Side 1 av 1

V-TEC VS VVTL-I

Legg innLagt inn:24 okt 2007 04:42
av voivoi
Er det noe forskjell på en V-TEC fra Honda og en VVTL-I fra Toyota? Har nemlig hørt at ein får kjøpt V-TEC timer til Prelude, så det hadde vert kult om det finnes noe lignende til min lille Toyota! 8)

KLEMZ OG KOZ LIZZM!

Legg innLagt inn:24 okt 2007 08:04
av CelicaTurbo
Eventuelle forskjeller er hvordan vekslingen styres elektronisk. Du bør kjøpe noe som du er sikker på at fungerer med din bil og med VVTL-i.. den enkleste formen for VTEC og VVT er kun en av/på ventil som veksles elektronisk og det finnes bokser som kan endre det punktet for veksling og da avhenger forskjeller mest av andre ting, slik som om Honda veksler releet ved å styre +12v styrestrømmen (som jeg tror at Honda gjør), eller om de gjør som Toyota normalt gjør, veksle releer ved å styre jordingen til releet. Det kan utgjøre forskjellen om du kan bruke en slik vtec-boks eller ikke..

...men, sannsynligvis med VVTL-i så kan du ikke bruke noe ment for en Honda i det hele tatt. Jeg kjenner ikke til detaljene rundt din bil men de nyeste versjonene av ventiltiming og løft fra både Toyota og Honda styres ikke bare av/på, men er en kontinuerlig justering basert på et uttall motorparametre. Ventiltiming styres som regel av et PWM-signal, dvs en frekvens i signalet definerer ønsket posisjon. Kamakselen har en posisjon som utgangspunkt, og et annet som maks utslag, og da vil et signal av en gitt frekvens f.eks kunne gi en posison som er 60% av maks utslag, og dette endrer seg kontinuerlig basert på motorparametre som er mye mer komplisert enn bare turtall. Så, dilemmaet blir da at det kan være forskjeller mellom hvordan Hondas PWM-signal ser ut i forhold til en Toyota, for ikke å snakke om at det er en ganske komplisert prosess å programmere et slikt system til å gi deg noen gevinst i det hele tatt siden det er avhengig av så mye mer enn bare turtall.

...og til aller sist, du kan regne med at Toyota har lagt mange tusen timer i å få den programmeringen korrekt. Så lenge din bil er standard eller tett på standard så kan du vanskelig forbedre noe som helst som de har gjort. Det hadde i så tilfellet vært om du monterte nye kamaksler som skiller seg mye fra de orginale ;)

Legg innLagt inn:24 okt 2007 10:27
av Larsen
Viktig å skille mellom de to teknologiene da de ofte enten endrer løftet på ventilene eller endrer timmingen.

Legg innLagt inn:24 okt 2007 10:44
av CelicaTurbo
Det er mye rart som ligger i de begrepene ja, spesielt VTEC kan være så mangt for det begrepet har jo Honda brukt siden tidenes morgen for et uttal forskjellige teknologier, mens Toyotas måte å navne ting på er litt mer forklarende: VVT-i er "variable valve timing - intelligence" mens VVTL-i betyr "variable valve timing (and) lift - intelligence" ;) Men i det begrepet er det ingen forklaring på hvordan løftet og duration blir styrt; i begynnelsen ble dette gjort med to "lobes" for hver ventil på kamakslene, med hver sin løfter til samme ventil, og en elektro-hydraulisk aktivert mekanisme som styrte hvilken løfter (og dermed hvilken lobe på kamaksel) som ble brukt avhengig av turtallet. Mer moderne varianter derimot styrer dette mer aktivt ved å forsinke eller fremskynde hele kamakselens rotasjon i forhold til kamdrevene for å styre ventilens åpning og lukking. Det skal ikke være enkelt gitt :lol: 4A-GE 20v-motoren bruker den første formen for ventilstyring, mens 3S-GE BEAMS-motoren bruker den siste formen for ventilstyring..

Legg innLagt inn:24 okt 2007 14:44
av donk2k
Her er det en del gos lesing om du ønsker.
Har ikke lest gjennom selv men vil tro det er muligheter til å finne ut en del her.

http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm

Her står det om VVTL-i:
http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm