Side 1 av 2

4AGTE motor og mr2 mk1 bilder.

Legg innLagt inn:04 des 2007 21:50
av steffen karlstad
noen bilder av vinterens upgrade etter at r1 motoren ble solgt komplett.

motoren har følgene spec liste.

har en 4age motor med

-avballsert bunndel (clutsh, svinghjul, veiev osv).
-honet og plansliptblokk.
-planslipt topp med nye ventilstyringer og tetninger.

-autronic sm4 datasprut
-garret gt2554r ball bearing.
-cnracing smidde råder
-wiseco smidde stempler
-total seal racing piston rings
-msd coiler (ls2)
-HKS 1,6 mm topp pakning
-fidenza kamdrev
-HKS style manifold
-750cc simens dyser
-arp studs på veivlager bukkene.
-arp studs på rådene
-arp studs til toppen
-orginalt lettet svinghul
-alt nye lagere og pakninger.
-zoom racing stage 4 clutsh (550nm)
-ombygd til stewart racing elektrisk vannpumpe
-ny dyanamo, starter, følere osv.

bilen slik den står nå:

-totalt ribbet og lettet.
-fult bur (vinter 2007-2008)
-d2 coilovere
-ebc skiver og klosser
-russel bremseslanger (stål)
-unibal stabstag lenker.
-polyruthane foringer
-sparcostoler med 4-punkt seler.
-sparco ratt
-diverse målere og brytere.
-6 punkt bur.
-aluminium dørtrekk, takluke.
-lexan bakrute

-griffin racing radiator (aluminium)
-summitracing fuelcell (aluminium)
-bosch 255l bensiupumpe
-setrab oljekjølere 30rader med doblevifter bak
-cusco catsh tank for olje
-sparco brannslukker system (vinter 2007-2008)

Legg innLagt inn:04 des 2007 21:54
av steffen karlstad
bare legger ut diverse...

skal bruke en litt mindere turbo.


komenter gjerne.

Legg innLagt inn:05 des 2007 10:08
av kennethx
Ser ut som et seriøst prosjekt. Spennende, mer bilder, bil og bur osv :)

Legg innLagt inn:05 des 2007 10:57
av sigheri
Morro, blir spennede dette!

Var vel litt vel voksen den turboen der ja, hehe.
Hvilken turbo skal du bruke?

Satser du på mange hk?

Legg innLagt inn:05 des 2007 19:15
av steffen karlstad
sigheri skrev:Morro, blir spennede dette!

Var vel litt vel voksen den turboen der ja, hehe.
Hvilken turbo skal du bruke?

Satser du på mange hk?
står på lista, garret gt2554r ball bearing.

ca turboen begrenser seg til 280hk, med etanol så håper jeg på 330.
eventuelt gå opp på en garret gt2861r og 350-380hk.

Legg innLagt inn:05 des 2007 21:50
av Pgus
Ehhh i min bil er det en stolrygg ca. der den turbo'n er...

Skal du kappe litt, og drite i å ha med passasjer?

Legg innLagt inn:06 des 2007 02:19
av steffen karlstad
har bygd om hele bakveggen. den er flyttet ut med aluplater i stedet.

Legg innLagt inn:06 des 2007 12:38
av Rage
Hvis navnet på turboen du har skrevet stemmer, så kalles denne GT25R og er ratet til 240hk fra garrett.
Denne er bl.a levert orginalt på S13 med SR20DET redtop fra Japan.

Den vil nok fungere greit på 1.6 litern din!

Legg innLagt inn:06 des 2007 13:56
av steffen karlstad
Rage skrev:Hvis navnet på turboen du har skrevet stemmer, så kalles denne GT25R og er ratet til 240hk fra garrett.
Denne er bl.a levert orginalt på S13 med SR20DET redtop fra Japan.

Den vil nok fungere greit på 1.6 litern din!
den er ratet til 280hk på 1,6 hi comp. på mailen jeg fikk fra garret. e85 bidrar jo at til at man ikke kan bruke de tabellene de bruker. skal jo også kjøre ca 9.5:10 i comp.

Legg innLagt inn:09 des 2007 17:50
av AE86 Drifter
Fett motor,skal begynne mode en 4a-ge etter hvert jeg og.Ser du brukker orginal innsuget,har du noen formening om hvor mye det tåler sånn i forhold til turbo trykket/HK?.Hvor mye trykk kjører du på?.Mener det begynner å dra seg til når du runder 330hk.
:twisted:

Legg innLagt inn:10 des 2007 12:48
av steffen karlstad
AE86 Drifter skrev:Fett motor,skal begynne mode en 4a-ge etter hvert jeg og.Ser du brukker orginal innsuget,har du noen formening om hvor mye det tåler sånn i forhold til turbo trykket/HK?.Hvor mye trykk kjører du på?.Mener det begynner å dra seg til når du runder 330hk.
:twisted:
tor det skal gå fint, fjerner jo t-vis med en adaptert plate i alu. blir nok og bruke ITB utover sommeren. skal kjøre ca 1 bar.

Legg innLagt inn:13 des 2007 01:06
av steffen karlstad
da var -12AN koblinger til begge toppdekselene og bunnpannen handlet sammen med passene tank. to inn i toppen og en ut i bund. blir resirkulerende olje ånding.

-10AN på alt av vann uten om de to hoved slangene til radiator og -6AN til bensinsystemet. svieser inn på fuelrailen, videre til filter, trykkregulator osv. blir også -6an på vann inn/ut fra turbo. -4AN olje inn turbo.

så blir nice and shiny.

bilder kommer så fort tinger er sveiset..

Legg innLagt inn:13 des 2007 13:06
av ArildM
Hvilken manifold bruker du? Ser veldig bra ut dette ;) Turboen blir ikke litt høy med den manifolden?

Som vanlig så ser dette utrolig fett ut Steffen, 4AGTE motor med kjapp responsiv turbo burde virkelig gjøre susen :)

Legg innLagt inn:13 des 2007 13:48
av steffen karlstad
ArildM skrev:Hvilken manifold bruker du? Ser veldig bra ut dette ;) Turboen blir ikke litt høy med den manifolden?

Som vanlig så ser dette utrolig fett ut Steffen, 4AGTE motor med kjapp responsiv turbo burde virkelig gjøre susen :)
blir litt høy men alt bak er gjort om, bilder kommer når dette er klart.
skal innrømme er manifolden en støpejern kopi av HKS sin manifold.
de mailene jeg har fått fra paradiseracing (driver nesten bare med toyota) så skal jeg forvente 1 bar på 2500-2800 rpm :twisted: ..

men etter mye om og men blir det mest sansynlig pauter råder og arias smidde stempler og cometic 1mm topp pakning.
dette blir bestem januar. siden wiseco sine stempler har orginal comp og rådene altid er svakeste punkt. har bestilling på begge deler må bare bestemme meg hva det blir. skal noen andre bygge 4agte så kan stemplene og rådene kjøpes av med (wiseco/cn racing) for 8500 meg ringer, clips osv.

Legg innLagt inn:14 des 2007 19:16
av Morten
steffen karlstad skrev:...siden wiseco sine stempler har orginal comp og rådene altid er svakeste punkt.
Foeler ikke helt dette stemmer med den gjennomsnittlige toyota motor, da de ofte har overaskende sterke raader. Skal ikke si sikkert paa tidlig 4age (40mm/18mm versjonen), men seine versjonen er blitt brukt paa over 500hk i flere bygg med org raadene (er i utlandet naa, saa unskyld rar staving). Ellers lykke til med et morsomt og spennende prosjekt med stort potensial. :)