Side 1 av 1

max NM på st185 kassa????

Legg innLagt inn:29 okt 2007 23:57
av jorniolsen
hei :) eg berre lurte på om de var noen som viste ca. kor mange NM
gear kassa på min 90mod celica gt-four takler?? :?:
Eg har lest at 92mod++ klarer mer?? men di er ikkje lett å få tak i..
kassen mi er godt brukt så eg er litt redd for havari...

Legg innLagt inn:30 okt 2007 13:25
av larsst185
om du har en euro spec st185 så heter den ikke gtfour.gtfour er det st185 heter i japan b.l.a.I japan ble celica levert med svakere bremser ect.mulig de aller tidligste har svakere gearkasse også.har hørt snakk om forandringer på synkroniserings ringene på b.l.a 2 gear.Min bil er en 1990 mod gt4 (ikke gtfour) men denne har samme kassen som feks en 93 mod, inkl cs modellen, dvs en e151f kasse (mener jeg at den heter)Om du sjekker chassi nr plata di å finner igjen dette nummeret så har du lik kasse som de fleste andre.

Legg innLagt inn:30 okt 2007 14:08
av CelicaTurbo
Jeg har vanskelig for å tro at man kan sette noen grense for hvilken Nm den girkassen tåler. Den tåler alt hva du kan få motoren til å levere, men det er ikke Nm i motor under akselerasjon som får girkassen til å ryke, det er ekstreme påkjenninger på kort tid som får den til å ryke. Slik som f.eks under en rivstart med høyt turtall og en clutch som ikke slurer, slik at du tvinger girkassen til å absorbere all rotasjonsenergien i motoren i løpet av en kort tid. De kreftene som kassen utsettes for da kan måles i Nm, men det er i liten grad et produkt av motorens effekt, men snarere et produkt av den totale energien involvert fordelt over tidsrommet energien blir fordelt over. Energimengden vil jo da være et produkt av turtall, motorens masse og gasspådrag. Det er også avhengig av hjulenes evne til å levere momentet til bakken. En bil med slicks på tørr asfalt vil sette girkassen under en del mer stress under rivstart enn hva en bil med dårlige vinterdekk på en våt sommerdag klarer å gjøre, pga at hjulspinn vil føre til at en del energi "forsvinner" fra regnestykket.. Kennethx her på forumet har vist et par ganger at 300hk +/- 30hk er fint tilstrekkelig til å ta livet av en girkasse, mens det finnes biler internasjonalt som ikke har problemer med 500hk. Det er hvordan den må håndtere energien som er saken, og ikke hvor mye dreiemoment motoren produserer.

Så langt jeg vet er det heller ingen forskjell på en 1990 girkasse og de som ble levert på CS; Toyotas identifikasjon av girkassen på chassiplaten er ihvertfall den samme som larsst185 skriver, E151F. Et unntak til det kan være om din bil kommer fra USA eller Japan, hvor de første modellene ble levert med E150F, men jeg har ikke hørt noe som tilsier at denne girkassen er svakere på noe vis, kun at den har færre synkringer og at de bilene ble levert med åpen diff bak.

Legg innLagt inn:30 okt 2007 16:29
av kennethx
Jeg kan garrantere deg at den tåler IKKE 980Nm, jeg har ødelagt 3 stk. girkasser. Min clutch holder til 980Nm, og så mye Nm er tilstede en kort tid under ekstreme rivstarter. Det går bra en god stund, men ryker til slutt. Diffen bak kan du imidlertid bare si hei og farvell til med en gang med en hissig clutch. Men diff finnes det gode erstattninger til, Cusco f.eks som jeg har brukt lenge nå, fungerer meget bra, sperrer godt, overstyrer fint :D

Legg innLagt inn:30 okt 2007 21:36
av jorniolsen
de stemmer nok de celicaturbo. men eg vill tru motor effekten har mykje å sei på slitase/havari på gear kasser...

men eit spørsmål til deg kennethx. me den effekten du har
( innponerane foresten ) kor lenge ca har du ein kasse??
å ein liten ting til korfor så sterk clutch?? de må vere forferdeli å kjøre me...

setter pris på all hjelp..

Legg innLagt inn:31 okt 2007 00:49
av celicagt4205nord
jorniolsen skrev:de stemmer nok de celicaturbo. men eg vill tru motor effekten har mykje å sei på slitase/havari på gear kasser...

men eit spørsmål til deg kennethx. me den effekten du har
( innponerane foresten ) kor lenge ca har du ein kasse??
å ein liten ting til korfor så sterk clutch?? de må vere forferdeli å kjøre me...

setter pris på all hjelp..
man må jo ha clutch som tåler den effekten du har i motoren...og som han selv sier så er det mye dreiemoment i sving på rivstarter med slikksdekk på tørr astfalt.
Å når du først skal kjøpe en forsterka clutch så kan du like gjerne kjøpe en som du vet tåler juling

Legg innLagt inn:31 okt 2007 10:23
av kennethx
jorniolsen skrev:de stemmer nok de celicaturbo. men eg vill tru motor effekten har mykje å sei på slitase/havari på gear kasser...

men eit spørsmål til deg kennethx. me den effekten du har
( innponerane foresten ) kor lenge ca har du ein kasse??
å ein liten ting til korfor så sterk clutch?? de må vere forferdeli å kjøre me...

setter pris på all hjelp..
Har nok langt fra så mye Nm som topp i momentkurven til motor. I en "all out" rivstart så vil jeg ha håndbremsen på slure på clutchen, trykke gassen i bånn og slippe ut clutchen helt når turtallet runder 6000 samtidig som jeg tar av håndbrensen. Jeg slurer for da har jeg fullt turbotrykk selv om jeg står i ro. Turtallet når aldri 7000, så mye grep er det i slics, og så hissig er en HKS twinplate clutch med ufjæret senter. Det momentet som går igjennom kassen i det øyeblikket motorens turtall går fra å være økende til å være synkende er helt enormt, og kan på ingen måte sammenlignes med å bare gi gass når bilen er i fart og i gir. Men har sluttet å gjøre dette med slics, da girkassen helt klart ikke tåler det. Med vanlige gate dekk som Toyo T1-R har jeg sikkert flere 100 slike rivstarter bak med uten at kassen har reagert på det, men da spenner jeg også opp drivverket med å slure på clutchen, da slag tar fort knekken på drivverk med en så brå clutch som jeg har. Grunnen til at jeg har en så kraftig clutch var i grunnen det at jeg ville ha en clutch som tålte at jeg slurer med den på turtall, i.o.m. at jeg liker å kjøre dragrace, så er det nyttig for å få jevne og gode starter.

Legg innLagt inn:31 okt 2007 19:39
av jorniolsen
de er vell lit smak å behag de der.. eg kommer til å kjøpe ein som er
ca100Nm over motor effekt.. så går de ann å kjøre me til dagli...

Men eg har eit lite håp om ca: 400HK i motor... de vill si ein
ca 450-500NM. tror dere de er håp for gear kassa? eg har planer om å kjøre mest på bane.. så de blir ikkje så masse rivstarter...

Legg innLagt inn:31 okt 2007 20:19
av kennethx
jorniolsen skrev:de er vell lit smak å behag de der.. eg kommer til å kjøpe ein som er
ca100Nm over motor effekt.. så går de ann å kjøre me til dagli...

Men eg har eit lite håp om ca: 400HK i motor... de vill si ein
ca 450-500NM. tror dere de er håp for gear kassa? eg har planer om å kjøre mest på bane.. så de blir ikkje så masse rivstarter...

blir nok en 500+ Nm da, Bør ha en clutch som holder en del mer en det. Jeg tror det går bra så lenge du unngår rivstarter, og det er jo en del i utlandet som kjører 600+hk på disse kassene og sier det går fint. Jeg er helt sikker på at de hadde blåst kassen med noen ivrige rivstarter, men så lenge du ikke har tenkt å gjøre det så går det trolig bra. En annen ting er, om du har tenkt å dra mye ekstra turtall for å hente ut effekt, så kan det bli økt slitasje på syncringer med giring på høyere enn orginalt turtall så klart.