull i god fart og tok en tur på et jorde så jeg knuste forstillinga på bilen min, skader for ca 40 000, men felgene og dekk klarte seg fint utenom en del kosmetiske skader, de er helt runde, (har vært på sjekk med dem) så og si at det ikke tåler noe men tåler å treffe steiner og knuse forstillinga blir jo litt rart :P .

har du egen erfaring med at momo ikke tåler noe? eller er det noe du bare har hørt? :P

nå kjører jeg med rikktig lufttrykk på mine lavprofil dekk (3,4bar) vet om mange som knuser felgene pga feil lufttrykk i dekkene.

Er enig i at det er mye drit feger på markedet, men at Momo er det har jeg ikke hørt før, har også flere venner som har momo uten noe problemer.
Sist redigert av Dennis87 den 26 okt 2007 19:35, redigert 1 gang totalt.

 #269014  av sindrejl
 
Dennis87 skrev: har du egen erfaring med at momo ikke tåler noe? eller er det noe du bare har hørt? :P

Er enig i at det er mye drit feger på markedet, men at Momo er det har jeg ikke hørt før, har også flere venner som har momo uten noe problemer.
Er store forskjeller på momo-felger, derfor jeg også skrev "billig momo-skrot" :) Da de rimeligste er billige taiwan kopier og mer kan man vel ikke forvente til 1200kr felgen. Men såklart har jeg ikke opplevd det selv, men mer standard; hørt av kompis som hørte av sin kompis som hadde ei venninne som hadde en type som hørte av far sin at sønnen hans hadde hørt....... du skjønner tegninga nå :mrgreen:

Neida men var en del forhandlere som ba meg styre unna de absolutt billigste av samme grunn og jeg har sett en del av disse felgene komme fra fabrikk like runde som egg :D