Side 1 av 1
Bioetanl
Legg innLagt inn:03 feb 2008 23:41
av ælen2
Vet det har vært diskutert litt tidligere dette men, snakket med en Nissan mann i helgen.
Han sa at han gradvis hadde fylt tanken sin med bioetanol, altså blandet med 98 okt.
Og nå kjørte han med ren bioetanol på sin SR20DET (200SX) med standard dyser pumpe etc.
Noe etanol var inne i bildet under diskusjonen også, så jeg syntes det hørtes litt enkelt ut men...
Han hadde selfølgelig mapet om bilen underveis i prossesen da.
Er det så enkelt eller vil dette få følger?
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:03 feb 2008 23:56
av wax
Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google

Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:04 feb 2008 07:31
av Larsen
wax skrev:Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 
Så enkelt er det ikke!
Man forsterker en del deler for at det ikke skal korodere (ruste) fordi bioethanol innholder oxygen. Itillegg så har ethanol 30% mindre energi iforhold til samme mengde bensin. Derfor må man forandre på mengden drivstoff som blir sprøytet inn i motoren (nei, lambda sonden fikser ikke det). Du bør også stille tenningen slik at man i det hele tatt får noen effekt utbytte av å skifte drivstoff.
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:04 feb 2008 14:31
av Insanity
Larsen skrev:wax skrev:Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 
Så enkelt er det ikke!
Man forsterker en del deler for at det ikke skal korodere (ruste) fordi bioethanol innholder oxygen. Itillegg så har ethanol 30% mindre energi iforhold til samme mengde bensin. Derfor må man forandre på mengden drivstoff som blir sprøytet inn i motoren (nei, lambda sonden fikser ikke det). Du bør også stille tenningen slik at man i det hele tatt får noen effekt utbytte av å skifte drivstoff.
ja man må mape om bilen, både med tanke på tenning og med tanke på bensinmengde.
ca 33% med suppe inn. jeg har testet en del på min CS og det har funket greit, ikke hatt noe problemer med kaldstart, mulig jeg ikke har hatt riktig nok tenning, må nesten ha rulle for å teste seg frem til riktig tenningspunkt. men sett under ett så har det funka greit, kjørt 50/50 med e85 og vanlig bensin.
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:04 feb 2008 15:08
av sleeper
Larsen skrev:wax skrev:Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 
Så enkelt er det ikke!
Man forsterker en del deler for at det ikke skal korodere (ruste) fordi bioethanol innholder oxygen. Itillegg så har ethanol 30% mindre energi iforhold til samme mengde bensin. Derfor må man forandre på mengden drivstoff som blir sprøytet inn i motoren (nei, lambda sonden fikser ikke det). Du bør også stille tenningen slik at man i det hele tatt får noen effekt utbytte av å skifte drivstoff.
et annet problem med etanolen er at den leder strøm.. noe bensin ikke gjør.. dermed så oppstår det strøminger i pumpa som ødelegger kobberet i motoren.. ( aller fleste pumper er designet som våte pumper.)
for noen fuker pumpene lenge og andre så går den etter 1 uke.. man vet aldri..
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:04 feb 2008 15:18
av Supramk3turbo
Dette hadde jeg ikke giddi på begynt på altså. Høres ut som det er mer jobb å frustrasjon en det er moro.

Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:04 feb 2008 15:20
av sleeper
Supramk3turbo skrev:Dette hadde jeg ikke giddi på begynt på altså. Høres ut som det er mer jobb å frustrasjon en det er moro.
tja, byggeom det VS og trimme motor til og gi samme ytelse så trur jeg ikek det er så forbaska mye mer jobb.. ( og så ser ting mer orginalt ut da...
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:05 feb 2008 23:35
av ælen2
Jee, vell uansett så er det vell ikke sikkert at det er så miljøvenlig heller.
Ikke at det er min største hjertesak, men det kan jo forsvinne fra pumpene.
Kreves vell 3l rapsolje for å få 1l drivstoff.
Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:06 feb 2008 00:01
av aneriks
jeg tenkte jeg skulle bygge om min 180sx til bio, ettersom jeg skal bytte meste parten av de delene likevel.
er ikke akurat miljøet som står i fokus her heller, men man får jo en del lavere temp, og det er alltid nyttig

Re: Bioetanl
Legg innLagt inn:06 feb 2008 01:06
av 323F GTX
Kjekt å kunne kjøre høy komp og turbo uten å få tenningsbank også

bioetanol er myyye mer bankeresistent
