Side 1 av 1

Lambda sonde

Legg innLagt inn:31 okt 2007 13:21
av spanjor
Min lambda er defekt og må skiftes, men det å bestille en sonde til en 3.gen 3sgte fra Toyota var ikke så enkelt uten delenummer da denne ikke finnes i systemet deres.

Er det forskjell på lambda sondene? Eller kan jeg kjøpe en fra en hvilken som helst mk2`?

Så en link til en utenlandsk side hvor de solgte rimelige sonder, men hvilken av disse skal man velge til en 3.gen 3stge.

http://www.cats-direct-shop.co.uk/lambda-sensors.php

Forslag tas imot med takk :wink:

Legg innLagt inn:31 okt 2007 14:19
av Larsen
Nei det er forskjelige. 3 sgte motoren har en spesiell brakket som kun passer til den motoren. Itillegg så kommer det flere varianter av lambda sonden (Forskjelig antall ledninger til sensoren).

Legg innLagt inn:31 okt 2007 16:58
av Andy_Celica
Det enkleste er vel å bestille til en Celica gt4 94-99mod.

Legg innLagt inn:01 nov 2007 09:30
av spanjor
Så jeg kan altså bestille en 94-99 Celica Gt4 lambda.

Det er bekreftet at denne passer på Mr2 eksosen`?

Ingen som tilfeldigvis har delenummer på noe sånt også, de var særdeles vanskelige hos min lokale Toyota, ville ikke bestille noe uten delenummer eller reg nummer, men det er jo en opprinnelig gti så det hjelper lite.

Evt noen som har no slikt brukt liggende....

Legg innLagt inn:01 nov 2007 10:34
av Andy_Celica
spanjor skrev:Så jeg kan altså bestille en 94-99 Celica Gt4 lambda.

Det er bekreftet at denne passer på Mr2 eksosen`?

Ingen som tilfeldigvis har delenummer på noe sånt også, de var særdeles vanskelige hos min lokale Toyota, ville ikke bestille noe uten delenummer eller reg nummer, men det er jo en opprinnelig gti så det hjelper lite.

Evt noen som har no slikt brukt liggende....
Har du en euro spec eller jspec motor i bilen din?

Har du en j-spec kan du bruke chassinr på den gamle gt4 en min.

st205 000 2191

Legg innLagt inn:01 nov 2007 20:41
av spanjor
Siden motoren er importert fra Japan antar jeg jpec :P

Bruker ditt chassis nummer, takker !

Legg innLagt inn:12 nov 2007 13:59
av BT-GTI
her er alt av jspec delenummere til 2gen og 3gen. bare å begynne å lete seg fram til riktig del.

http://www.ayrpark.plus.com/epc/mr2epc.html

Legg innLagt inn:12 nov 2007 19:35
av Ivar
Hei, Spanjor.

Bestill fra siden du linket til. Det gjorde jeg.

Du trenger sonden med riktig antall ledere og "flange-kit". Du sparer mangfoldige hundrelapper på det.

Det er ikke verre enn å telle antall ledere på sonden du har fra før av.
Klipp kontakten av og lodd/tvinn på ledningene og bruk krympestrømpe rundt hver leder.

Hilsen 3S-GTE-eier.

Legg innLagt inn:12 nov 2007 21:32
av Larsen
Ivar skrev:Hei, Spanjor.

Bestill fra siden du linket til. Det gjorde jeg.

Du trenger sonden med riktig antall ledere og "flange-kit". Du sparer mangfoldige hundrelapper på det.

Det er ikke verre enn å telle antall ledere på sonden du har fra før av.
Klipp kontakten av og lodd/tvinn på ledningene og bruk krympestrømpe rundt hver leder.

Hilsen 3S-GTE-eier.
Er det ikke en spesiell flens (som ikke kan demonteres) på lambdasonden til 3sgte lambdaen da?

Legg innLagt inn:12 nov 2007 21:59
av Ivar
Larsen skrev:
Ivar skrev:Hei, Spanjor.

Bestill fra siden du linket til. Det gjorde jeg.

Du trenger sonden med riktig antall ledere og "flange-kit". Du sparer mangfoldige hundrelapper på det.

Det er ikke verre enn å telle antall ledere på sonden du har fra før av.
Klipp kontakten av og lodd/tvinn på ledningene og bruk krympestrømpe rundt hver leder.

Hilsen 3S-GTE-eier.
Er det ikke en spesiell flens (som ikke kan demonteres) på lambdasonden til 3sgte lambdaen da?
Nei. Det jeg skrev til Spanjor er alt han trenger. Da får han med metallbraketten som passer rett på downpipen/katalysatoren.

Det er bare teit å kjøpe dyr lambda fra Toyota når man får tak i fullverdige alternativer på nettet for en brøkdel av prisen.

Legg innLagt inn:12 nov 2007 22:03
av CelicaTurbo
Larsen skrev:
Ivar skrev:Hei, Spanjor.

Bestill fra siden du linket til. Det gjorde jeg.

Du trenger sonden med riktig antall ledere og "flange-kit". Du sparer mangfoldige hundrelapper på det.

Det er ikke verre enn å telle antall ledere på sonden du har fra før av.
Klipp kontakten av og lodd/tvinn på ledningene og bruk krympestrømpe rundt hver leder.

Hilsen 3S-GTE-eier.
Er det ikke en spesiell flens (som ikke kan demonteres) på lambdasonden til 3sgte lambdaen da?
På den orginale ja. De uorginale sondene er gjenget for å skrues inn, derfor må denne flensen kjøpes i tillegg, som da boltes til downpipe og sensoren deretter skrues inn i flensen.Flensen er identisk for MR2 Turbo som for NA, om man ser bort ifra antall ledere. Jeg ser enkelte sier deres er ett-leders, men jeg vet lambdaen på min 92 MR2 GTi er fire-leders, samme som på Celica Turboen jeg hadde.

Legg innLagt inn:12 nov 2007 22:14
av Larsen
Det var jo en sånn flens jeg lette etter i sommer det. Endte med at jeg lagde min egen.

Legg innLagt inn:13 nov 2007 01:40
av Daniel_hoy
Flens er til salgs på mekonomen for 132 kroner.
Jeg søkte etter lambda på ebay nå og kjøpte en på gøy. Den kostet meg 153 kroner. Den skal passe på Celica og MR2. Var med 4 ledninger. Så skal bli spennende å se hva som dukker opp i postkassa. :lol:

Legg innLagt inn:28 des 2007 01:37
av Daniel_hoy
Da har den dukket opp og fungerer fint. Må bruke opp igjen pluggen fra den gamle.
Så viss noen er ute etter ny lambda endel billigere enn toyota så kan han her anbefales. Link

Søk på toyota så finner dere den rette.