Side 1 av 2

MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 18:24
av FireWalk
Noen som har noen erfaringer med disse? Sitter og skal bestille nå, men så var det så klart flere forskjellige størrelser man kan velge når det gjelder "Sway Bar Size:" Noen her som har bestilt disse? hvilken størrelse gikk dere i så fall for? ser det står at 19mm er de vanligste, men den valgmuligheten finner jeg jo ikke i dropdown boksen der...?

disse:
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=214

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 18:32
av mr2storbrua
Jeg har bestilt, venter pakke i posten i morra :)

Det er rear bar bushings som er vanlig at er 19 mm, dersom det er andre på din så står det at du skal skrive det under kommentar når du bestiller. Det som derimot er veldig forskjellig fra bil til bil er front sway bar bushings. Mener å huske at jeg hadde 18 mm.

Se gjennom denne posten så ser du hva du må måle: viewtopic.php?f=32&t=15777&st=0&sk=t&sd=a

Etter det jeg har lest på forumet så er det svært gode erfraringer med disse foringene, men får de som sagt i posten i morra forhåpentligvis, så har ikke egne erfaringer enda...

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 18:57
av lasse
Er fornøyd med mine jeg ihvertfall, men det ble endel banning under monteringa, de gummiforingene i noen av stagene sitter som juling!
Det greieste er vel å brenne dem ut med gassbrenner, ellers går det til nød an å presse dem ut med skrutvinge og passende piper (gjorde sistnevnte, kan vel ikke si at det anbefales...)

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 19:59
av Larsen
Speedsource sine er fine de. Hadde de på bilen 1 1/2 år før jeg solgt bilen min. Får en del bedre respons fra understellet.
Mener å huske at den med standard 19 mm så får du ingen foringer som passer. Enten så må du leve med litt slark eller så beholder du de orginale.

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 20:23
av FireWalk
Herk da.. Kan vel ikke eksistere noe ordentlig bolt on kit da om det er forskjellig fra bil til bil.. syntes uansett det høres veldig merkelig ut om det skal være så store forskjeller innenfor samme revisjoner...Kjipt å måtte begynne å måle alt før det bestilles. Bommer man på en mm så blir det jo slark uansett... :\

Spesielt siden jeg akkurat hadde av hjulene for noen timer siden for å skifte bremseskiver og klosser på alle 4 hjul... Så får jeg for meg at jeg skal ha nye foringer etter at alt er satt på plass igjen, for så å finne ut at jeg må ha AV igjen hjulene for å måle de stagene. Snurt... :mrgreen:

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 20:45
av FireWalk
Jeg la merke til at høyre bakhjul og venstre forhjul er uhorevelig mye slitt på innsiden, faktisk nede på kordene, mens resten av dekket ser ut som nytt. Har hatt den på firhjulskontroll 2 ganger tidligere, så jeg misstenker at det er noen dårlige foringer. Tenkte derfor å bytte alle foringene for så å sette på nye dekk og ta en firhjulskontroll på hjulstillinga.

Noen som vet hva det koster for en firhjulskontroll på Toyota? Tenkte det kunne være greit å få det gjort på merkeverksted denne gangen siden det ikke ble 100% de to forige gangene..

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 22:22
av mr2storbrua
Du trenger ikke å ta av hjulet for å måle, holder å svinge til den ene siden så kommer du til.

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:30 jan 2008 23:06
av Master
Disse foringene er veldig bra! Regn med en dag montering ihvertfall! Du må av med en del skruer og stag og ikke alt er like lett... Jeg monterte mine (fra twosrus) i sommer og synes bilen ble sinnsykt mye bedre å kjøre! Synes ikke den ble noe stivere og mer ubehagelig å kjøre. De originale foringene er ganske så harde fra før av, men når de er såpass gamle som 17-18 år, blir styreresponsen litt mer "daff". Nye polytanforinger overalt gjorde virkelig susen, og alt er kontant og fint akkurat som på en fabrikkny bil.

Et tips hvis du gruer deg til å få fjerna de gamle foringene: Skru ut alle stag og ta med deg disse til et bilverksted etc (en plass dem har presse) og få dem til å presse dem ut for deg. Det skal noen tonn trykk til for å få dem ut på denne måten... Polytanforingene monterer du selv da dem er todelt, men en hylse i midten.

Når det gjelder hva man må måle og hva man skal bestille så er det vel egentlig ganske enkelt.

Det fins ett kit for 91-93 (eu 90-94) og ett for 93+/94+eu. Da bestiller du jo den revisjonen du har.

Det eneste som varierer innenfor revisjonene er tykkelsen på stabstaget foran (og muligens bak, men dette er svært uvanlig). Du spesifiserer hvor tykt stabstaget ditt foran er i dropp down boksen på twosrus, så kan du jo måle bak også bare for å bekrefte om det er 19mm. Tykkelsen måler du med en skyvelære

For meg var det veldig enkelt da jeg bestillte ST stabstab i samme slengen, og der følger det med 24mm foran/22mm bak :)

Få bilen opp på bukker og riv ned hele understellet. Da får du raskt oversikt over hvilke foringer som er hvor, og hva som skal byttes. Det er ikke så forferdelig mange.. Og kittet kommer med ekstra foringer så ikke bekymre deg hvis du får noen til overs.

Etterpå er det nok kjekt med en skikkelig 4-hjulskontroll. Lenge siden du har bytta bærekuler? Bytta ALT jeg og tok 4-hjulskontroll i sommer. Ville være på den sikre siden og forsikre meg om at når jeg først tok en 4-hjulskontroll, så skal det ikke gå 3 mnd til så ryker det noe nytt, som fører til ny kontroll. Bytta alle bærekuler (slet ut dekk som bare pokker på det ene, og den var bare 1 år gammel (uoriginal fra twosrus). Så har originale nå!. Indre og ytre styreledd, begge stabstag, alle 4 lenkearmer til stabstagene, alle polytanforinger, forsterkninger til stabstag etc.

Slenger ved et par bilder fra min understellsoverhaling i sommer :)

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 08:19
av CelicaTurbo
Master skrev:Bytta alle bærekuler (slet ut dekk som bare pokker på det ene, og den var bare 1 år gammel (uoriginal fra twosrus). Så har originale nå!
Akkurat det du skrev der, kan du spesifisere det? Altså du kjøpte uorginale bærekuler fra Twos R Us, men måtte bytte dem til orginale innen kort tid? Altså, vil du anbefale eller ikke anbefale bærekuler fra twosrus? (for jeg går med planer om å dette ++ derfra en gang i fremtiden).

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 14:49
av A_hjelme
Størrelsen på foringene, måler du enkelt med et skyvelær.
Og det med 4-hjuls-kontroll, så skal understellet undersøkes før man eventuelt kobler på apparatet.
Så hvis noen har tatt 4-hjulskontroll, uten å sjekke om det er slakk i understellet, vil jeg si de har gjort bare halve jobben.
Og det med slitasje på innsiden av dekket, kan være feil-justeringer.
Må ha mye mer spissing for å kompansere for mer camber.
Jeg tar 4-hjuls-kontroller selv og vet hva som må gjøres :)
(Hadde du ikke dretet deg ut med baklyktene som du solgte meg (Firewalk), kunne jeg tatt en sånn kontroll for deg for noen hundrelapper. )
Menmen..

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 16:00
av aneriks
jeg har et sånt kit til salgs vist du er intressert

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 19:25
av Larsen
CelicaTurbo skrev:
Master skrev:Bytta alle bærekuler (slet ut dekk som bare pokker på det ene, og den var bare 1 år gammel (uoriginal fra twosrus). Så har originale nå!
Akkurat det du skrev der, kan du spesifisere det? Altså du kjøpte uorginale bærekuler fra Twos R Us, men måtte bytte dem til orginale innen kort tid? Altså, vil du anbefale eller ikke anbefale bærekuler fra twosrus? (for jeg går med planer om å dette ++ derfra en gang i fremtiden).
Mine fungerte ihvertfall helt fint. Eneste problemet var at jeg mtte bruke presse for å få ut de gamle.

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 21:18
av FireWalk
Men ingen som har svart på spørsmålet enda, om hva det koster for en 4 hjuls kontroll på Toyota?
Har hatt den på 2 forskjellige verksteder og det blir det bedre en plass, så blir det værre en annen plass.

Før slet jeg kun ut bakhjul Innsiden på begge bakhjul, ingenting fremme.Etter siste hjulstilling sliter den nå kun på høyre siden bak, men også venstresiden forran...
Blir fort dyrt å drive å kjøpe 4 nye dekk hver 2.måned... :evil:
Derfor tenkte jeg at jeg skulle sette den inn på Toyota så det blir gjort skikkelig. Jeg misstenker at uavhengige verksteder ikke har nok kunnskap om hvordan hjulstillingen skal være på MR2en. Men dette vet de vel på Toyota..

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 21:47
av mr2storbrua
Kan tenke meg det er ca 1500-2000 kroner for en firehjulskontroll på toyota, er vel fastpris uansett hvor mye de må stille mener jeg på.

Re: MK2 MR2 Prothane Urethane foringer - Kit

Legg innLagt inn:31 jan 2008 22:11
av CelicaTurbo
Jeg vil tro at det beste er å finne et uavhengig verksted som spesialiserer seg på hjulstilling og har bra utstyr for det. Jeg har definitivt ingen tro på at Toyota er bedre egnet til en slik jobb enn et verksted som fokuserer mer på et slikt tilbud. Verksteder har informasjon om alle biler og deres fabrikkrav for hjulstilling, som er akkurat det samme som Toyota går etter. Når jeg bodde i Bergen og eide Celica tok jeg den på hjulstilling på et slikt verksted, og det kostet det halve av Toyota og mekanikeren var meget informativ om hvordan ståa var og hva han justerte og hvilken effekt dette ville ha bilens grep, stabilitet og dekkslitasje. Og det er heller ikke værre enn at du selv kan sjekke fabrikktallene i BGB eller søke opp informasjon om innstillinger som fungerer bedre for banekjøring på forum, avhengig av hva du vil fokusere på med understellet ditt.