Vann/metanol innsprut kan faktisk gi veldig mye effektøkning om det settes opp riktig. Jeg kjøper heller noe rødsprit eller lignende og blander ut med vann i vanninnsprut tanken enn å kjøpe octane boosters til 100 kr flaska, også funker det ikke engang...
Vann/metanol innsprut skal gi ca 116 octan av vanlig 91 octan (men dette er USA verdier så det blir vel da muligens mer her, RON)
Eksempel:
Water injection actually dates far back to the 1930’s. It was extensively used for the first time in WWII on supercharged and turbocharged fighter aircraft to increase power on take off and increasing the altitude for which a plane could climb. In 1942, the German Luftwaffe i
ncreased the horsepower of the Focke-Wulf 190D-9 fighter aircraft from 1776HP to 2240HP using 50/50% water/methanol injection. Manufactures such as Chrysler, Saab, Porsche and GM also used water injection on various large displacement, high compression or turbo charged motors such as the Saab 99 Turbo and the turbo Corvair by GM in the 1960’s. I
t was also used in Formula 1 racing for a short period of time before being banned for adding too much horsepower.
Tekst hentet fra:
http://www.alcoholinjectionsystems.com/ ... _info.html
Det finnes mye info om dette på nettet. En billig måte å øke effekten på. Men jeg bruker det primært som en ekstra sikkerhet for å hemme tenningsbank. Dersom man mapper en bil med vanninnsprut aktivert og man en dag så kan jo motoren rett og slett detonere... Men kraftpotensialet med et slikt kit er der! Ingen tvil om det.
Blander man inn 50/50 vann og metanol så får man en octane booster. Men man kan godt bruke bare vann også om man kun er ute etter å hemme tenningsbank. Da skjer det ved at innsugstemperaturen senkes samt at forbrenningstemperaturen senkes (motoren blir regelrett steamet innvendig). Dette er med på å hemme detonasjon vesentlig. Blander man inn alkohol også så får man en octane booster også (octan er flammehemmer) og får en enda mer kontrollert flamme.