Lørnings Supra
Legg innLagt inn:23 nov 2007 15:04
Nå tenkte jeg så smått å begynne med en prosjekt tråd, men jeg vet ikke helt om jeg tør, når jeg ser hvordan dere andre går fullstendig bananas og gjør ting jeg ikke visste gikk an engang. Så det kan jo hende det blir litt nedtur. Dere får kikke ihvertfall
Kjøpte bilen i sommer. 1989 mk3 supra. Sto da med gåen topp pakning og i ekspansjonstanken til kjølevæska så det ut som en god porsjon rømmegrøt.

Det som er gjort med bilen fra før er:
Større turbo
Spearco intercooler
Greddy ekstra dyser
større bensinpumpe
Tårnstiver
større stabstag foran og bak
senka 30mm , Koni foran, bilstein bak.
Borbet 10x17 felger godkjent i vognkort.
Første steg blei å få frakta bilen hjem:

Volvoen til Petter'n sleit en tanke kan du si
Så begynte demonteringa, ut med radiator først for å lage litt plass. HELE kjølesystemet var fullt av sånn olje/vann/rømmegrøt/milkshake-ting som sitter så sykt klistra inni der. Dere kan tro jeg gleda meg til rensejobben=P

Vi reiv av toppen, og sendte den til sylinderservice for trykktest og overhaling.

Måtte bare ha bilder av blokk med studs, selv om man ikke får på plass toppen sånn her..ser kult ut da
ARP studsa og HKS toppakning kommer forresten fra toyparts(thank you
)

Pettersen (I love you, man!
)hjelper meg med turbo montering da jeg hadde pause pga sykt vondt i knærne etter å ha hengt over motoren og jobba en god stund

Toppen på plass igjen. Husk å sette på vannslangen under gasspjeld huset før man skrur fast innsuget på toppen..fy faen jeg kødda med den slangen. Løsningen blei jo selvfølgelig tilslutt å skru av gass spjeldet, men dette er jo siste utvei, man skrur jo ikke av ting hvis man ikke MÅ=P

Løsningen på milkshake(
) problemet ble å ta ut termostaten og kjøre motoren varm med rein avfetting i kjølesystemet 3 ganger! Fy faen for noe gris
Men det ordna seg. Bilen tusler ihvertfall ennå
Nærmer seg ferdig her nå:

Endelig skulle jeg ut å kjøre, etter å ha funnet ut av vi ikke hadde tenningslampe for 6 sylindere måtte jeg kjøre forsiktig opp til jobben hos en kompis og låne en lampe av dem. Første prøvetur med bilen, motoren gikk reint og fint, og bilen gikk noe helt SINNSYKT! Hadde kjørt 2 drag før jeg kikka på turbotrykksmåleren..den lada jo noe helt vannvittig!Greddy måleren stopper på 2 bar, da går den ikke lenger, men bilen fortsatte jo å lade.. gikk fort av gassen og svingte inn på nærmeste buss stopp. Prøvde å skru en masse på boost controllern, men hjalp ingenting. Skrudde ALT helt i bunn, lada fortsatt over 1 bar før jeg gikk av gassen. Etter mye feilsøking viser deg seg at en av de forrige eierne har sveisa igjen waste gate hølet i eksos huset..smart gjort! Så nå er ny manifold på vei i posten, blir ekstern wastegate i vinter

Kjøpte bilen i sommer. 1989 mk3 supra. Sto da med gåen topp pakning og i ekspansjonstanken til kjølevæska så det ut som en god porsjon rømmegrøt.

Det som er gjort med bilen fra før er:
Større turbo
Spearco intercooler
Greddy ekstra dyser
større bensinpumpe
Tårnstiver
større stabstag foran og bak
senka 30mm , Koni foran, bilstein bak.
Borbet 10x17 felger godkjent i vognkort.
Første steg blei å få frakta bilen hjem:

Volvoen til Petter'n sleit en tanke kan du si

Så begynte demonteringa, ut med radiator først for å lage litt plass. HELE kjølesystemet var fullt av sånn olje/vann/rømmegrøt/milkshake-ting som sitter så sykt klistra inni der. Dere kan tro jeg gleda meg til rensejobben=P

Vi reiv av toppen, og sendte den til sylinderservice for trykktest og overhaling.

Måtte bare ha bilder av blokk med studs, selv om man ikke får på plass toppen sånn her..ser kult ut da



Pettersen (I love you, man!



Toppen på plass igjen. Husk å sette på vannslangen under gasspjeld huset før man skrur fast innsuget på toppen..fy faen jeg kødda med den slangen. Løsningen blei jo selvfølgelig tilslutt å skru av gass spjeldet, men dette er jo siste utvei, man skrur jo ikke av ting hvis man ikke MÅ=P

Løsningen på milkshake(



Nærmer seg ferdig her nå:

Endelig skulle jeg ut å kjøre, etter å ha funnet ut av vi ikke hadde tenningslampe for 6 sylindere måtte jeg kjøre forsiktig opp til jobben hos en kompis og låne en lampe av dem. Første prøvetur med bilen, motoren gikk reint og fint, og bilen gikk noe helt SINNSYKT! Hadde kjørt 2 drag før jeg kikka på turbotrykksmåleren..den lada jo noe helt vannvittig!Greddy måleren stopper på 2 bar, da går den ikke lenger, men bilen fortsatte jo å lade.. gikk fort av gassen og svingte inn på nærmeste buss stopp. Prøvde å skru en masse på boost controllern, men hjalp ingenting. Skrudde ALT helt i bunn, lada fortsatt over 1 bar før jeg gikk av gassen. Etter mye feilsøking viser deg seg at en av de forrige eierne har sveisa igjen waste gate hølet i eksos huset..smart gjort! Så nå er ny manifold på vei i posten, blir ekstern wastegate i vinter
