Side 1 av 5

Vinterlagring av mr2'en. Hva gjør dere?

Legg innLagt inn:06 nov 2007 21:27
av GhostRider88
Hei.

jeg lurer på hva dere som skal lagre mr2'en i garagen for vinteren gjør av klargjøring før den går i dvale ;)

Personlig gjør jeg ikke annet enn å vaske den, skifte olje og filter, smøre div deler under bilen som, dempere, stag, lagre osv. ta ut batteriet og lade dette før det settes på et oppvarmet rom.

Har hørt at noen fyller bensintanken full, men har ikke vert nøye på dette selv. Er dette en fordel og er det noe annet jeg burde gjøre før jeg lar den få gå i dvale gjennom denne mørketiden?

Her kan vi forøvrig poste tips til vinter klargjøring :)

Legg innLagt inn:06 nov 2007 21:32
av Doffen696
Vaska, polert og i garasje under presenning.. Har ikke gjort mer føreløbig. Interessert i å høre hva andre gjør ja.

Legg innLagt inn:06 nov 2007 21:44
av Insanity
vask, polering, voksing, underspyling.
plukker ut motor og gir for overhaling og oppgradering.

motor og gir blir i garasjen min for pleie. bilen settes inne hos en kammerat. under ett varmt mykt pledd... slik at den ikke skal fryse.

blir vel tatt frem ila vinteren for litt rustjobbing under, tectylering, frontrutebytte. 100% gjennomgang av hjuloppheng + oppgradering av bakstilling, oppgradering av bremser + + +

så blir det vel motor/gir montering og eu-kontroll i goooooooood tid før våren kommer. gleder meg........

Legg innLagt inn:06 nov 2007 22:04
av GhostRider88
mange som tar godt vare på mr2'en her :D

Glemte å skrive at jeg også polerer den før jeg setter den inn samt går over under å legger på techtyl



Nå er alt dette gjort så kan liste opp hva jeg har gjort:


- vasket den og polert den med Nxt wax(lakkbeskyttelse/forsegling):
Vasket først inne i dører og under hjulbuer(med engen svamp og bøtte med bilshampo), før jeg vasket alle flatene og sidene med ny svamp og såpevann(droppet avfetting siden den ikke fantes ru på siden). Så tørket jeg den med pusseskinn ifra turtlewax (nytt) Tok flatene først. Under kanaler, hjulbuer og inne i dørene brukte jeg en microfiber klut. Når bilen var ferdig tørket så påførte jeg pollering under hjulbuer og inne i dørene samt rundt bensinlokket med poleringsduk. Så var det selve bilen sin tur. Brukte den medfølgende poleringssvampen som var med i NXT Tech waxen. La på alle flater først før jeg tok sidene. Var veldig lett å påføre og var god å jobbe med.

Da det hadde gått 30 min, så var poleringen tøket (gårhvit farge)
Tok først vekk poleringen under dører og hjulbuer med poleringsull. Så brukte jeg den nye microfiberkluten (Supreme Shine Microfiber) til å ta av poleringen. Gikk svakt over alle flater, før jeg til slutt tok sidene. (gikk over hver flate 3-4 ganger for å få en gjevn og blank overflate.


- bilen min er techtylbehandlet, men gikk alikevell over med understells techtyl der det ikke var tcechtylert (helt rustfru under :) )

- skiftet olje og filter, samt oljebunnpakning.

- skiftet eksos og cat til momgoose

- x-tårnstag og trd deler pluss andre div smådeler

- techtylert dreneringskanal på førerdør for beskytteles mot fukt ;)

- skjekket hele bilen for steinsprut og det lille som var dekket jeg over med orginal 202 lakkpenn i fra toyota

- smurt dempere og div deler under bilen med spry olje.



Dette kommer jeg til å gjøre rett før jeg lukker garageporten:

- ta ut batteriet og lade det før det settes bort i et oppvarmet rom.

- evt fylle opp bensintanken og om det er nødvendig, vaske den en gang til.

- se god på den og klappe den forsiktig før døren lukkes ;)

Legg innLagt inn:06 nov 2007 22:22
av Mr2Even
Hint: Kan være en fordel å sette bilen på bukker også :wink:

Legg innLagt inn:06 nov 2007 22:35
av A_hjelme
Sette på piggdekk å kjør på!
Samt sette på originale dempere å fjære, så den blir reine offroaderen :lol:

Legg innLagt inn:06 nov 2007 22:35
av aneriks
GhostRider88 skrev: - evt fylle opp bensintanken og om det er nødvendig, vaske den en gang til.
tror ikke jeg ville gjort dette, for bensinen er ikke like god når våren kommer.

Legg innLagt inn:06 nov 2007 23:43
av jumbo
aneriks skrev:tror ikke jeg ville gjort dette, for bensinen er ikke like god når våren kommer.
Poenget er vel at man er rimelig mye mer motstandsdyktig mot kondens med full tank fremfor en tom en...

Dårlig bensin slår vann :wink:

Legg innLagt inn:06 nov 2007 23:56
av Doffen696
Mr2Even skrev:Hint: Kan være en fordel å sette bilen på bukker også :wink:
Hva vil dette hjelpe mot? Vil ikke da støtdemperene være langt ute og sylinderene på demperene litt vel ubeskyttet?

Legg innLagt inn:07 nov 2007 00:00
av sindrejl
A_hjelme skrev:Sette på piggdekk å kjør på!
Samt sette på originale dempere å fjære, så den blir reine offroaderen :lol:
enig her, sett på gode vinterdekk og tut å kjør. Mr2 er blandt de beste vinterbilene jeg har kjørt :) Bare tull å skal drive å vinterlagre en 14år gammel bil med lav verdi som er så gøy å kjøre på snøføre! :)

Legg innLagt inn:07 nov 2007 00:41
av Mr2Even
Doffen696 skrev:
Mr2Even skrev:Hint: Kan være en fordel å sette bilen på bukker også :wink:
Hva vil dette hjelpe mot? Vil ikke da støtdemperene være langt ute og sylinderene på demperene litt vel ubeskyttet?
Jo det kan være men bilen får jo slappe av litt i understelle da :)

Legg innLagt inn:07 nov 2007 00:43
av -magnus-
Min blir stående i vinter, ute dessverre... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å lagre den best mulig under presenning? Hvilken presenning bør jeg kjøpe?

Legg innLagt inn:07 nov 2007 01:06
av GhostRider88
sindrejl skrev:
A_hjelme skrev:Sette på piggdekk å kjør på!
Samt sette på originale dempere å fjære, så den blir reine offroaderen :lol:
enig her, sett på gode vinterdekk og tut å kjør. Mr2 er blandt de beste vinterbilene jeg har kjørt :) Bare tull å skal drive å vinterlagre en 14år gammel bil med lav verdi som er så gøy å kjøre på snøføre! :)
mr2 begynner å bli en legendarisk sportsbil og et samleobjekt om den er i god stand, samt at man holder rust og drit borte (selv om 91+ er galvanisert)

For meg er mr2 det nsx, ferrari, lamborgini, lotus esprit, osv er for andre bilentusiaster som vil ta godt vare på bilen sin. ;)

Går i den truen at mr2 vil stige i pris med årene om den blir holdt i god stand og tilnermet orginal :)

mr2=solskinnsbil 8)

Legg innLagt inn:07 nov 2007 01:09
av GhostRider88
-magnus- skrev:Min blir stående i vinter, ute dessverre... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å lagre den best mulig under presenning? Hvilken presenning bør jeg kjøpe?
du kan jo invistere i et lagringstelt. Fungerer jo på en måte som en garage ;)

http://h-as.no/lagringstelt.htm

Bilde

Legg innLagt inn:07 nov 2007 08:15
av sindrejl
GhostRider88 skrev:
-magnus- skrev:Min blir stående i vinter, ute dessverre... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å lagre den best mulig under presenning? Hvilken presenning bør jeg kjøpe?
du kan jo invistere i et lagringstelt. Fungerer jo på en måte som en garage ;)

http://h-as.no/lagringstelt.htm


sånn der telt er genialt om man har plass til det :)