TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger rÃ¥d ang utbedring av dreneringskanal under fører dør

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #269131  av GhostRider88
 
hei.

Helt siden jeg kjøpte min mr2 mk2 høsten 2006, så har jeg sett litt ugjevnheter ganske langt inne på undersiden av fører døra i drenerings kanalen litt etter dreneringshullet hvor vannet skal renne ut. Lyste oppe denne renna og kunne se antydningen til noe som kunne ligne litt rust et lite sted i bunnen av renna, altså helt i kanten av fugemassa. Det er også litt ugjevnheter i denne renna som nevnt, men disse er stein harde(trykte hardt med fingeren). Vet at dette ikke har utvikklet seg siden jeg alltid vasker, trøker og ser under døra etter jeg har vasket bilen.

Det jeg lurer på da er om jeg skal koste på mye penger for å få dette utbedret hos et lakkverksted?.
selv vil jeg ikke gjøre noe siden det er veldig trangt og det kan gjøre et ikke-problem om til et problem ved at jeg skraper av all lakken og legger på lakk med lakkpenn.

Jeg trur selv at det ikke vil utvikle seg og bli verre siden jeg ikke kjører om vinteren (kjører aldri på saltede veier), vasker og holder denne renna åpen og tørr. Bilen står også i tørr garage når den ikke er i bruk.
Kan jeg la dette være og være rimelig sikker på at dette ikke utvikler seg? Eller at det vil ta en del år før det evt ville ha utviklet seg?
De jeg har spørt mener at det bare er bortkastet penger så lenge jeg holder bilen og bruker den slik som jeg gjør. De mener det ikke er fare for at dette vil utvikle seg. Og at det evt vil ta flere år før det kan skje

Takker for svar.

 #269147  av GhostRider88
 
Skrevet: 27 Okt 2007 21:50 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

har igrunn fått svar på mitt spm ang dreneringskanalen av Kristian

han mener, som jeg, at om et lakkverksted skulle ha fikset noe slikt så innebærer det sliping og/eller sveising og det skaper nye rustfeller som er dårlig beskyttet.. det er nok best å bare la det være og ta godt vare på det.
og så lenge det er tørrt trenger jeg nok ikke bekymre meg for rusten.. problemet er nok mer om jeg har bilen stående ute i mye regn slik at døren er konstant fuktig inni.. men da er det snakk om lange perrioder og ikke bare noen uker/mnd

Er jo også såpas vanskelig å se at man må bruke lommelykt og krabbe ned på alle fire og lyse ned i dreneringsrenna. Er heller ikke rustfarge men litt ugjevnheter i renna. Disse er dog harde og gir ikke etter, selv om man trykker og drar hardt med fingeren på de.

Om ikke mange mener at dette er fare for noe så lar jeg det være og passer bare på at det er tørt og rent der.

 #269180  av GhostRider88
 
veldig usikker på om jeg skal gjøre dette og om det er bare dumt, men jeg lurer på om jeg skal legge litt spryflaske techtyl i denne dreneringsrenna.. Er dette lurt eller bare dumt å gjøre? Er det beste å la det være å holde renna åpen, ren og tørr?

 #269370  av GhostRider88
 
da har jeg påført techtyl i bunnen av dreneringsrenna. Brukte slik techtyl som er tynnflytenes og som er til bruk for understell, hjulbuer og hulerom. påførte et tynt lag så det ikke skal stenge for vannet og for at det skulle trekke inn før det dannet en hinne.

Trøket veldig godt før jeg hadde på denne techtylen.

Står på flasken at techtylen danner en beskyttende tyk, voksaktig hinne som beskytter mot salt, rust, smuss, fukt. Den er først gjennomtørr etter 2-3 dager.

så nå trur jeg at jeg har beskyttet dette stedet for evt videre utvikkling Ser nå i etter tid at dette nok ikke var rust, men ugjevnheter i dreneringsrenna og brun hulromstechtyl helt i bunnen av renna som jeg trudde kunne være rust. grunnen til at jeg trur dette er at disse ugjevnhetene ikke ga etter selv om jeg trykket hardt på de med neggelen og at dette brune i bunnen av renna gav farge på papiret, så det lot seg på en måte tørke seg av. Det er også ganske ulogisk at det skulle være rust akkurat ved det fremste dreneringshullet når det ikke er antydning til noe ved de andre dreneringshullene.

Mener selv dette er bra nok. Flere som trur at jeg nå har forhindret evt videre utvikling om det er rust da... virker ikke slik.

 #269396  av CelicaTurbo
 
Jeg tror nok det er tilstrekkelig. Angående de ujevnhetene så har jeg et minne om å ha sett dette flere steder før uten at det er rust av den grunn. Jeg tror det bare er en del av produksjonsprosessen for dørene som fører til at det er litt ujevnt her i området, så jeg håpet at dette var tilfellet hos deg og det var det jo tydeligvis.. :)

 #269402  av GhostRider88
 
CelicaTurbo skrev:Jeg tror nok det er tilstrekkelig. Angående de ujevnhetene så har jeg et minne om å ha sett dette flere steder før uten at det er rust av den grunn. Jeg tror det bare er en del av produksjonsprosessen for dørene som fører til at det er litt ujevnt her i området, så jeg håpet at dette var tilfellet hos deg og det var det jo tydeligvis.. :)
'

ja trur selv at dette er tilstrekkelig og det virket heller ikke som rust egentlig. Disse kulene/ugjevnhetene i den fremste delen av renna var jo stein hale og klarte ikke å klore hull på de ;) Men la på tynn techtyl som danner en beskyttende voksaktig hinne som skrevet over, for å være på den sikkre siden. Uansett så kommer det ikke noe rust der nå ;) Så nå er bilen rustfri og jeg slipper å bekymre meg for evt utvikling ;) :)

takk for tilbakemeldig Kristian :)

 #269634  av uni-p
 
bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær...

 #269643  av GhostRider88
 
uni-p skrev:bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær...
nei vet det, men man forhindrer at det utvikkler seg og det blir evt ikke nødvendig å gjøre noe før om mange år.

Fant vel egentlig ut også at det ikke var rust, men ugjevnheter som har kommet under produksjonen. Det at jeg la på tynn techtyl var egentlig bare for å dobbelt sikkre meg og evt beskytte mot fukt og ting som kan føre til rust ;)

 #269650  av CelicaTurbo
 
uni-p skrev:bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær...
Til info så står det i reglene at våre medlemmer må skrive norsk på forumet, dvs enten nynorsk eller bokmål. Det er også i din egen interesse at du skriver forståelig, folk gidder ikke å lese postene dine om de er skrevet i talespråk på en lokal dialekt og de blir nødt til å tolke hver bokstav for å skjønne hva du vil frem til. Har du dysleksi er det greit, men den posten der bærer ikke preg av kun dysleksi og dine tidligere poster viser at du fint kan skrive betydelig bedre enn det der. Reglene finner du her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?p=98709#98709

 #269709  av uni-p
 
ka i svarte??!! e d nånn som har lite å jør eller? æ sjer fler folk hær som skriv på dialekt, å æ har itj sjedd nå sånn beskjed fra dæ t dæm..eller va d bare d at du følt at æ skreiv imot d du skreiv kanskje??? jævli spesielt at æ har fått svar på postan mine vis d e ingen som forstår eller gidde å læs dæm..syns itj du d?
å ka i hælvette har herre me lakk å karisseri å jør??
fårstår du lr??? eller kanskje d hold å skriv OMG for du kan væll nærde språke du vil æ tru...

 #269713  av uni-p
 
GhostRider88 skrev:
uni-p skrev:bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær...
nei vet det, men man forhindrer at det utvikkler seg og det blir evt ikke nødvendig å gjøre noe før om mange år.

Fant vel egentlig ut også at det ikke var rust, men ugjevnheter som har kommet under produksjonen. Det at jeg la på tynn techtyl var egentlig bare for å dobbelt sikkre meg og evt beskytte mot fukt og ting som kan føre til rust ;)



ja, bra d itj va rust da:D

 #269718  av GhostRider88
 
uni-p skrev:
GhostRider88 skrev:
uni-p skrev:bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær...
nei vet det, men man forhindrer at det utvikkler seg og det blir evt ikke nødvendig å gjøre noe før om mange år.

Fant vel egentlig ut også at det ikke var rust, men ugjevnheter som har kommet under produksjonen. Det at jeg la på tynn techtyl var egentlig bare for å dobbelt sikkre meg og evt beskytte mot fukt og ting som kan føre til rust ;)



ja, bra d itj va rust da:D
ja ble lettet når det ikke var det ;) Har skjekket hele bilen til minste detalj og den er helt 110% rustfri :D den er også hel-techtylert under så det finnes heller ikke rust under bilen. Skal jo litt til før den ruster også da, siden karosseriet er galvanisert på min modell av mr2 mk2 ;)

Nå venter jeg bare på at techtylen som jeg har lagt på skal tørke. Tar rundt 3-7 før den er gjennomtørr. Den var ikke tørr etter en dag, så skal vente til å vaske bilen i hvertfall frem til Lørdagen.. burde være tørr nok da.