Side 1 av 4
Effektanlegg
Legg innLagt inn:26 feb 2004 23:08
av GT4 CS
Skal kjøpe meg effektanlegg til bilen nå, fant et mongoose effektanlegg på fensport som så helt greit ut. Er det noen som har noen erfaringer med fensport? leveringstid osv.
Slipper vel å betale toll/avgift når man bestiller fra england?
Hele anlegget koster 350 pund + 70 pund i frakt = ca 5500,- det er vel ikke så ille pris, kollevold rally skal ha 6700,- for det jeg tror er samme effektanlegget.
Eller er det noen som anbefaler et helt annet effektanlegg. Har lyst på Blitz eller Aussie også, men de er vel litt dyrere.
Legg innLagt inn:26 feb 2004 23:55
av CelicaTurbo
Blitz og Aussie er nok vesentlig dyrere ja.. jeg kjenner ikke så mye til Mongoose anlegget men det jeg vet er at det ikke fikk så mye skryt tidligere: det hadde et dårlig design som gav liten effektøkning og de fleste hadde problemer med å få det til å passe i det hele tatt. Men for rundt ett års tid siden gjorde Mongoose en redesign av anlegget slik at det ble mye bedre, ligner vistnok mye på Aussie (bare at det er 2.52?). Jeg har bare hørt skryt om det siden og det er bemerket flere enn en gang på det britiske GT4 forumet at hvor mye bedre dette nye anlegget er enn det gamle. Grunnen til at jeg forteller det til deg er at om du søker litt på andre forum så finner du nok en del negativt om Mongoose; jeg vil tro at det meste negativt som er å finne omhandler det anlegget Mongoose hadde tidligere..
Ellers har jeg selv bare positive erfaringer med Fensport, super service og god respons. Men, ved forrige bestilling hadde jeg seriøse problemer med transporten. Av to pakker forsvant begge to og jeg brukte mye tid på å spore dem opp. Det viste seg at den ene pakken stod på tollageret med feil navn på fakturaen (ikke Fensport sin feil, det var feil i elektronisk overføring av faktura fra postvesenet i England). Den andre pakken kom til Danmark og ble deretter returnert til avsender, dvs, feil avsender.. heller ikke Fensport sin feil. Alt i alt tok det jævlig lang tid og Fensport sier at dem fra nå av skal bruke en annen service ved sending av pakker til Norge: De brukte denne servicen når dem sendte den siste pakken til meg, den som ble sendt tilbake til Norge. Denne pakken kom frem til postkontoret hos meg før pakken som var blitt holdt i tollen kom frem, enda dem ble begge sendt videre samme dag.. Mener det tok to virkedager.
Ellers, prisene til Fensport er oppgitt uten engelsk moms. Når du får dem sendt til Norge må du i tillegg til denne prisen betale norsk moms på summen av kjøpspris og frakt. Dvs at anlegget fort blir like dyrt som om du skulle ha kjøpt det i Norge. Det er ingen andre avgifter enn moms ved import.
Legg innLagt inn:27 feb 2004 00:32
av @lpher
Jeg ser Paul Whiffin selger de til £335 UKP..og han er ihverfall til å stole på...om du av en eller annen grunn ønsker en alternativ plass å bestile...
Veldig mange av supra-comunity'en i england bruker ham som leverandør til alle typer deler...
http://www.whifbitz.co.uk/celica-exhausts.html
@lpher
Legg innLagt inn:27 feb 2004 00:58
av GT4 CS
@lpher skrev:Jeg ser Paul Whiffin selger de til £335 UKP..og han er ihverfall til å stole på...om du av en eller annen grunn ønsker en alternativ plass å bestile...
Veldig mange av supra-comunity'en i england bruker ham som leverandør til alle typer deler...
http://www.whifbitz.co.uk/celica-exhausts.html
@lpher
Blir jo litt billigere (hele 15 pund), men det var lite info om effektanlegget, vet ikke om det er til st185 carlos sainz, eller hva som menes med "full system", om det er fra turboen og bakover, eller fra kat'n.
Sender dem en mail i morra og spør hvis ikke du vet at det passer da.
Legg innLagt inn:27 feb 2004 01:07
av GT4 CS
Men uansett, som du sier celicaturbo, så blir det like dyrt som å kjøpe det i norge. 420 pund + moms blir jo ca 6700.- Det er det samme som kollevold skal ha.
Litt offtopic dette men, er det noen som vet om noen som selger open air filter (KN) som passer i boksen på bilen min, eller må jeg kjøpe et kit fra KN og bygge om??
Legg innLagt inn:27 feb 2004 08:37
av CelicaTurbo
Aner ikke om kollevold er greie å handle med, men prisen derfra er nok fort det samme som fra England.. Med "full system" høres det jo ut som om det er fra turbo og bakover, men jeg antar egentlig at det er fra katalysator og bakover, det er mest sannsynlig. Ellers er det ingen forskjell mellom Carlos og "vanlig" GT4 når det gjelder hvilke eksosanlegg som passer eller ikke, dem kan alle bruke samme effektanlegg

Legg innLagt inn:28 feb 2004 12:18
av Kjelliken
Jeg kjøpte en gang mongoos eksos til min st 182 som jeg hadde for fem år siden og der sto det i annonsen at det var fra downpipe og bak. men egentlig så var det fra cat og bak. litt irritert over det men bortsett fra det var jeg fornøyd med både effektøkning og lyden var serdeles behagelig på det effekt anlegget til mongoos.
Men jeg skal ha effekt annlegg på min CS også innen noen få uker og jeg vurderer en assie downpipe fra fensport og så lurer jeg på enten resten fra Blitz eller HKS. 3" hele veien og 4 1/2 " stuss.
Mulig jeg kommer til å bruke noen i bergen til å bygge ett komplett eksos anlegg her i byen. Tenkte jeg skulle forhøre meg litt om før jeg helt bestemmer meg. Mongoos er ikke helt uta av interessen og Assiie er også interesant. Kennetx har vel et kompless slikt og virker fornøyd med det.
litt stiv pris gjerne men det koster jo tross allt å være kar. he he
Håper dett hjelper deg litt ellers har jo
http://www.trstuning.no/ også eksos til bilen din det er HKS sitt har ikke snakket med ham enda men skal gjøre det i løpet av uken tenkte jeg.

Legg innLagt inn:28 feb 2004 12:26
av Kjelliken
Litt offtopic dette men, er det noen som vet om noen som selger open air filter (KN) som passer i boksen på bilen min, eller må jeg kjøpe et kit fra KN og bygge om??

jeg kjøpte ett HKS hos
http://www.trstuning.no/
det kostet ca 2000 iklusiv forsendelse og de var rimelig kjapp.
det du trenger utenom pakker er et lite stykke aluminium som du fester til luftmengde måleren med en liten rør stuss til å feste filteret på.
Kjøpte ett slikt i bergen til en nissan trenkte kun små modifiserinegr så passet den perfekt. tok tredve minutter å fikse og det med modifiseringer. er veldig fornøyd med HKS sitt filter. KN fønker jo også veldig bra men har hørt at det beste til CS'en skal være Blits sitt filter og skulle være lett og montere. håper du er hjulpen med dette..

Legg innLagt inn:28 feb 2004 14:23
av CelicaTurbo
nå spurte han vel etter et panelfilter som passer i orginal boks..
men, Fensport selger jo Blitz filter med adapter for luftmengdemåleren.. Jeg hadde et slikt filter på MR2'en min (uten turbo).. kvaliteten er meget bra, og lyden er helt vannvittig.. ganske radikalt forskjellig fra andre luftfiltre som jeg har hørt... vurderer dette filteret til Celicaen men er redd det skal være alt for mye lyd for det skal vist være enda mer tilnærmet jetmotor-lyd på turbomotoren

Men det er enkelte tester som setter spørsmål ved filtreringsevnen til dette filteret, og det er jo litt utradisjonelt siden det er et mikroskopisk stålgitter da.. Jeg vil tro at det er godt nok så lenge man bytter olje så ofte som man skal, og, jeg har ikke helt troen på tester hvor man bruker støvsuger og drysser støv fysisk på filteret for å måle hvor bra det filtrerer

Legg innLagt inn:01 mar 2004 14:33
av Kjelliken
nå spurte han vel etter et panelfilter som passer i orginal boks..
No spør vel han egentlig om begge deler men pytt pytt.
Er sikker på at du får både KN og Ram air filter som passer i boksen.
priser er jeg ikke sikker på.
jeg foretrekker åpne filtre...
Kan vel tutle ut og knipse et bilde av mitt...

Legg innLagt inn:01 mar 2004 14:43
av CelicaTurbo
hm, stemmer, det ble spurt om begge deler ja

Men både K&N og Raim Air leverer filter som passer i orginal boks.. ellers er det jo diverse varianter av åpne luftfiltre da

Legg innLagt inn:01 mar 2004 15:15
av Kjelliken
Legg innLagt inn:01 mar 2004 17:38
av CelicaTurbo
hehe, rimelig trangt der gitt.. og da tror jeg HKS-filteret er et godt valg siden det ikke er så langt

Legg innLagt inn:01 mar 2004 20:31
av GT4 CS
Ser unektelig bra ut med en sånt filter. Men hvordan er kaldluft-tilgangen?
Trenger vel ikke lage en luft-tunnel så filteret får nok luft? Blir jo som kjent ganske varmt under panseret til tider

Legg innLagt inn:01 mar 2004 22:38
av CelicaTurbo
blir fort varmt under der ja men det er i det minste kaldluft tilgjengelig fra bunnen av den gamle filterboksen.. men slike filtre bør helst skjermes godt under våre pansre, og aller helst bør det hentes mer kaldluft på et hvis, eller gjøre som noen: lage en ny luftfilterboks for sportluftfilteret med topp av plexiglass
