TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EU-kontroll - problemer med lambda *LØST*

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #273306  av wax

Jeg hadde min '92 MK2 på PKK i dag, og fikk en 2er-feil. CO gikk fint, men den var ingen lambda-verdi i det hele tatt.

Dette er ting jeg ikke kan et kvekk om, så om noen kan forklare det i enkel tekst, blir jeg veldig glad...

Tips til hva jeg kan gjøre, for å få lambda-verdien på 1,000 (i følge kontrolløren) tas i mot med STOR takk.

EDIT: Da var bilen godkjent. :D
Sist redigert av wax den 11 jan 2008 16:17, redigert 1 gang totalt.

#273309  av Larsen

Lambdaen er en sensor som sitter i eksosen og måler hvordan blandingsforholdet mellom Bensin og luft. Da den begynner å bli slitt så vil den reagere sakteren og tilslutt ikke i det hele tatt. Da vil også motorlampa på dashbordet lyset og du vil kunne lese av feil på lambda hvis du setter bilen i diagnosemodusen. Altså så skal det ikke være noe galt hvis ikke motorlampa din ikke lyser.

At han ikke har fått noen avlesningverdi kan likegodt være at han ikke fikk kontakt i diagnose pluggen eller brukte feil kontakt.

#273314  av wax

Ingen lampe som lyser i dashen, men duden hos NAF snakket om at jeg kanskje måtte bytte katalysator.

Lambdaen bare måler - den regulerer ikke noe? Jeg har nemlig ikke merket noe unormalt høyt forbruk, eller andre symtomer på dårlig blandingsforhold.

#273325  av Kanakkas

Under EU-kontroll blir avgassene målt med en såkalt 4 gass måler.
Lambdaverdien er da kun en kalkulert verdi som henger sammen med de andre avgass verdiene.
Når vi snakker om lambda eller lambda/o2 sonde på bil så er dette enkelt forklar kun en sensor som måler rest oksygen i eksosen etter forbrenning. Motorstyringen bruker denne for å korrigere bensin/luft blandingen kontinuerlig for å strebe etter optimal forbrenning som er Lambda verdi 1,000 eller luft/bensin forhold 14,7:1.

Hvis han ikke fikk fram noen lambda verdi i det heletatt så lurer jeg da på hva de andre verdiene lå på..??? Fikk du med deg utskrift av avgass verdiene??

GENERELT for å bedre avgass verdiene så er varmkjøring viktig, olje og filter skift, tenningsanlegg i orden og riktig just., ingen feil i motorstyring, lekkasjer ol., reint drivstoff. mm.

#273329  av CelicaTurbo

Sjekk først og fremst om det er noen feilkoder tilknyttet sensoren:

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

Dvs feilkode 21, 25 eller 26 spesielt. Slik jeg tolker din post så får han ikke lest av signal i det hele tatt, da er trolig sensoren defekt eller fysisk koblet ut. Om sensoren er koblet ut er ikke det noe du vil merke på gangen når du kjører bilen og du kan fint passere CO uten lambdasonden tilkoblet, men signal blir det altså ikke. Det er også mulig at fyren har målt feil, men du kan selv enkelt sjekke signalet med et multimeter som et neste trinn i feilsøkingen (ev. få hjelp av venn/familie til det om du ikke har/kan bruke multimeter). Første steg i feilsøkingen er å sjekke etter feilkoder, og eventuelt krype under bilen og se om sensoren er koblet til i eksosen. Sensoren er plassert litt vanskelig tilgjengelig på oversiden av eksosrøret, ca 40 cm før katalysatoren.

#273356  av jumbo

Trodde ikke det var noe punkt på eu kontrollen som krever bruk eller sjekk av bilens egen lamda - avgassene er jo noe de skal måle for å sjekke, ikke referere seg til bilens egen måler (er jo dessuten langt i fra alle biler som engang HAR lamda)

#273375  av CelicaTurbo

Det er dessverre et krav at lambda skal måles med bilens egen sensor, det stod ihvertfall beskrevet i dokumentet jeg lastet ned fra vegvesenets websider i fjor, som omtalte steg-for-steg alle krav ved periodisk kontroll. Alle biler med katalysator har også en lambdasonde pga at katalysatoren er avhengig av en kontinuerlig veksling mellom mager og lett rik blanding for å fungere tilstrekkelig (det må tilføres oksygen til forbrenningen i katalysator, derfor mager blanding). Dog, det er ikke noe problem å komme gjennom avgasskravene uten tilkoblet lambda eller uten katalysator men kravet er jo litt mer detaljert enn som så. Det som derimot overrasker meg litt er at verkstedet i det hele tatt sjekket lambdasonden, jeg har følelsen av at de aller fleste hopper over det punket og kun sjekker avgass.

#273424  av wax

Takker for svar, får ta meg en tur hjem til far/multimeter.

Tok kontrollen på NAF (smart, eller hva?) - tror ikke de måler feil. Men man vet jo aldri 8)

#273442  av jumbo

wax skrev:Takker for svar, får ta meg en tur hjem til far/multimeter.

Tok kontrollen på NAF (smart, eller hva?) - tror ikke de måler feil. Men man vet jo aldri 8)

Tror nok NAF i likhet med vegvesenet er langt mer grundig i gjennomsnitt enn vanlig verksteder.

Tror uansett ikke jeg hadde orket å ha en bil som MR2 utne tilgang på verksted med kjentfolk.

#273445  av Larsen

jumbo skrev:
wax skrev:Takker for svar, får ta meg en tur hjem til far/multimeter.

Tror nok NAF i likhet med vegvesenet er langt mer grundig i gjennomsnitt enn vanlig verksteder.

Tror uansett ikke jeg hadde orket å ha en bil som MR2 utne tilgang på verksted med kjentfolk.
Det finnes jo ikke lengre.

#273449  av wax

Som du sikkert vet, er MR2 en Toyota. Toyota bare går og går 8)

Hatt noen Toyotar i løpet av 8 år, og har hatt latterlig lite problemer med bilene.

Men du har rett, NAF er nok litt for grundige. Neste gang blir det "Grøftekanten Verksted" i en bakgate et sted.

#273452  av Larsen

Da ender du sikkert opp med å måtte bytte noen deler som fungere 100%

#273461  av Kanakkas

Ingen krav at Lambdaverdien skal leses av av bilens eget system.
Avgassene skal kun måles med en 4-gass måler på bensin biler.
Det er heller ingen krav til at ting skal demonteres for kontroll, så med andre ord, det de ikke kommer til eller ser gjør de heller ikke noe med.
Alle godkjente verksteder skal ha mulighet til å ta kontroll på ALLE merker, og det forventes da ikke at de skal kunne kople seg til diagnosen alle biler...

Legger ved et utklipp hentet fra: "Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy"

KONTROLLPUNKT
HENVISNING
TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE/
VIRKNING
HOVEDGRUNN FOR
MANGELMERKNAD
BEDØMMING
41
b) Kjøretøy med motor med
elektrisk tenning, med
treveiskatalysator og
lambdasonde.
Ktf § 25-3, nr. 1,
bokstav b, vedlegg 2
til Ktf
Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasjer. Se så langt
mulig etter om utslippskontrollsystemet er komplett.
Kontroller om motor og katalysator er driftsvarme.
Avgassmålingen utføres med driftsvarm motor. Stikk
sonden minst 30 cm inn i eksosrøret. Om nødvendig skal
det brukes forlengelsesslange tredd på eksosrøret. Ved
kontroll av kjøretøy med flere eksosrør måles i hvert rør
med middelverdien som tellende resultat. To målinger ved
forskjellig turtall skal utføres:

1. Ved forhøyet tomgang (minst 2000 o/min): Mål og
les av CO og lambdaverdien. Ved å utføre denne
målingen først øker sannsynligheten for at katalysatoren er
varm nok under målingen på lav tomgang.
2. For biler uten OBD på lav (normal) tomgang: Mål
CO-utslippet
• Les eventuelt også av HC og CO2. (Unormalt
høy HC kan tyde på feil ved tenningsanlegg/
ventiler.) CO+CO2 mindre enn 15 % kan tyde
på lekkasje i eksossystemet eller annen
utspedning av eksosen. Kontroller om motor
og katalysator er driftsvarme!
• Det skal ikke benyttes avsug som skaper
undertrykk i kjøretøyets eksosanlegg. Avsug som
også suger friskluft, anses ikke å lage undertrykk.
CO > 0,5 % (0,3 % for EU-3/4(2)
fra
og med 1. januar 2004) på
tomgang eller utenfor
fabrikantens
verdiområde(1).
CO > 0,3 % (0,2 % for EU-3/4(2)
fra
og med 1. januar 2004) ved
forhøyet tomgang eller utenfor
fabrikantens verdiområde(1)
Lambdaverdi utenfor 1 ±0,03 eller
utenfor fabrikantens
verdiområde(1).
2
2
2
(1) Dersom måleverdiene var utenfor en eller flere av de generelle grenseverdiområdene, kan kjøretøyfabrikantens grenseverdier legges til grunn. Dersom
kjøretøyfabrikanten ikke har utstedt egne grenseverdier, godkjennes likevel kjøretøyet dersom Vegkontoret forevises dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller
uavhengig laboratorium på at kjøretøyet er konstruert slik at det ikke kan tilfredsstille de generelle grenseverdiene for bil i bruk og etter at verkstedkontroll av punkter
som har innflytelse på utslippet (tenning, forgasser, kompresjon osv. iht. fabrikantens opplysninger) er gjennomført. De målte verdiene fra kontrollen påføres i
vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Verdiene skal tjene som referanseverdier for bruk ved senere kontroller av det aktuelle kjøretøyet.
• Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet i kontrollveiledningen, skal anmerkning om dette gjøres på kontrollseddel.
Anmerkning om at kjøretøyet ikke kan avgassmåles etter kontrollveiledningen, registreres i vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Kjøretøy
skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør målingene

#273468  av jumbo

wax skrev:Som du sikkert vet, er MR2 en Toyota. Toyota bare går og går 8)
Jeg snakket SELVSAGT om EU kontroll, ikke reparasjoner :lol:

#273469  av jumbo

Larsen skrev:Da ender du sikkert opp med å måtte bytte noen deler som fungere 100%
Det er bedre enn å få reellt pes med ting som er verre.