Side 1 av 1

Keen på litt hjelp med min GT4..

Legg innLagt inn:07 jan 2008 23:33
av unzane
Da hadde jeg fått meg GT4 ST185, kjøpt av en kar her på forumet.
Har div spørsmål om bilen, er helt fersk på turbo osv :p

Ved nedbremsing på gir har jeg en "rullende" romlelyd bak i bilen. Som om den går i bølger. Ved pådrag forsvinner den igjen, hva kan det være?

Kalde morninger "hyler" bilen fra v. forhjul. Kan det være hjullager? Forsvinner etterhvert som man får varme i bilen.

På original viser for turbotrykk, hvor langt skal nålen gå normalt sett? Har hørt det er sperre på 1. og 2.-gir, men hvor høyt skal da trykket øke på 3. osv? Mener jeg ikke ser noen forskjell mellom 2. og 3.

For noen dager siden når jeg var ute en tur gikk måleren rett til topps ved pådrag, og bilen dro styggbra (innbiller jeg meg ihvertfall). Hva kan det komme av?

Finnes det noen steder i Norge man kan handle brukte deler til GT4? Kan godt tenke meg å skifte ut interiør til skinn osv osv osv...
Mitt mål er en strøken GT4, som demobil for stereo for en større leverandør her i Bergen. Da må alt fikses! Nytt blir for dyrt ihvertfall nå..

Takk for svar :) som dere skjønner er jeg meget fersk innen GT4..

Legg innLagt inn:07 jan 2008 23:45
av Plenty
Velkommen i gamet...

Kan desverre ikke svare deg så mye på de tekniske spørsmålene, men kan si det slik at den originale turbotrykkmålern min flyr rett opp og bilen drar bra. Virker ikke som om det er noe spes... (mulig jeg er utolmodig å bare klamper i bånn uten å vente på trykket eller no)

Jeg er også rimelig fersk her, har spurt endel og fått noen svar, men håper du får kjappere svar, for vi kommer sikkert til å ha flere av de samme spørsmålene.

Hva gjelder brukte deler kan du søke her, høggere, og ebay verden rundt. For min egen del, skal jeg trekke alt interiøret om med "skinn" i todelt farge fra hts, som jeg mener du kan bestille rett fra toyota også.

som sagt, velkommen, og jeg håper du spør mye bra spørsmål, og håper du får mange gode svar. Ellers så er mye skrevet her inne, hvis du bare finner de rette søkeordene!

Legg innLagt inn:08 jan 2008 00:55
av celica_st185
Lader orginalt 0.5 på 1 & 2 gir. Skal lade ca 0.7 på resten...

Mener på at den orginale turbotrykksviseren skal gå til topps når bilen er orginal, så mulig det er en feil på noe siden din ikke alltid lader fullt på 3. gir osv... Prøv å se om det ligger inne feilkoder i ecu (Bruk Søkefunksjonen på forumet så finner du prosedyren på dette)

Hvis du vil ha en gøyere bil: Monter en boostcontrol, ên grad kaldere plugger (7er NGK f.eks)samt en Fuelcutdefender (ellers kutter den bensinen når du passerer 0.9kg trykk). Still opp trykket til ca 1 bar og bilen drar merkbart mye bedre enn orginalt :) Kan veldig godt kombineres med en ny downpipe (eller komplett eksos), da den orginale er ganske restriktiv...

Legg innLagt inn:08 jan 2008 03:27
av wickeddark
Har den hylingen i høyre forhjul når det er veldig kaldt ute.
Jeg har sjekka for slakk og det finnes ikke. Så tror jeg/du bare må leve med det. Men du bør absolutt sjekke for slakk du også, trenger ikke være samme feil selv om symptomene er like.

Men grattis med en dødssjef bil!!!!

Legg innLagt inn:08 jan 2008 04:40
av Tomera
Gratulerer med rå bil!
Den orginale turbotrykksmåleren er, etter min mening, en vits. Den viser trykk alt for seint, og drar til tops uansett. Jeg kjørte ST185en jeg hadde på 0,6 bar en periode, og den viste fortsatt fult trykk. Så den må du ikke gå etter. Monter en annen type turbotrykksmåler, som viser det eksakte trykke du lader.

Min hylte også fra høyre side ved kald motor. Vet ikke om det kan være noe vakum eller noe? Men fant aldri ut av det, med moderat forsking.

Anbefaler deg og montere 3'' downpipe og grovere eksos. Da vil trykke stige en del. Også hær er det lurt og ha montert en ekstra trykkmåler, så du har kontroll på trykket.

Lykke til, og velkommen til ett genialt forum, med mye kunskap og flinke folk som hjelper til. :)

Legg innLagt inn:08 jan 2008 23:13
av unzane
Har målere for volt, oljetrykk samt turbotrykk, men de er desverre ikke koblet til.. Forrige eier har sikkert ikke visst hvordan man gjør det, og det vet heller ikke jeg. Finnes det noen "how-to" for tilkobling av dette? Er forferdelig nysjerrig på hva den vil oppgi trykket til..

Legg innLagt inn:08 jan 2008 23:31
av celica_st185
Hvis det er vanlige klokker med slanger, er det lett... Trenger + og - for å få lys i dem.

Oljetrykk kan du koble inn der den orginale oljetrykksensoren sitter, med hjelp av ett T-stykke. Den sitter helt fremme på venstre side (fremfor fordeleren)

Turbotrykk, kan du koble inn flere plasser på innsuget, eller med ett T-stykke på den sensoren som sitter i motorrommet der hvor ledningsnettet går inn i kupeen f.eks.

Bare spør hvis du lurer på noe :)

Legg innLagt inn:08 jan 2008 23:35
av unzane
nå har jeg ikke fått sett skikkelig på det, jobbjobbjobb.. skal ikke være lett. men mener de jeg har er kun strøm? altså ikke noe slangetilkobling, alt elektroniskt. kan det stemme?

Legg innLagt inn:09 jan 2008 00:11
av celica_st185
ja, man da har du giverene montert i motorrommet

Legg innLagt inn:11 jan 2008 23:10
av unzane
Lurte på å finne giverene og koble dette til i morgen, da jeg tror turbotrykket tuller seg litt på bilen min.. Noen som vil gi meg noen tips? Jeg er helt grønn på dette, aner ikke hvor jeg finner giverene eller noe.

Legg innLagt inn:12 jan 2008 08:37
av celica_st185
Hvis du har elektriske klokker, følger det med givere...

Legg innLagt inn:12 jan 2008 10:26
av Larsen
Orginalt så har bilen to trykk moduser. Om du skal ha bilen i høytrukksmodus må en rekke ting være oppfylt slik som temperatur og 0 feilkoder på bilen osv. Om det faktisk er forskjel på trykket mellom andre og tredje gir er ganske omdiskutert og ikke nødvendigvis sant.

Legg innLagt inn:12 jan 2008 20:09
av unzane
har tenkt en del på om det kan være en temperatur-føler, for i dag gikk måleren til topps igjen. men det var etter ganske lang tid, når jeg hadde vært litt frem og tilbake i byen. kan det være at man heller ikke får fullt trykk før man har nådd en viss temperatur? jeg gir aldri på med kald motor, måleren ligger alltid på midt på (temp altså)

Legg innLagt inn:13 jan 2008 00:53
av Larsen
unzane skrev:har tenkt en del på om det kan være en temperatur-føler, for i dag gikk måleren til topps igjen. men det var etter ganske lang tid, når jeg hadde vært litt frem og tilbake i byen. kan det være at man heller ikke får fullt trykk før man har nådd en viss temperatur? jeg gir aldri på med kald motor, måleren ligger alltid på midt på (temp altså)
Som nevnt ja. Både luft og kjølevannstemperatur.