Side 1 av 2

FMIC på st205

Legg innLagt inn:09 jan 2008 13:59
av ivers
lurer på om det er noen som har montert fmic på sin st205 her innpå, og om de eventuellt måtte fjerne tåkelysene?

Legg innLagt inn:09 jan 2008 14:58
av Stiffy
vet ikke om dette kanskje kan hjelpe deg litt.

Legg innLagt inn:09 jan 2008 22:47
av ivers
var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
http://www.bilforumet.no/celica/99472-b ... st205.html

Legg innLagt inn:10 jan 2008 08:45
av Tomera
ivers skrev:var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
http://www.bilforumet.no/celica/99472-b ... st205.html
Sindrejl er på forumet hær.

Legg innLagt inn:10 jan 2008 18:35
av cryptor

Legg innLagt inn:11 jan 2008 08:53
av sindrejl
ivers skrev:var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
http://www.bilforumet.no/celica/99472-b ... st205.html
Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.

Legg innLagt inn:11 jan 2008 09:22
av Amund
Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-

Legg innLagt inn:11 jan 2008 16:29
av ivers
sindrejl skrev: Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.
Hvordan var rørene lagt opp? siden du ikke måtte fjerne grøftelysene? ser at alle andre som monterer FMIC må fjerne dem pga rørene.

Legg innLagt inn:11 jan 2008 16:33
av ivers
Amund skrev:Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-
De sier at den originale IC`n skal holde opp til ca 400 hk. Men jeg synes ikke den kjøler nok, tempen på innsugslufta er for høy mener jeg, i forhold til å yte maks effekt. Jeg skal prøve å isolere den og lage et varmeskjold mot eksosmanifolden, eventuelt montere en større radiator. Men tror fortsatt at det vil kjøle bedre med en luftavkjølt. Fordelen med den vannavkjølte er at rørene mellom innsug og IC og turbo og IC blir veldig korte, slik at det blir mindre turbolag.

Legg innLagt inn:11 jan 2008 16:39
av Tomera
ivers skrev:
Amund skrev:Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-
De sier at den originale IC`n skal holde opp til ca 400 hk. Men jeg synes ikke den kjøler nok, tempen på innsugslufta er for høy mener jeg, i forhold til å yte maks effekt. Jeg skal prøve å isolere den og lage et varmeskjold mot eksosmanifolden, eventuelt montere en større radiator. Men tror fortsatt at det vil kjøle bedre med en luftavkjølt. Fordelen med den vannavkjølte er at rørene mellom innsug og IC og turbo og IC blir veldig korte, slik at det blir mindre turbolag.
Hva ligger innsugstempen din på ved normal kjøring? Min ligger rundt 30 grader.

Legg innLagt inn:11 jan 2008 16:46
av cryptor
det svenske firmaet fastmec mener at hvis du blander i redline sin waterwetter og isolerer undersiden av kjøleren så skal den orginale intercooleren på st205 fungere opp til ca 560hk på landevei, mens den kun fungerer til rett under 450 på bane.

Legg innLagt inn:11 jan 2008 17:38
av ivers
tempen varierer veldig etter forholdene, men ligger vel rundt 40 grader tror jeg.
Jeg har faktisk kjøpt redline sin waterwetter, men jeg har ikke blandet den i enda. Skal prøve å isolere, blande i waterwetter, lage varmeskjold til manifolden for å se om det blir mye bedre. Jeg måtte fjerne det originale skjoldet når jeg skiftet turbo, regner med at det tar unna en del varme fra eksosen. Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt den isoleringsteipen de fleste bruker til å isolere IC`n med? Er ca 10-30 mm tykk med noe aluminiumsfoile liggende utenpå.

Legg innLagt inn:12 jan 2008 12:00
av sindrejl
ivers skrev:
sindrejl skrev: Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.
Hvordan var rørene lagt opp? siden du ikke måtte fjerne grøftelysene? ser at alle andre som monterer FMIC må fjerne dem pga rørene.
rørene gikk inn på baksiden såvidt jeg husker, grøftelysene er nok skubbet noen cm til hver side og langlysene måtte dyttes noen cm til siden og monteres på nytt :)

Angående om det er noe vits å bytte siden org tmic er ganske bra; Ja jeg synes det er lurt. Under kjøring så kjøler fmic bedre, minuset kommer når man stopper bilen. Jeg hadde veldig gode kjøretemperaturer på en meget varm dag på ACR feks, kunne kjøre time etter time mens flere andre med tmic tok pauser pga varm ic. Ellers så er det en kraftig fordel siden man kommer til motoren mye lettere ;) ;) Er slit å bytte plugger o.l med tmiccen montert.. hehe

Legg innLagt inn:13 jan 2008 10:44
av CelicaST205
skal du ha ein stor FMIC (600X300X76Mm )må du fjerne tåkelysene. det måtte eg iallefall på min st205. den orginale ic'n funger veldig bra men viss du har tenkt å trimme bilen din meir enn 350hk ville eg ha byttet den ut. den orginale funker greit nok til gatebruk men ikkje banekjøring på ein varm sommerdag. har ikkje merka noke turbolag.

Legg innLagt inn:13 jan 2008 14:13
av ivers
CelicaST205 skrev:skal du ha ein stor FMIC (600X300X76Mm )må du fjerne tåkelysene. det måtte eg iallefall på min st205. den orginale ic'n funger veldig bra men viss du har tenkt å trimme bilen din meir enn 350hk ville eg ha byttet den ut. den orginale funker greit nok til gatebruk men ikkje banekjøring på ein varm sommerdag. har ikkje merka noke turbolag.
Har du bilde av fronten på bilen din?