Side 1 av 1
erfaring med andre kammer på 3sgte?
Legg innLagt inn:16 jan 2008 14:11
av ivers
Noen som har noen erfaring/peiling på andre kammer til 3sgte? skal kjøpe hks kammer etter hvert, men vet ikke helt hvilke grader jeg skal kjøpe. Er ut etter et register som har bra trekk i midt registeret, men også bra på toppen. Tenker å kjøpe 264 grader på innsugsiden, men er usikker på om jeg skal ha 256 ller 264 på utblås. Er også usikker på hvor høyt løft jeg skal ha på de.
Legg innLagt inn:16 jan 2008 21:08
av Larsen
Jeg har kjørt med na kammer. Det blir et veldig fint kompromiss, mellom kjørbarhet, drivstoff økonomi samt bånn-topp drag
Legg innLagt inn:16 jan 2008 22:25
av Insanity
Larsen skrev:Jeg har kjørt med na kammer. Det blir et veldig fint kompromiss, mellom kjørbarhet, drivstoff økonomi samt bånn-topp drag
det du egentlig sier at du har kjørt med standard 3 SGE på en 3 SGTE?
Legg innLagt inn:16 jan 2008 22:34
av Larsen
Insanity skrev:Larsen skrev:Jeg har kjørt med na kammer. Det blir et veldig fint kompromiss, mellom kjørbarhet, drivstoff økonomi samt bånn-topp drag
det du egentlig sier at du har kjørt med standard 3 SGE på en 3 SGTE?
Jepp. Na kammene er hissigere enn turbokammene.
Legg innLagt inn:16 jan 2008 22:43
av Insanity
Larsen skrev:Insanity skrev:Larsen skrev:Jeg har kjørt med na kammer. Det blir et veldig fint kompromiss, mellom kjørbarhet, drivstoff økonomi samt bånn-topp drag
det du egentlig sier at du har kjørt med standard 3 SGE på en 3 SGTE?
Jepp. Na kammene er hissigere enn turbokammene.
ah... genialt. burde vel ikke være mumulig å få tak i brukte NA kammer?
Legg innLagt inn:17 jan 2008 06:24
av Larsen
Det var sånn jeg fikk takk i de ihvertfall. De beste er kammer fra 3sge 3gen, men også 2gen fungerer bra. Går fint å bruke de orginale timeing merkene også.
Legg innLagt inn:17 jan 2008 14:50
av Tomera
På min 3. gen 3S-GTE bør jeg vell bruke kammer fra 3. gen 3S-GE?
Legg innLagt inn:17 jan 2008 22:33
av ivers
NA kammene fungerer sikkert godt, men er det ordentlig med effekt man er ute etter tror jeg kammer som er laget for turbomotor er bedre. NA kammer har oftes for kort åpningstid, siden motoren skal bare suge inn den luften den trenger. Mens på en turbomotor er det mest ideelt at kammen holdes åpen lenge nok til at man får presset mest mulig luft/bensin inn. For mest mulig effekt må en turbokam ha lang åpningstid og høyt løft, men dette kan føre til at effektregisteret blir veldig høyt, slik at man må kompansere om man ikke vil sitte å vente på topp turtall.
Legg innLagt inn:17 jan 2008 22:52
av Larsen
ivers skrev:NA kammene fungerer sikkert godt, men er det ordentlig med effekt man er ute etter tror jeg kammer som er laget for turbomotor er bedre. NA kammer har oftes for kort åpningstid, siden motoren skal bare suge inn den luften den trenger. Mens på en turbomotor er det mest ideelt at kammen holdes åpen lenge nok til at man får presset mest mulig luft/bensin inn. For mest mulig effekt må en turbokam ha lang åpningstid og høyt løft, men dette kan føre til at effektregisteret blir veldig høyt, slik at man må kompansere om man ikke vil sitte å vente på topp turtall.
Det er ikke riktig.
Na kammene har både høyere løft og lengre åpningstider. Fordi en turbomotor har turboen til å hjelpe den med å presse inn luften så bør man ha mindre overlapping mellom eksos og innsugsiden og derfor blir kortere åpningstider brukt.
Både 2 og 3 gen sge og sgte kammer går om hverandre. De hissigste kammene er de som sitter på 3gen sge motoren, men de er også litt værre å få tak i.
2. gen 3SGE (165ps):
In: 244deg, 8.5mm lift (timing 7/57)
Ex: 244deg, 8.5mm lift (timing 57/7)
2. gen 3SGTE (225ps):
In: 236deg, 8.2mm lift (timing 8/48 )
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 56/0)
3. gen 3SGE A/T (170ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)
3.gen 3SGE M/T (180ps):
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65 )
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)
3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)
Legg innLagt inn:18 jan 2008 07:50
av CelicaTurbo
NA-motorer har vanligvis lengre duration på kammer ja, også slik mellom 3S-GE og 3S-GTE selv om forskjellen ikke akkurat er stor. En sugemotor er avhengig av lengre duration for å utnytte luftens masse og treghet til fylling (og tømming) av gassene i sylinder, samt som Larsen skriver som gjelder turbomotorer hvor man ikke ønsker at turboens trykk skal "blåse" gassene gjennom motor. Derfor er det også ikke vanlig at godt trimmede turbomotorer bruker mer enn 272-280 i duration, mens en godt trimmet sugemotor gjerne kan bruke 320 eller mer i duration (men så klart, turtallet bør jo da nødvendigvis bli ganske høyt også).
Legg innLagt inn:18 jan 2008 17:52
av ivers
ok, da er det jeg som har misforstått han som forklarte meg dette