TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvor mye tåler.....

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #277002  av Ceylon
 
Hei... jeg lurte på om det er noen som kan fortelle meg hvor mange hk det går an å hente ut på en supra med turbo til daglid bruk uten å åpne motor.....??

Dette har sikkert vært oppe før, men eg spør siden jeg ikke fant noe når jeg søkte også ble jeg medlem idag.... :D

Planen er å kjøpe en selvmot slutten av året... :D
 #277016  av Supramk3turbo
 
Hei hei, velkommen hit:) Ganske ny jeg også...

Angående trimming så spørs det hva slags supra du tenker på og hva slags motor, finnes en del forskjellige. jeg har selv en MK3 turbo 7mgte. Den kan man vist ta en 300+ hk ut av, uten de helt store ingrepene. Men uansett vil jeg nok anbefale at du forsterker litt før du setter i gang. ståltoppakning, smidde stempler, heftigere kjølevifter og muligens en større IC. Da skal vist disse holde greit til daglig bruk. Men det er klart at bare et effektanlegg øker en del på disse bilene, boost controller er vist også å anbefale.

mvh thomas
 #277019  av KK-ma70
 
Supramk3turbo skrev:Hei hei, velkommen hit:) Ganske ny jeg også...

Angående trimming så spørs det hva slags supra du tenker på og hva slags motor, finnes en del forskjellige. jeg har selv en MK3 turbo 7mgte. Den kan man vist ta en 300+ hk ut av, uten de helt store ingrepene. Men uansett vil jeg nok anbefale at du forsterker litt før du setter i gang. ståltoppakning, smidde stempler, heftigere kjølevifter og muligens en større IC. Da skal vist disse holde greit til daglig bruk. Men det er klart at bare et effektanlegg øker en del på disse bilene, boost controller er vist også å anbefale.

mvh thomas
Bør bytte toppakning på 7mgte uansett hvis du skal ta ut noe ekstra. Den orginale pakningen tåler egentlig ikke den orginale effekten :roll:

På MKiv er det vell snakk om 6-700hk uten ingrep i selve motoren. Bare bytte litt utvendige motordeler.

Bytte eksos er anbefalt på begge biler. Enkel måte å få mere effekt :)
 #277126  av Zupra
 
KK-ma70 skrev:
Supramk3turbo skrev:Hei hei, velkommen hit:) Ganske ny jeg også...

Angående trimming så spørs det hva slags supra du tenker på og hva slags motor, finnes en del forskjellige. jeg har selv en MK3 turbo 7mgte. Den kan man vist ta en 300+ hk ut av, uten de helt store ingrepene. Men uansett vil jeg nok anbefale at du forsterker litt før du setter i gang. ståltoppakning, smidde stempler, heftigere kjølevifter og muligens en større IC. Da skal vist disse holde greit til daglig bruk. Men det er klart at bare et effektanlegg øker en del på disse bilene, boost controller er vist også å anbefale.

mvh thomas
Bør bytte toppakning på 7mgte uansett hvis du skal ta ut noe ekstra. Den orginale pakningen tåler egentlig ikke den orginale effekten :roll:

På MKiv er det vell snakk om 6-700hk uten ingrep i selve motoren. Bare bytte litt utvendige motordeler.

Bytte eksos er anbefalt på begge biler. Enkel måte å få mere effekt :)
6 - 700hk var nå ltt vel mye og ta ut uten noen inngrep. Hadde ikke jeg gjort ihvertfall.

Men er helt enig med deg. bytte eksos og bosstcontroller så er man langt på vei.. :)

 #277270  av et_casey
 
På stock 70 000miles longblock så er vel rekorden 980 bakhjuls hester. Det ligger dyno utskrifter på http://www.supraforums.com og http://www.aempower.com

det er snakk om at det ble kjørt endel kilometer på dette etter at den ble trimmet.

 #277304  av TTM
 
Jeg har også hørt rykter om enorme tall på stock motor. 1049hk (ikke på hjula da). På http://www.supraforums.com sier dem at det faktisk går greit med opp til 800 hjulhester på uåpnet motor.

http://www.t04r.com/to4r.php <- Her er det mange som kjører mye effekt på original innmat.

Men som Zupra sier er det sikkert lurt å bytte til forsterkede deler. "Better safe than sorry" :wink:

 #277328  av Zupra
 
Vet ikke jeg.. men de tallene som kommer fra USA tar jeg med en klype salt. virke som alle klarer og få over 1000 hester bare ved og se hardt på bilen i USA.. ! :?

Og er spesielt usikker på deres tall etter og ha bestilt MYE deler fra USA og ser hva det er man få tilsendt. Små turbo hus. osv. Det de sier skal holde til 800 - 900 hk. klarer du ikke bremse mer en 600 kanskje 650hk i en motorbenk. Garantert! Rett og slett fordi turbo ikke holder til noe lengere.!..

Men er mange råe bygg i usa og da som. faktisk har realistiske hestekrefter.. 8)

Men vet ikke hvordan erfaringer eller tanker andre har rundt dette.
men er nå min mening.. :D

 #277386  av KK-ma70
 
Zupra skrev: Rett og slett fordi turbo ikke holder til noe lengere.!..
Trenger ikke åpne motor for å skifte turbo som du sikkert vet :wink:

 #277454  av TTM
 
Ja, jeg tror også at dem er flinke til å skryte på seg noen hester. Men på suprastore.com skriver dem at alle kit er begrenset til ca. 570rwhp på pumpe bensin. Alt over er på racefuel. Men tror fortsatt innmaten på 2jz gte tåler mye juling. Jeg satser på ca. 550-600rwhp, og jeg tar sjansen på å ikke åpne motoren, så får vi se hvordan det går. :wink:

Er det foresten noen som vet om det er noen her på forumet som kjører mye effekt på uåpnet motor?

et_casey; du har vell en del under huven på uåpnet motor? Den flyttet seg værtfall bra på acr 8)
 #277462  av mr2cato
 
Supramk3turbo skrev:Hei hei, velkommen hit:) Ganske ny jeg også...

Angående trimming så spørs det hva slags supra du tenker på og hva slags motor, finnes en del forskjellige. jeg har selv en MK3 turbo 7mgte. Den kan man vist ta en 300+ hk ut av, uten de helt store ingrepene. Men uansett vil jeg nok anbefale at du forsterker litt før du setter i gang. ståltoppakning, smidde stempler, heftigere kjølevifter og muligens en større IC. Da skal vist disse holde greit til daglig bruk. Men det er klart at bare et effektanlegg øker en del på disse bilene, boost controller er vist også å anbefale.

mvh thomas
Men mkiv har jo orginalt smidd innmat.
Selv om de gjerne er like harde og streke som ettermarkeds råder og stempler så tåler de forsatt utrolig mye mer bank enn andre motorer som stiller i ca samme klasse.

 #277465  av Amund
 
Toyparts hadde vel 600 og noe hjulhester i sin supra mk2 med 2jz. Trur ikkje den rulla er så langt ute på viddene egentlig....
Selfølgelig på orginal innmat, men med hks kammer.
 #277486  av Andreazz
 
Er vell kanskje viktig å skille mellom UÅPNET orginal motor med kanskje 200.000km+ bak seg og overhalt orginal motor i denne diskusjonen og :)

 #277588  av SupraN/A
 
TTM skrev:Ja, jeg tror også at dem er flinke til å skryte på seg noen hester. Men på suprastore.com skriver dem at alle kit er begrenset til ca. 570rwhp på pumpe bensin. Alt over er på racefuel. Men tror fortsatt innmaten på 2jz gte tåler mye juling. Jeg satser på ca. 550-600rwhp, og jeg tar sjansen på å ikke åpne motoren, så får vi se hvordan det går. :wink:

Er det foresten noen som vet om det er noen her på forumet som kjører mye effekt på uåpnet motor?

et_casey; du har vell en del under huven på uåpnet motor? Den flyttet seg værtfall bra på acr 8)
Vi har jo nestn førr racefuel å regne sammenligna me 93okt over there eller hur?

Vet om en Mkiv som e bremsa 550rwhp (hos Bjørnstad:)) med PHR stage 1 på bare 1,2 bar,
å detta settet skal levere ca 630rwhp 2bars trøkk.

Han har preppa topp å andre kammer i tillegg da, men PHR leverer no stort sett det de sier de skal levere, trur nå eg da:)

Men det e vel ingen som trimme litt som har "uåpna" motor :wink:

Et lite quote fra Supraforums..PS om en 2JZ-GE

Quote:
Originally Posted by GForce
TheQuickness made 701 on a completely unopened longblock I believe.

That was with a tt headgasket and arp headstuds. They were having problems breaking up up top when they dynoed it.
__________________