Side 1 av 2
sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 01:31
av PerX
hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3

, rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang
noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 01:34
av Helgeland
luft temp måleren eller va den kalles.. den som orginalt sitter i en av luftfiterboksene har mye å si på tomgangen etter som jeg har forstått...
er en del tråder her inne om det.. noen som prøvde uten og da gikk bilen på 4500rpm. på tomgang..
mvh
Ove Helgeland
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 01:40
av PerX
hmm ok, må ta å sjekke det i mårra. men thanks:D
skal btw. skrive hit om problemet løser seg ved å bytte av luft temp sensor.
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 01:43
av Helgeland
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3
, rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang
noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
men er ganske ny... hvordan merker du at motoren sviver på 3 sylinder istedet for 4 egentlig?
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 01:47
av PerX
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 10:43
av Larsen
Helgeland skrev:PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3
, rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang
noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
men er ganske ny... hvordan merker du at motoren sviver på 3 sylinder istedet for 4 egentlig?
Hører det på lyden på eksosen også.
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 10:46
av Larsen
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3
, rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang
noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
Prøv å spray startgass rundt innsuget og hør om motoren endrer turtall. Det finnes også en skrue hvor du kan grovjustere tomgangsturtall( den har også tomgangs turtallsregulator), men ikke kompenser for en annen feil da.
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 16:12
av PerX
luft temp sensoren fungerer som den skal..:/ tok den med inn og målte motstanden på den, funka som det sku.
må ta å spraye litt startgass rundt omkring i motorrommet som han Larsen sir.

hvor ligger den grovjusteringa for tomgangen da?:P
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 19:00
av Helgeland
akkurat grovstille på turtallet kan du vel også gjøre på selve gassvaieren... eller er dette fyfy??
vet noen om har gjort dette på både gti og turbo...
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 19:05
av PerX
Helgeland skrev:akkurat grovstille på turtallet kan du vel også gjøre på selve gassvaieren... eller er dette fyfy??
vet noen om har gjort dette på både gti og turbo...
e jo akkurat det, har vel ikke noe mening på problemet mitt å stramme på wiren:D siden jeg allerede sliter med alt for høyt turtall:D
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:02 mar 2008 19:34
av Helgeland
det går ikke ann og slakke denne litt da?
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:03 mar 2008 01:18
av PerX
Helgeland skrev:det går ikke ann og slakke denne litt da?
går ikke ann, har løsna tilogmed gasswiren helt:D gassjeldet helt lukka kan man si:D men er ikke noe forskjell.:S bynner å slite litt med det problemet der..
prøvde å "gasse" med startgass rundt omkring i motorrommet, men hjalp ikke, merka ikke noe turtall forskejll.. kan lett si at jeg spraya hele motoren til man ikke så nåt

Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:03 mar 2008 07:49
av Christian
Har du sjekket tomgangsskruen? Ikke vanlig, men den kan jo ha skrudd seg litt inn?
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:03 mar 2008 08:22
av Mr2Even
Kanskje kjølevannføleren er defekt? eller den føleren under gass-spjeldet som skal gi riktig bensinmengde ved kaldstart..?
Re: sliter med høyt turtall..
Legg innLagt inn:03 mar 2008 21:44
av sindrejl
jeg også sliter med høyt turtall.. fant ut av det dog, en ekspert sa jeg hadde tung høyrefot
