Ingen krav at Lambdaverdien skal leses av av bilens eget system.
Avgassene skal kun måles med en 4-gass måler på bensin biler.
Det er heller ingen krav til at ting skal demonteres for kontroll, så med andre ord, det de ikke kommer til eller ser gjør de heller ikke noe med.
Alle godkjente verksteder skal ha mulighet til å ta kontroll på ALLE merker, og det forventes da ikke at de skal kunne kople seg til diagnosen alle biler...
Legger ved et utklipp hentet fra: "Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy"
KONTROLLPUNKT
HENVISNING
TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE/
VIRKNING
HOVEDGRUNN FOR
MANGELMERKNAD
BEDØMMING
41
b) Kjøretøy med motor med
elektrisk tenning, med
treveiskatalysator og
lambdasonde.
Ktf § 25-3, nr. 1,
bokstav b, vedlegg 2
til Ktf
Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasjer. Se så langt
mulig etter om utslippskontrollsystemet er komplett.
Kontroller om motor og katalysator er driftsvarme.
Avgassmålingen utføres med driftsvarm motor. Stikk
sonden minst 30 cm inn i eksosrøret. Om nødvendig skal
det brukes forlengelsesslange tredd på eksosrøret. Ved
kontroll av kjøretøy med flere eksosrør måles i hvert rør
med middelverdien som tellende resultat. To målinger ved
forskjellig turtall skal utføres:
1. Ved forhøyet tomgang (minst 2000 o/min): Mål og
les av CO og lambdaverdien. Ved å utføre denne
målingen først øker sannsynligheten for at katalysatoren er
varm nok under målingen på lav tomgang.
2. For biler uten OBD på lav (normal) tomgang: Mål
CO-utslippet
• Les eventuelt også av HC og CO2. (Unormalt
høy HC kan tyde på feil ved tenningsanlegg/
ventiler.) CO+CO2 mindre enn 15 % kan tyde
på lekkasje i eksossystemet eller annen
utspedning av eksosen. Kontroller om motor
og katalysator er driftsvarme!
• Det skal ikke benyttes avsug som skaper
undertrykk i kjøretøyets eksosanlegg. Avsug som
også suger friskluft, anses ikke å lage undertrykk.
CO > 0,5 % (0,3 % for EU-3/4(2)
fra
og med 1. januar 2004) på
tomgang eller utenfor
fabrikantens
verdiområde(1).
CO > 0,3 % (0,2 % for EU-3/4(2)
fra
og med 1. januar 2004) ved
forhøyet tomgang eller utenfor
fabrikantens verdiområde(1)
Lambdaverdi utenfor 1 ±0,03 eller
utenfor fabrikantens
verdiområde(1).
2
2
2
(1) Dersom måleverdiene var utenfor en eller flere av de generelle grenseverdiområdene, kan kjøretøyfabrikantens grenseverdier legges til grunn. Dersom
kjøretøyfabrikanten ikke har utstedt egne grenseverdier, godkjennes likevel kjøretøyet dersom Vegkontoret forevises dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller
uavhengig laboratorium på at kjøretøyet er konstruert slik at det ikke kan tilfredsstille de generelle grenseverdiene for bil i bruk og etter at verkstedkontroll av punkter
som har innflytelse på utslippet (tenning, forgasser, kompresjon osv. iht. fabrikantens opplysninger) er gjennomført. De målte verdiene fra kontrollen påføres i
vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Verdiene skal tjene som referanseverdier for bruk ved senere kontroller av det aktuelle kjøretøyet.
• Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet i kontrollveiledningen, skal anmerkning om dette gjøres på kontrollseddel.
Anmerkning om at kjøretøyet ikke kan avgassmåles etter kontrollveiledningen, registreres i vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Kjøretøy
skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør målingene
x- Celica CS
Fiat uno Turbo
Vectra stv OPC-line