TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • pris pÃ¥ lakkering...

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #281355  av christer
 
bilen skal lakkeres om ikke så altfor lenge, men lurer da på hvor mye det vil koste og lakkere den candy apple red i forhold til en "vanlig" farge?
imbiller meg at dette er dyrt,
eller er apple red bare en "vanlig" farge og man da bare legger ett lag candy på?
 #281361  av mr2storbrua
 
Tenkte litt på candy-farge på min også, men hørte at det ble ganske dyrt å få transportert det, men tanke på at det er løsemiddel eller no sånn. Så tror jeg går for flakes i stedet med mindre noen kan avkrefte at det er dyrt...
 #281364  av Zepticon
 
mr2storbrua skrev:Tenkte litt på candy-farge på min også, men hørte at det ble ganske dyrt å få transportert det, men tanke på at det er løsemiddel eller no sånn. Så tror jeg går for flakes i stedet med mindre noen kan avkrefte at det er dyrt...
Løsemiddelbasert lakk er vell gjerne forbudt her til lands om jeg ikke har blitt feilinformert?
 #281366  av Supramk3turbo
 
He he, kanskje derfor det er så dyrt :)
 #281373  av 2r-e-rik
 
christer skrev:bilen skal lakkeres om ikke så altfor lenge, men lurer da på hvor mye det vil koste og lakkere den candy apple red i forhold til en "vanlig" farge?
imbiller meg at dette er dyrt,
eller er apple red bare en "vanlig" farge og man da bare legger ett lag candy på?
effekt lakk er dyrere enn vanlig lakk. pris avhenger av levrandør og hvilken effekt.

men! jobben er litt større, generelt så er effektlakk 3 sjikt, dvs. et lag bunnfarge før effektfargen og til slutt klarlakk.

men så får du hva du betaler for, bilen kan lakkes vått i vått, eller så blir det best resultat med å mellomslipe mellom hvert sjikt.

effektlakk varierer på pris fra 2 tusen til 15 tusen kroner literen..
 #281374  av 2r-e-rik
 
mr2storbrua skrev:Tenkte litt på candy-farge på min også, men hørte at det ble ganske dyrt å få transportert det, men tanke på at det er løsemiddel eller no sånn. Så tror jeg går for flakes i stedet med mindre noen kan avkrefte at det er dyrt...
prisen på transprten har ikke noe å si, alle lakkverksteder har løsemidler likevell.
 #281376  av 2r-e-rik
 
Zepticon skrev:
Løsemiddelbasert lakk er vell gjerne forbudt her til lands om jeg ikke har blitt feilinformert?
altså. mye rykter som svirrer rundt dette temaet.
på grunn av eu direktiver så skal bruken av løsemidler begrenses.
derfor så har basefargen blitt vannfortynnbar.

MEN: grunning, tett farge å klarlakk har fortsatt innhold av løsemidler, men dog mindre enn før.

ps: tett farge er 2 komponent lakk.
 #281378  av Mr_Storbrua
 
Er ikke helt sikkert på åssen dette er, får så uklare svar syns jeg når jeg undersøker litt om det.

En candy farge er bare en farge som blir lagt oppå en grunnfarge(vanlig rød) for å få en ekstra glinsende effekt.

Men ser der er firma i norge som selger candy farge. Tenkte jeg skulle undersøke litt om hva dette er. Vet ikke om den lakker er løsemiddelbasert eller om det vannfortynnbar lakk..

Løsemiddelbasert lakk er vel ikke forbudt, men der er en VOC grense. Altså en grense på hvor mye løsemiddel lakken har lov til å inneholde. Det er vel derfor vannfortynnbar lakk har kommet, fordi det ikke lar seg gjøre å lage god baselakk med så lite løsemiddel. Denne loven tredde i kraft ved årsskifte 06-07.

Foreløpig har det vel ikke lykkes noen lakkprodesenter (så vidt meg bekjent) å lage en brukendes vannfortynnbar klarlakk.. Så dette er løsemiddelbasert, men da under det tillatte VOC nivå. Så fins der produkter som kan selges som "spesialprodukter" som f.eks epoksy grunning..
 #281409  av 2r-e-rik
 
Mr_Storbrua skrev:Er ikke helt sikkert på åssen dette er, får så uklare svar syns jeg når jeg undersøker litt om det.

En candy farge er bare en farge som blir lagt oppå en grunnfarge(vanlig rød) for å få en ekstra glinsende effekt.

Men ser der er firma i norge som selger candy farge. Tenkte jeg skulle undersøke litt om hva dette er. Vet ikke om den lakker er løsemiddelbasert eller om det vannfortynnbar lakk..

Løsemiddelbasert lakk er vel ikke forbudt, men der er en VOC grense. Altså en grense på hvor mye løsemiddel lakken har lov til å inneholde. Det er vel derfor vannfortynnbar lakk har kommet, fordi det ikke lar seg gjøre å lage god baselakk med så lite løsemiddel. Denne loven tredde i kraft ved årsskifte 06-07.

Foreløpig har det vel ikke lykkes noen lakkprodesenter (så vidt meg bekjent) å lage en brukendes vannfortynnbar klarlakk.. Så dette er løsemiddelbasert, men da under det tillatte VOC nivå. Så fins der produkter som kan selges som "spesialprodukter" som f.eks epoksy grunning..
candy er en effekt lakk som er selve fargen, grunnen til at du må ha en bunn farge er fordi effektlakken har generelt dårlig dekkevne, å da bruker man en bunnfarge som er "riktig" for den effektfargen for å få et optimalt resultat.

du har helt rett om dette med voc nivå.

ved årsskifte 06/07 var det ikke lov til å produsere denne løsemiddel basen, men det var først ved årskifte 07/08 det ikke var lov til å bruke den lengre.
om jeg ikke husker helt feil nå så er det ved årskifte 08/09 det ikke er til å produsere denne løsemiddelbaserte epoxi grunninga lengre.
og for øyeblikket har det ikke kommet noen god nok erstatning.
 #281417  av Mr_Storbrua
 
om jeg ikke husker helt feil nå så er det ved årskifte 08/09 det ikke er til å produsere denne løsemiddelbaserte epoxi grunninga lengre.
og for øyeblikket har det ikke kommet noen god nok erstatning.
Det har jeg ikke fått noe informasjon om , men håper da der kommer en erstatning som er noe alla det samme hvertfall.. Har akkurat bytta lakkmerke på jobb(eller holder på). Der har vi ikke epoxy i blandeanlegget.. Men men... nok off topic dette...

Pris på lakk med candy farge..:

Tror nok ikke dette er så veldig mye dyrere, kommer vel egentlig litt an på deg selv.. Hvor god finish du vil ha. Kan jo bare lakkes som en helt vanlig 3 sjikt farge, å da koster det ikke noe særlig mer, bortsett fra det lakken koster da.. Vet ikke hvor dyr den er, men det er ikke så vanskelig å finne ut av..

Skal du ha bilen SKIKKELIG blank, så, om det hadde vært meg, lakka den opp med vanlig basefarge, klarlakk, mellomslipe, candyfarge, klarlakk, mellomslipe og klarlakk igjen... Men da koster det penger om du skal betale full pris for det..
 #281424  av 2r-e-rik
 
hvilket lakk merke bruker du/dere? hva er det meningen at dere skal bruke som grunning da? syregrunning?

med mindre det er en bil som er kun til utstilling så hadde jeg sprøytet alle tre sjikt vått i vått å mellomslipt klarlakken og lakt keramisk klarlakk tilslutt.. den er utrolig fin..
 #290818  av |plumbo
 
eneste som er vannbasert på vårt bil værksted er metalik og pearl base farger ( alså selve fargen som trenger klar lakk for og bli blank . også kaldt 2 sjikt , base farge og klar lakk ) en sjikt er fortsatt tynner basert ( farge uten effekt som ikke trenger klar lakk for og bli blank )

har også vannbasert syre grunning
 #290820  av effektlakk
 
Reglene er slik at alt av effektlakk er løsemiddelbasert, og det kommer det nok også til å være. Vi jobber kun med effektlakk.
 #290878  av Mr_Storbrua
 
2r-e-rik skrev:hvilket lakk merke bruker du/dere? hva er det meningen at dere skal bruke som grunning da? syregrunning?

med mindre det er en bil som er kun til utstilling så hadde jeg sprøytet alle tre sjikt vått i vått å mellomslipt klarlakken og lakt keramisk klarlakk tilslutt.. den er utrolig fin..
Vi lakker med "toyota lakk".., å det er standox, som igjen er eid av du pont. Metal primer heter grunnionga vi bruker, som så vidt jeg vet er en "syregrunning". Standox har vel epoxy grunning, men toyota vil ikke ha det i anlegget sitt på grunn av at skal gå ut av produksjon.

|plumbo: Det du snakker om 1sjikt lakk, er det som kalles for en 2 komponent lakk, som skal tilføres herder, det er løsemiddelbasert, å den har en viss VOC grense den må ligge under. 1 sjikt lakk(2komp) er egentlig det samme som klarlakken. Jeg bruker å forklare det til kunder som en klarlakk med farge..

effektlakk: grunnen til at effektlakk ikke har de samme strenge krav som vanlig 2sjikt lakk, er vel pga at det ikke selges de samme mengder, de selges vel egentlig ganske lite i forhold til vanlig 2 sjikt pearl eller metallic lakk. Da kan lakken produserers å selges som "spesialprodukt" Men mest sannsynlig så må nok den lakken etterhvert over til vannbasert. Sånn er det nok med klarlakk også, den kommer nok i vannbasert den også etterhvert. Har prøvd vannbasert klarlakk, men de sliter veldig med tørketider for å få det til å blil brukendes..