Side 1 av 1

Fifth gear s12 e05 har octane-booster test

Legg innLagt inn:02 nov 2007 10:41
av sindrejl
Samtlige octane boosters gjorde at motoren fikk 2% mindre hk bortsett fra en som gav 6% mindre.

Tilogmed den "nos" som flere her inne mener fungerer kjempebra gav 2% mindre hk enn første testen uten noen tilsetningsmidler.

Legg innLagt inn:02 nov 2007 23:50
av celica_st185
ser ikke noen grunn til at det skulle gi noen effekt på en standard motor... men gir vel mulighet til å avansere tenning endel med høyere oktantall, så i og for seg så har det vel ikke noe for seg på en standar motor nei... men ved montering av datasprut e.l. så kan man vel hente ut mer hvis det faktisk øker oktantallet da :roll:

Legg innLagt inn:13 des 2007 08:20
av TTM
Tror faktisk ikke dem øker oktan tallet heller.
Men jeg tror dem har smørende egenskaper eller no.

Legg innLagt inn:13 des 2007 12:11
av Larsen
Kjøp et fat med xylene eller toylene. Gir høyre oktan og er billigere enn vanlig bensin...

Legg innLagt inn:17 des 2007 21:36
av FireWalk
Eller kjøp et billig vanninnsprut kit... Tapp vann fra springen (gratis). Har ikke noe tro på slike tilsetningstoffer i bensinen. Å øke oktantallet på en helt standard bil med orignal hjerne har ikke noe for seg. Selv ikke om ecu i samsvar med bankesensor avanserer tenning. Vinningen er så ekstremt liten uansett.

Vanninnsprut kit er langt mer effektivt som flammehemmer. Motvirker tenningsnank og gir i tilleg en intercooler effekt, samt fjerning av hotspots osv, og det er gratis i bruk / fylle på. :-)

leste at et deluxe kit gjør 98 oktan bensin mer motstandsdyktig mot tenningsbank tilsvarende 112 oktan om jeg ikke husker helt feil. Mulig det var mer og.. ?

Har man datasprut og det hele programeres ordentlig så kan et slikt kit gi en del mer effekt.

Men jeg hadde aldri verden giddet å kaste bort penger på slike boostere med orginal ecu.

Legg innLagt inn:17 des 2007 23:31
av Levin GT
Den beste oktanboosteren som finnes er å putte møllkuler i bensinen...
Ikke spør meg hvordan,men det øker oktantallet voldsomt!

Levin GT

Legg innLagt inn:18 des 2007 00:52
av Larsen
FireWalk skrev:Eller kjøp et billig vanninnsprut kit... Tapp vann fra springen (gratis). Har ikke noe tro på slike tilsetningstoffer i bensinen. Å øke oktantallet på en helt standard bil med orignal hjerne har ikke noe for seg. Selv ikke om ecu i samsvar med bankesensor avanserer tenning. Vinningen er så ekstremt liten uansett.

Vanninnsprut kit er langt mer effektivt som flammehemmer. Motvirker tenningsnank og gir i tilleg en intercooler effekt, samt fjerning av hotspots osv, og det er gratis i bruk / fylle på. :-)

leste at et deluxe kit gjør 98 oktan bensin mer motstandsdyktig mot tenningsbank tilsvarende 112 oktan om jeg ikke husker helt feil. Mulig det var mer og.. ?

Har man datasprut og det hele programeres ordentlig så kan et slikt kit gi en del mer effekt.

Men jeg hadde aldri verden giddet å kaste bort penger på slike boostere med orginal ecu.
Nå er det vel egentlig vanninsprøytning som gir marginale effektøkninger da. E85 har jo bevist at du kan hente ut mye mer hk på en turbo bil. Tolulene ble brukt på formel1 biler før og har et oktantall på 116, samt et billigere enn vanlig drivstoff. Men såklart. Du kan nok ikke kjøpe en flaske på biltema for 50 kr og tro at du får mer hk ut av den.

Legg innLagt inn:18 des 2007 17:14
av FireWalk
Vann/metanol innsprut kan faktisk gi veldig mye effektøkning om det settes opp riktig. Jeg kjøper heller noe rødsprit eller lignende og blander ut med vann i vanninnsprut tanken enn å kjøpe octane boosters til 100 kr flaska, også funker det ikke engang...

Vann/metanol innsprut skal gi ca 116 octan av vanlig 91 octan (men dette er USA verdier så det blir vel da muligens mer her, RON)

Eksempel:

Water injection actually dates far back to the 1930’s. It was extensively used for the first time in WWII on supercharged and turbocharged fighter aircraft to increase power on take off and increasing the altitude for which a plane could climb. In 1942, the German Luftwaffe increased the horsepower of the Focke-Wulf 190D-9 fighter aircraft from 1776HP to 2240HP using 50/50% water/methanol injection. Manufactures such as Chrysler, Saab, Porsche and GM also used water injection on various large displacement, high compression or turbo charged motors such as the Saab 99 Turbo and the turbo Corvair by GM in the 1960’s. It was also used in Formula 1 racing for a short period of time before being banned for adding too much horsepower.

Tekst hentet fra: http://www.alcoholinjectionsystems.com/ ... _info.html

Det finnes mye info om dette på nettet. En billig måte å øke effekten på. Men jeg bruker det primært som en ekstra sikkerhet for å hemme tenningsbank. Dersom man mapper en bil med vanninnsprut aktivert og man en dag så kan jo motoren rett og slett detonere... Men kraftpotensialet med et slikt kit er der! Ingen tvil om det.

Blander man inn 50/50 vann og metanol så får man en octane booster. Men man kan godt bruke bare vann også om man kun er ute etter å hemme tenningsbank. Da skjer det ved at innsugstemperaturen senkes samt at forbrenningstemperaturen senkes (motoren blir regelrett steamet innvendig). Dette er med på å hemme detonasjon vesentlig. Blander man inn alkohol også så får man en octane booster også (octan er flammehemmer) og får en enda mer kontrollert flamme.

Legg innLagt inn:18 des 2007 21:40
av Larsen
FireWalk skrev:Vann/metanol innsprut kan faktisk gi veldig mye effektøkning om det settes opp riktig. Jeg kjøper heller noe rødsprit eller lignende og blander ut med vann i vanninnsprut tanken enn å kjøpe octane boosters til 100 kr flaska, også funker det ikke engang...

Vann/metanol innsprut skal gi ca 116 octan av vanlig 91 octan (men dette er USA verdier så det blir vel da muligens mer her, RON)

Eksempel:

Water injection actually dates far back to the 1930’s. It was extensively used for the first time in WWII on supercharged and turbocharged fighter aircraft to increase power on take off and increasing the altitude for which a plane could climb. In 1942, the German Luftwaffe increased the horsepower of the Focke-Wulf 190D-9 fighter aircraft from 1776HP to 2240HP using 50/50% water/methanol injection. Manufactures such as Chrysler, Saab, Porsche and GM also used water injection on various large displacement, high compression or turbo charged motors such as the Saab 99 Turbo and the turbo Corvair by GM in the 1960’s. It was also used in Formula 1 racing for a short period of time before being banned for adding too much horsepower.

Tekst hentet fra: http://www.alcoholinjectionsystems.com/ ... _info.html

Det finnes mye info om dette på nettet. En billig måte å øke effekten på. Men jeg bruker det primært som en ekstra sikkerhet for å hemme tenningsbank. Dersom man mapper en bil med vanninnsprut aktivert og man en dag så kan jo motoren rett og slett detonere... Men kraftpotensialet med et slikt kit er der! Ingen tvil om det.

Blander man inn 50/50 vann og metanol så får man en octane booster. Men man kan godt bruke bare vann også om man kun er ute etter å hemme tenningsbank. Da skjer det ved at innsugstemperaturen senkes samt at forbrenningstemperaturen senkes (motoren blir regelrett steamet innvendig). Dette er med på å hemme detonasjon vesentlig. Blander man inn alkohol også så får man en octane booster også (octan er flammehemmer) og får en enda mer kontrollert flamme.
Jeg har lest en del om vanninsprøytning før. Det eneste konkrete artikkelen som kunne regnes som en troverdig primærkilde var et forskningsporsjekt fra 70 tallet som fikk påvist at vann hadde en rensende effekt på motoren. Bortsett fra det så fant jeg ingenting konkret, men vann blir jo brukt i jet motorer for å øke effekten siden vann ekspanderer mer enn luft for tilsvarende tilført varme.