TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Min drifte-supra. NÃ¥ til salgs.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #279379  av Christian
 
-Se siste post-




Endret posten til en prosjekttråd siden jeg var så godt igang :) Prosjektet starter mot bunnen av denne siden.




Vel, har fått litt avsmak for nissan, og egentlig kjenner jeg jo bare toyotafolk :lol:

Jeg har begynt å tygge litt på en ide om å bygge opp en MKIV Supra turbo til driftbruk. Ser for meg at denne bilen kan fungere bra til dette, men vet ikke da jeg aldri har prøvd en :) Den virker stor synes jeg, men det er jo en skyline osv også...


Regner med å ha ett budskjett på ca 120.000, kan muligens strekke meg til 150.000, men da er det full stopp...Helst skulle jeg hatt en kjørbar bil til ca 80K, og ca 50K i deler. Jeg er ikke avhengig av å ha det råeste, men det er ett krav at bilen blir lettkjørt. Effekt messig kommer jeg ikke til å presse på særlig mer enn orginalt, muligens litt ekstra ladetrykk, men i hovedsak er det responsen jeg er ute etter. Effekten orginalt er vel uansett nok til å spole/showe og lage endel røyk om man bruker normale dekk?

Utseendemessig er jeg ikke kresen,vil selfølgelig gjerne ha noe som ser nogenlunde ut, og gjerne med litt plastikk. Men prismessig begynner vel dette å bli vanskelig. En bil med mindre karosseriskader kunne kanskje vært ideelt. Kan fint rette karosseriskader , og har tilgang på lakkutstyr selv. Resultatet blir nødvendigvis ikke strøkent, men greit nok for en driftebil.

Ser for meg følgende:
-2jz-gte motor, med enkle oppgraderinger.
-Invendig ribbes bilen, og bur sveises inn. Bøttestol.
-Modifisere styrestag og stabstag/krengestag/lenkearmer/dempere o.l.
-Montere sperre av anbefalt type og merke.

Jeg vet det er mulig å få tak i en nonturbo til 55-60K, samt motor/gir til ca 20-25K? Det beste hadde vært og funnet en non-turbo med def. motor, men det er kanskje ikke så lett..? Kan skru selv og har god verkstedplass, men vil gjerne ha litt innspill fra dere som har peil på disse bilene. :) Ser gjerne at ting passer sammen, orker ikke begynne med ett supramotor i en sierra prosjekt.

Eller ville en Mk3 fungert bedre/likebra? Eller er jeg helt på tur :roll: :lol:

Ka dåkk trur?
Sist redigert av Christian den 18 mai 2011 22:53, redigert 13 ganger totalt.
 #279383  av aneriks
 
supraen er jo tung, men den har kort aksel avstand og er jo sprek og trimmvillig, var hos japan auto for en uke siden, og han
mente at det kom til og bli veldig mye supra frem over. er jo råe biler, hadde jeg hatt mer penger å bruke hadde jeg garantert kjøpt en supra og driftet med :D
 #279473  av azt
 
er vel en japan du har tenkt å gå for da regner jeg med? hadde justert opp trykket og invistert i en fmic hvertfall. for å få opp litt effekt. orginaldiffen funker helt greit for drifting syns jeg. må vel legge mest tid og penger i understellet. bytta coilovere på min, men syns den var litt for vinglete for det. gått i innkjøp av komplett foringsett og alu foringer i diff for å se hvordan det blir. strippe interiør og unødvendige ting i motorrommet er jo også greit for å spare vekt. kommer vel kanskje ned 1400kg på en jspec da. + bur.
 #279484  av Christian
 
Blir nok en japan bil ja.

Org. turbo oppsett eller singleturbo ombygging? Hvor stor bør kjøleren være? Nye foringer og skikkelige dempere er ett must ja, oppgraderte krengestag er vel også en stor fordel vil jeg tro...?
Ett bur må også sveises inn. Bøttestoler og 4p seler.

Hvordan er 2jz-gte motoren ang oljetemp, er org. oljekjøler effektiv nok eller bør det monteres en ekstern?

Andre ting som bør tas med i ett relativt enkelt, men driftsikkert driftoppsett?
 #279631  av azt
 
ikke sikker på oljetempen. men vanntempen går i taket etter 6-7 runder på rudskogen på min. så skal ha meg større radiator til våren hvertfall. tror nok en mindre singel er bedre enn orginale for drifting. men hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd med intercooler å sett om du føler for mer krefter eller ikke. er jo nok krefter. kommer jo ann på hvor hardt du kaster den inn i svingen, og når du først er sidelengs så er ikke power i 2jz-gte noe problem. er når det er slutt på svingen at du går tom for krefter hvis du har tenkt å dra den vidre rett frem.
 #279634  av Christian
 
Jeg er ikke ute etter en motor som spinner over hele sletta, det har jeg ganske enkelt ikke penger til :lol: Er responsen i første omgang som er viktig, sammen med understellet. Noe spesielt som må/bør gjøres der?

Varmeutvikling fra kjølesystemet ja... er motoren din orginal. Om den blir varm i org. stand er det jo bare å oppgradere min med en gang. Jeg kommer til å bruke bilen rimelig hardt, så vann og oljetemp blir viktig å ha kontroll på. :)
 #279645  av toyparts/mvp norge
 
min blir også varm etter 6-7 runder, men ikke med store nok el vifter.
 #279695  av sindrejl
 
litt off-topic, men er jo ingen som prøver vauxhall vxr-8 :D burde være tidenes mest geniale driftekjerre :D dog litt vel dyr ..
 #279881  av Christian
 
Damn, jeg angrer som ei bikkje på at jeg ikke har prøvd supra tidligre. Dette er slik det skal være :mrgreen: Har aldri sitti på med en slik før engang.

Var innom japan auto og hentet en 94mod Supra mkiv tt i dag, helt orginal bortsett ifra kaldluftinntak, effektanlegg med kjempe hull før dempepotta :lol: , tein coilovers, trd tårnstag forran og hks f-con piggyback. Sitter også ett diskre bodykit på bilen av ukjent merke.

Bomgiret litt under prøvekjøringen i dag, så bilen gikk fra 1 gir til 4 gir, en svak nøling i 2-3sekunder, kraftig aks i noen sekunder og hjulspinn, akkurat slik det bør være!

Var også innom i Askim og hentet ett bur fra Demon her på forumet, regner med å begynne monteringen av dette neste helg.

Bilen går som ei klokke og virker veldig bra :D Nissan'en jeg kjøpte først er levert tilbake, pga problemer med motor.
 #279885  av Christian
 
Bilen hopper ved hjulspinn på asfalt, så enten trenges det nye foringer, eller ett stag, Jeg mener jeg leste om dette på torsdagskvelden. Har gått litt fort den siste uka ,så jeg er litt usikker. :roll:

Storkoser meg med å kikke i motorrommet på denne bilen, alt ser urørt ut. I boka mi er det nesten det samme som en problemfri motor :P

Eksosen er ett cat-back anlegg, så det er vel like greit å få tak i ett nytt som er komplett fra turbo. Er det ett anlegg som skiller seg ut, eller er det bare utseende og lyd som er forskjellig?

I morgen er det bare å få på rallypigg, blir kos vet jeg :twisted: :mrgreen:
 #279891  av CelicaTurbo
 
Jeg kan ikke gi mange råd om Supra-drifting akkurat, men du får ha gratulerer med ny bil i det minste! :D
 #279898  av Mr2 Mk2
 
Hvordan går den i forhold til Mr2`en? Og hva hardu forresten gjort med den, fått solgt den eller?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28