Side 1 av 2

275whp

Legg innLagt inn:22 okt 2007 20:48
av vichan
Hei har lest litt inne på http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm er dette til å stole på. trenger man ikke noen oppgradering av bensin systemet for å klare 275whp. Er det noen som har noen erfaring med greddy e-Manage Utimate burde man ha noen lignende som denne for når man har ca 275whp

Legg innLagt inn:22 okt 2007 21:01
av Larsen
Den siden er ofte brukt som referanse for nybegynner rett og slett fordi den er veldig korrekt.

Legg innLagt inn:22 okt 2007 21:32
av Morten
ikke regn med å få 275whp på celica (4wd) da den bilen har vesentlig mere drivverks tap enn en mr2 som denne guiden opprinnelig er for. :wink:

Legg innLagt inn:22 okt 2007 21:50
av vichan
ok hva er det 300hk på veiva er på hjulene på gt4

Legg innLagt inn:22 okt 2007 23:56
av sleeper
vichan skrev:ok hva er det 300hk på veiva er på hjulene på gt4
ca 240 tenker jeg...

Legg innLagt inn:23 okt 2007 12:38
av k_one
mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:

Legg innLagt inn:23 okt 2007 15:21
av sleeper
k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
kan nok være opp til 25% på 4wd...

Legg innLagt inn:23 okt 2007 15:54
av Speeder
sleeper skrev:
k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
kan nok være opp til 25% på 4wd...
Det er noe jeg alltid har lurt på;
Det skulle tilsi att en bil med 200kW avgir ca 50kW varme?
For det må jo i hovedsak være til varme energien blir?

Legg innLagt inn:23 okt 2007 16:23
av sleeper
Speeder skrev:
sleeper skrev:
k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
kan nok være opp til 25% på 4wd...
Det er noe jeg alltid har lurt på;
Det skulle tilsi att en bil med 200kW avgir ca 50kW varme?
For det må jo i hovedsak være til varme energien blir?
ja, kan stemme godt det.. ( fordelt på girkasse, aksler, drivledd, dekk og differ..)

Legg innLagt inn:23 okt 2007 18:10
av Larsen
Tapet kan i utgangspunktet ikke regnes i prosent etter som det er et resultat av mange komponenter. Alt som regnes som tap blir jo stort sett overført til varme.

Legg innLagt inn:23 okt 2007 18:53
av Morten
Speeder skrev:
sleeper skrev:
k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
kan nok være opp til 25% på 4wd...
Det er noe jeg alltid har lurt på;
Det skulle tilsi att en bil med 200kW avgir ca 50kW varme?
For det må jo i hovedsak være til varme energien blir?
Ikke glem at hoveddelen brukes til å akselerere opp masse (selve delene i drivlinja har jo masse som skal settes i bevegelse på samme måten som effekten på hjula blir brukt til å sette selve bilen i bevegelse)

Legg innLagt inn:24 okt 2007 09:24
av ivers
Morten skrev:
Speeder skrev:
sleeper skrev: kan nok være opp til 25% på 4wd...
Det er noe jeg alltid har lurt på;
Det skulle tilsi att en bil med 200kW avgir ca 50kW varme?
For det må jo i hovedsak være til varme energien blir?
Ikke glem at hoveddelen brukes til å akselerere opp masse (selve delene i drivlinja har jo masse som skal settes i bevegelse på samme måten som effekten på hjula blir brukt til å sette selve bilen i bevegelse)
Enig der, det er ikke snakk om varmetap når det er snakk om effekttap i bilens drivverk. Energien er der enda, den forsvinner ikke som varme, men alle overganger og koblinger i drivverket gjør slik at all effekten motoren produserer ikke når ut til hjulene. Vekten på alle bevegelige deler i drivverket er med på å ta opp mye av effekten. Dvs. visst man bytter deler i drivverket til lettere deler, vil man få mer effekt ut på hjulene med samme effekt i motor.

Legg innLagt inn:24 okt 2007 10:16
av Larsen
Men nå kan man vel egentlig ikke måle effekt under akselerasjon heller da man må kompensere for den beveglige massen. da ville du få mindre hk jo større felger du har.

Legg innLagt inn:24 okt 2007 13:35
av Morten
Larsen skrev:Men nå kan man vel egentlig ikke måle effekt under akselerasjon heller da man må kompensere for den beveglige massen. da ville du få mindre hk jo større felger du har.
Alle vanlige ruller/dynoer måler nettopp effekt under akselerasjon..
Noen kan også måle steady state, men det blir skjelden eller aldri brukt pga belastningen på drivverket (utenom til fintuning på kjørbarhet/cruise delen av mappet).

Legg innLagt inn:24 okt 2007 14:45
av Larsen
og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.