Side 1 av 1
Problem med glidere på kalippere..
Legg innLagt inn:29 okt 2007 21:15
av FireWalk
Er ikke lenge siden jeg overhalte bremsene mine, men merket at ene bremsen bak begynte å henge nå. Når jeg tok av kalipperen på andre siden så merket jeg at glideren var veldig treg.. Demonterte skiten og fant ut av problemet.
Det er to metall lokk på baksiden av sylinderen den største glideren ligger i. På innsiden er det en gummi pakning som går igjennm hullet på baksiden av lokket. Hos meg har tydeligvis denne "pakningen" blitt ødelagt, så det er et hull der som eksponerer innsiden av sylinderen for bremsestøv og vann og skit.. Dette fører til rust og sand og dritt som igjen fører til at glideren til slutt setter seg fast....
Så da er spørsmålet:
1. Får jeg kjøpt nye slike hos toyota, eller får jeg da til svar at jeg må ha ny kalipper?
2. Er det mulig å bare sveise igjen dette hullet? slik at det blir tett? eller er det et finurlig vakum system med en viss "lufting" (i så fall har ikke jeg merket noe til det) siden det hullet er der?
Noen som vet? tenkte jeg skulle bare ta å sveise dem igjen, men tenkte jeg skulle ta å høre først for å være sikker..
Legg innLagt inn:29 okt 2007 22:32
av Insanity
hatt samme problemet ja..
ble overrasket at de ikke fulgte med i repsettet jeg kjøpte hos toyota.. men du får sikkert tak i dem.
anbefaler ikke å sveise disse hullene, da poenget med hullet er at caliperen skal "Puste"...
Legg innLagt inn:29 okt 2007 22:40
av FireWalk
Insanity skrev:hatt samme problemet ja..
ble overrasket at de ikke fulgte med i repsettet jeg kjøpte hos toyota.. men du får sikkert tak i dem.
anbefaler ikke å sveise disse hullene, da poenget med hullet er at caliperen skal "Puste"...
Har de på toyota da? Tenkte meg at det måtte være noe pustegreier, men skjønner ikke hvordan det kan puste noe særlig når den gummi pakningen er der, for den burde jo tette så å si 100%.. Er det mer som en støvring da altså? syntes den så så sabla tett ut.. Men da gikk den planen i vasken :\
Får jeg ikke tak i på toyota så må det vel bli nye kalippere da :\ håpløst å demontere kalipper og rengjøre og smøre opp igjen en gang i måneden og..
Legg innLagt inn:29 okt 2007 22:45
av Mr2Even
Tror jeg heller ville ha kjøpt innbyttekalipper hos Mekonomen istedet for å mekke på den du har. Koster rundt 2000kr og du får 400,- for den du har

Legg innLagt inn:29 okt 2007 22:45
av Larsen
FireWalk skrev:Insanity skrev:hatt samme problemet ja..
ble overrasket at de ikke fulgte med i repsettet jeg kjøpte hos toyota.. men du får sikkert tak i dem.
anbefaler ikke å sveise disse hullene, da poenget med hullet er at caliperen skal "Puste"...
Har de på toyota da? Tenkte meg at det måtte være noe pustegreier, men skjønner ikke hvordan det kan puste noe særlig når den gummi pakningen er der, for den burde jo tette så å si 100%.. Er det mer som en støvring da altså? syntes den så så sabla tett ut.. Men da gikk den planen i vasken :\
Får jeg ikke tak i på toyota så må det vel bli nye kalippere da :\ håpløst å demontere kalipper og rengjøre og smøre opp igjen en gang i måneden og..
Jeg har ikke sett det på noen av EPC tegningen ihvertfall. Det jeg gjorde var å bruke en sånn liten rull på dremelen og slipte ned i der. Fylte deretter med masse kobberpasta, fungert fint enda.
Legg innLagt inn:29 okt 2007 22:52
av FireWalk
Larsen skrev:FireWalk skrev:Insanity skrev:hatt samme problemet ja..
ble overrasket at de ikke fulgte med i repsettet jeg kjøpte hos toyota.. men du får sikkert tak i dem.
anbefaler ikke å sveise disse hullene, da poenget med hullet er at caliperen skal "Puste"...
Har de på toyota da? Tenkte meg at det måtte være noe pustegreier, men skjønner ikke hvordan det kan puste noe særlig når den gummi pakningen er der, for den burde jo tette så å si 100%.. Er det mer som en støvring da altså? syntes den så så sabla tett ut.. Men da gikk den planen i vasken :\
Får jeg ikke tak i på toyota så må det vel bli nye kalippere da :\ håpløst å demontere kalipper og rengjøre og smøre opp igjen en gang i måneden og..
Jeg har ikke sett det på noen av EPC tegningen ihvertfall. Det jeg gjorde var å bruke en sånn liten rull på dremelen og slipte ned i der. Fylte deretter med masse kobberpasta, fungert fint enda.
Var det jeg gjorde sist.. men nå var den blitt litt treg igjen.. hva om man forsøker å gjøre hullet mindre ?
Ser de har nyoverhalte kalippere på fensport.. men er jo sabla kjipt å begynne å skulle bytte når man allerede har overhalt de man har... pga at de HETTENE ikke funker som de skal :\