TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Min drifte-supra. NÃ¥ til salgs.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #353990  av Supramk3turbo
 
Du har 2 single zirgo vifter montert?? Jeg kjører en 16" zirgo vifte, funker veldig bra på min, veldig bra trøkk i den. Men en annen på forumet her kjøpte en lik vifte som meg fra ebay, trolig er kopi, å den var ikke i nærheten av å fungere like bra. Kollevold har vel også noen vifter som skal være veldig bra.
 #353994  av ArildM
 
Kjent problem innen pc kjøling. Vifter som er montert med mellomrom til kjøler (5mm åpent mellomrom) er mye mer effektiv enn vifter som står montert helt inntil kjøler.
Kjølere fungerer også bedre om de blåser luft PÅ kjøler, og ikke trekker varm luft ut fra kjøler. Men det blir vel noe annet på bil siden luften presses inn foran og igjennom radiator.
 #354003  av Christian
 
Mine er kjøpt brukt, men skal være kjøpt via mvpmotorsports. Har 2 stk som sitter i ferdig tillaget bakplate. Er ca 5-6mm avstand mellom radiator og bakplaten. Dette blåser vesentlig dårligre enn volvovifta synes jeg...

Med det kan selfølgelig skyldes noe annet. Vannpumpe f.eks. Skal sjekke litt ut i løpet av uka.
'
 #354041  av Mr_Storbrua
 
Sikkert ett dumt spørsmal.. men man vet jo aldri.. Viftene blåser riktig vei?
 #365684  av Christian
 
Kongen av oppdateringer jeg :lol:

Har startet eget firma i sommer, derfor er kjøringen blitt ganske nedprioritert...har kun startet i et løp denne sommeren og det endte med 3plass på gardemoen.

Skulle ragge litt på flyplassen for noen uker siden, men det endte med kjørestopp. Laget en post om dette i supra delen men kopierer den hit.

"Under kjøring ble stramme armen til vannpume/dynamo og servo revet av, beltet sporet selfølgelig av, og reimhjulet til veiva fikk skader. Kjørte bilen inn til trekkbilen og opp på hengeren, reiste hjem og kjørte bilen inn på verkstedet. Oljetrykksinstrumentet virket ikke, samme med vann temp. Tenkte ikke så mye på det, siden den orginale varsellampa ikke lyste rødt og ting så litt redusert ut foran i motorrommet. Alt viktig virket helt og uten lekkasjer, så jeg tok det ikke så tungt. Bestilte nye brukte deler og tenkte jeg skulle kikke på det i kveld, 14 dager etter.
Det jeg ser når jeg begynner å skru er litt skremmende...
For det første er kablingen til oljetrykksmåleren helt ok, og den orginale trykklampen lyser ikke med tenning på som den skal. Da jeg derimot slo i dasjbordet tente den med en gang! :x Det betyr at motoren har gått ca 2-3, kanskje 4 minutter sammenlagt uten oljetrykk.
Deretter tok jeg av det defekte reimhjulet, det var fullstendig ødelagt på baksiden, og med bange anelser tenkte jeg det var greit å inspisere reg-reima når jeg først hadde alt oppe. (Byttet denne og strammeren + brakett i vinter så regnet med at alt var ok.) Det viser seg at bolten som holder braketten til strammeren hadde skrudd seg ut så mye at den subbet i reimhjulet...
Tilslutt tenkte jeg i min visdom at det var greit å blåse rent hullet til braketten, før jeg testet gjengene, klemte inn 10kg trykk og fikk olje ut over begge bena, viser seg at det er ett stort hull i noe jeg mistenker er oljetrykk reguleringen. Uansett hva det er har jeg akkurat blåst inn gjengespon i motorolja. Det viste seg senere at hullet var i olje pickup'en"

Vel, jeg tenkte som så at dersom jeg skal demontere motoren er sesongen uansett ødelagt, derfor ble hullet tettet med kjemisk metal, ny olje, nytt filter og oppstart. Alt ok! :D

Prøvetur på flyplassen, sto på pedalen i 2 min og spolte ut et par med 245 dekk med 10 i stil, alt fortsatt ok! Friskmeldt bil, supra ruler og alt det der. :mrgreen:

I dag hadde 200sx klubben treffdag på flyplassen igjen, og da må man selfølgelig stille opp. Bilen fungerte kanon hele dagen, men på den nest siste runden gikk temperaturen i været og bunnet instrumentet. 120grader er i overkant... det viste seg at en kabel til kjølevifta hadde hoppet av, samt at den elektriske vannpumpa ikke virket. Festet kabelen igjen, sikret den så den ikke kunne hoppe av nå nytt og fiklet litt med relet til vannpumpa. Det må ha vært dårlig kontakt, for pumpa staret opp igjen. 30 sek senere er temperaturen nede i 90 grader. Alt bra, ut å kjøre :twisted:

Etter litt kjøring begynner bilen å fuske, slakker på gassen og motoren responderer bra igjen. Rett etterpå fusker den igjen, hardere denne gangen, så jeg går av gassen igjen og bremser ned. Med en gang jeg clutcher ut stopper motoren og er helt død. Det ryker tykt og hvitt ut av eksosen, samt på hver side av toppen og manifoildene + at starter motoren nesten ikke har motstand. 3 mann kan ganske enkelt dytte bilen mens den står i første gir, ingen premie for den som gjetter hva som er galt :roll:

Fubar!

Skal sjekke litt mer i morgen, men det er bare å innse at det må en ny motor til dersom det skal kjøres noe mer denne sesongen. Kjøpe en ny orginal, og åpne min gamle for inspeksjon og mulig oppbygging med singelturbo...? :roll:
 #366003  av Kjelliken
 
:shock: Det hørtes ikke så bra ut gitt.

Men du hadde vel mistanker på at noe var i gjerdet når alt det andre var galt før siste utblåsning.

For og se det lyse på tingene er det sikkert billigere og kjøpe ny maskin enn det hadde vert og fikse den gamle selv før den tok kveld.
Snakk om og få ut alt til siste slutt på en motor :wink:

Regner med at før du vet ordet av det har du ny motor på tunet..
 #366070  av Christian
 
Hadde jeg trodd noe var galt hadde jeg stoppet, men alt virket helt ok...er vel slik det ofte er.

Har mye å gjøre nå om dagen, så jeg regner ikke med å bytte motor før vinteren kommer. Regner med å kjøpe inn en ny brukt motor å flytte over, og på litt sikt bygge opp igjen den gamle til singel turbo og datasprut...?

Time will show :)
 #379902  av Supramk3turbo
 
Skjer det noe her da?? :)
 #379927  av Christian
 
Ikke egentlig. Bilen ble dyttet inn på verkstedet i August, og ny motor ankom omtrent samtidig. Den står så fint på en pall ved siden av bilen atte :P
Hadde håpet jeg skulle fått byttet den i høst, så i julen og nå lukter det påske... Tiden går fryktelig fort om dagen :roll:
 #379931  av 2fast4u
 
Påsken er seint i år, og sesongen begynner kort tid etter, så det blir vel full hendel i garasjen for å få bilen klar. :)

:wink:
 #379934  av Christian
 
Er klar over det, og er det noe jeg er god på, så er det panikkskruing i påsken :lol:
Men vi får se, har liten tro på at jeg får med meg veldig mye i 2011. Uansett må den settes sammen igjen, om ikke annet bare så jeg kan få blåst ut litt frustrasjon enkelte helger på flyplassen.
 #386874  av Christian
 
Motor er ute av bilen.

Stusser litt på clutchen, er en trd sak med et merkelig svinghjul. Det er en ekstra plate, antagelig for ekstra vekt, bak svinghjulet. Disse er vulket sammen, hva er det for noe greier? :?:
Vedlegg
DSC_0407.jpg
DSC_0407.jpg (800.14 kiB) Vist 1355 ganger
DSC_0406.jpg
DSC_0406.jpg (722.45 kiB) Vist 1355 ganger
DSC_0410.jpg
DSC_0410.jpg (724.88 kiB) Vist 1355 ganger
DSC_0411.jpg
DSC_0411.jpg (772.66 kiB) Vist 1355 ganger
DSC_0408.jpg
DSC_0408.jpg (768.59 kiB) Vist 1355 ganger
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28