Side 1 av 10

Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:10 mar 2008 23:36
av Mr Baloo
Da registrerer jeg med undring,at ingen vil svare for disse unøyaktighetene jeg prøver å påpeke. Det er vel en tilnærming til saken som ikke trenger videre kommentar. Stillhet er et ofte brukt alternativ når man er svar skyldig.

At administrator og moderator, etter ønske fra bla Tevo, sletter mine innlegg, understreker vel også at her er det mer forhud enn baller.

I rest my case.

Re: Fullcarbon Supra (Ny Tevodekk-Supra) Update: Video!

Legg innLagt inn:11 mar 2008 08:35
av ArildM
Uten at jeg vet noe for sikkert så tror jeg disse folka har litt peil på hva dem driver med? :) Har vært moderator på forum før så jeg vet hvor vanskelig det er å bestemme seg for hvor grensen går ang kritikk, men slik som du skriver først og beskylder disse folka for å gå på stoff for å kunne "dikte opp" slike tall synes jeg er litt over streken...
Lite koselig i en prosjekttråd om en skal diskutere et emne som har blitt diskutert ørten ganger før, nemlig hvorvidt det er mulig å få så mye hk ut av en "japsebil" ?

Koselig at folk stikker innom i fra andre leire (US, Tysker eller Italienercamp?), eller tilogmed at japsefans generelt sett er skeptiske? Men når alt kommer til alt så er det vel like mye hvor bra denne bilen faktisk går når vi får se den på bane i sommer som teller til syvende og sist 8) Så kan jeg jo ikke akkurat si at utseende skader :wink:

Bilen ser rå og om hk stemmer så er den jo rett og slett rå, så da er vel også derfor den havner i selskap med 1000whrp Corvetter og andre maskiner i utenlandske blader også. Håper å få sett denne bilen på ACR i sommer da jeg ikke rekker/har råd til å dra på noen andre treff ala Gatebil :)

Re: Fullcarbon Supra (Ny Tevodekk-Supra) Update: Video!

Legg innLagt inn:11 mar 2008 08:55
av Zepticon
Mr Baloo skrev:understreker vel også at her er det mer forhud enn baller.
Det gjør vel også dobbeltbrukere?

Uansett... Tiden vil vise hvilken ytelse bilen har i konkuranse. Så før den tid er det vel forholdsvis irrelevant om det er 600 eller 900hk.

Re: Fullcarbon Supra (Ny Tevodekk-Supra) Update: Video!

Legg innLagt inn:11 mar 2008 09:18
av Tevosupra
Mr Baloo skrev:Da registrerer jeg med undring,at ingen vil svare for disse unøyaktighetene jeg prøver å påpeke. Det er vel en tilnærming til saken som ikke trenger videre kommentar. Stillhet er et ofte brukt alternativ når man er svar skyldig.

At administrator og moderator, etter ønske fra bla Tevo, sletter mine innlegg, understreker vel også at her er det mer forhud enn baller.

I rest my case.

Tror du vi bruker så mye penger på et slikt proskjekt, og PÅSTÅR at vi har 912 hjulhester, så kommer vi på treff, så går bilen som et dass...?
HALLO, Skjekk opp Tevodekk på purehelp.no Tror du jg gidder i hele tatt og riskere navnet på løgn og tull...
Da alle på forumet er potensiell kunder.

Hva er det du vil ha..? nye benkpapirer,eller hva....?

Vist du har klart og holdt deg uten idiotiske påstander som narkotika og div, har ikke moderator slette noe innlegg. Om du mener proskjekte er oppskrytt og ikke bra,så er det din mening, og alle kan skrive sin mening, men ikke slik tull du kom med, en plass går grensen..

Re: Fullcarbon Supra (Ny Tevodekk-Supra) Update: Video!

Legg innLagt inn:11 mar 2008 11:36
av Mr Baloo
Kjekt å lese at det er en generell motstand mot bruk av ulovlige susbstanser her i forumet! :)
Det var ikke meningen å anklage noen for bruk av stoff. Om noen skulle føle seg støtt og er veldig lei seg, så har dere alle herved min offisielle beklagelse.

Kreativt tenkt med "Dobbelbruker", men desverre feil.

Til TEVO:
Prosjektet er veldig bra. Såvidt jeg vet enestående her i landet, og det er neppe mange slike vogner i verden heller.
Jeg tror ikke at bilen kommer til å gå som en dass. Bilen har jo allerede vist seg å gå fælt....
Når det gjelder deres påstand om 912 hjulhester, så er ikke det oppsiktvekkende heller. For det er tatt ut mange ganger før. Men ikke på tomgang.
Hverfall ikke uten racefuel. Og den grafen som ligger ute, er slik jeg leser den, prestert med lystgass.
Jeg synes det er rart at dere velger å overse fysiske begrensninger og lover. Det burde være i alles interesse å stoppe opp et minutt og revurdere data og resulater. Også deres.

Takk som spør, men jeg trenger ikke noen nye bremsepapirer. Men det hadde vært artig å se et 402-resultat....

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 11:48
av kennethx
Det var flott at du laget en NY tråd i stedet for å forsøpple en prosjekttråd denne gangen Le..ehh Mr Baloo etter at en moderator klart gav utrykk for at det var uønsket med mer "søppel" i prosjekttråden.

Lar denne gå så lenge det foregår på et saklig nivå, da utgår det selvfølgelig å anklage hverandre for å bruke narkotiske stoffer osv.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 12:53
av cameleon
Nå har jeg ikke fått lest det som er blitt skrevet i den andre tråden, men går ut i fra at det er krangling mellom "påstander" om for store tall i forhold til tid på kvartmila eller noe?

Slik jeg har hørt det så er det jo sånn at den eneste "rette" måten for å få vite x-antall hester kan bli regnet ut fra newtons lov...Vekt over avstand og tid = HK.
Det er ikke noe mysterium at det er mange "skryte"hester innenfor denne bransjen, men når man har talla rett på papir så er det også slik at det er en av de få måtene vi kan få et relativt rett resultat :)
At bremsing gir et 100% korrekt resultat uansett hva må jeg si meg litt skeptisk på, men man får i alle fall et snev av et rett resultat.
At det er snakk om en 900-1000hk på en slik supra er jo heller ikke uvanlig om man virkelig går inn for å legge penger i motor. Gutta på Supraforums.com har jo biler som er oppunder 1800BHP. Og t.o.m de innrømmer at det er helt klart at ett korrekt resultat vil være strengt tatt umulig på bremsing av bil. Men alikevel så er det relativt close om det er gjort rett.

Jeg skal ikke uttale meg om hvem som har rett her, men at denne supraen går som ett uvær når den er ferdig har jeg full tro på. Utrolig flott prosjekt der det i alle fall :wink:

Til slutt så velger jeg å quote noe TomG sa for lenge siden på forumet under en lignende diskusjon.

Vekt over avstand og tid = hk

Og siden hastighet måles i km over en time, så er det en smal sak å beregne. fordi man bruker akkselerasjon som en måle enhet også.
Bare ta vekta av bilen, pluss passasjerer, og hvor langt du har kjørt, på enten, total tid eller slutt hastighet.

Disse kalkulatorene er rimelig nøyaktige.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 13:37
av Zepticon
cameleon skrev: Vekt over avstand og tid = hk

Og siden hastighet måles i km over en time, så er det en smal sak å beregne. fordi man bruker akkselerasjon som en måle enhet også.
Bare ta vekta av bilen, pluss passasjerer, og hvor langt du har kjørt, på enten, total tid eller slutt hastighet.

Disse kalkulatorene er rimelig nøyaktige.
Hvor nøyaktig dette er er jeg nå ikke helt sikker på. At F=ma (kraft = masse x akselerasjon) er et velkjent faktum. Og man kan derifra regne seg tilbake til F om man veit hastighet tid vekt osv.
Problemet her er at der er en hel del andre faktorer som spiller inn.
Av disse er vell friksjon både fra bil-> vei og fra luft-> bil en av de viktigste. Hvor fort man klarer å akselerere en bil har mer med veigrep en med motorkraft å gjøre. Bare å legge turtallet på 5000rpm (toppen av HK grafen) og slipp clutchen så ser vi alle hva som skjer. mye røyk og lite fart.

Siden newton sier at F=ma, og m er konstant, så er kraften lineært avhengig av akselerasjonen, og bilen vil miste veigrep lenge før F når sit maksimun.

Re: Fullcarbon Supra (Ny Tevodekk-Supra) Update: Video!

Legg innLagt inn:11 mar 2008 14:23
av Tevosupra
Mr Baloo skrev:Kjekt å lese at det er en generell motstand mot bruk av ulovlige susbstanser her i forumet! :)
Det var ikke meningen å anklage noen for bruk av stoff. Om noen skulle føle seg støtt og er veldig lei seg, så har dere alle herved min offisielle beklagelse.

Kreativt tenkt med "Dobbelbruker", men desverre feil.

Til TEVO:
Prosjektet er veldig bra. Såvidt jeg vet enestående her i landet, og det er neppe mange slike vogner i verden heller.
Jeg tror ikke at bilen kommer til å gå som en dass. Bilen har jo allerede vist seg å gå fælt....
Når det gjelder deres påstand om 912 hjulhester, så er ikke det oppsiktvekkende heller. For det er tatt ut mange ganger før. Men ikke på tomgang.
Hverfall ikke uten racefuel. Og den grafen som ligger ute, er slik jeg leser den, prestert med lystgass.
Jeg synes det er rart at dere velger å overse fysiske begrensninger og lover. Det burde være i alles interesse å stoppe opp et minutt og revurdere data og resulater. Også deres.

Takk som spør, men jeg trenger ikke noen nye bremsepapirer. Men det hadde vært artig å se et 402-resultat....

Hei. Hvor mange supraer er det i norge som har bremset over 900 rwhp...?
Det er det hele her er snakk om, det er snakk om en supra,og ikke noe annet motor eller biler, klart det er mange som er over 900 rwhp i norge på andre motorer og biler...

Men og skrive at vi skal ta en 402 meter, når bilen er satt opp for time attac.. Hehe det blir ikke noe bra resultat.(men vi kan prøve) men derimot vist vi puttter på HKS Drag dempere, og draghjul, da kan vi begynne og snakke:)
Om slik benkinger på Dynobenk er riktig eller ikke, det er ikke jg ekspert på, men når 2 rutinerte personer mener dette er rett, da tror jg på dette.
Men uansett har folk div meniger på alt og det respekterer jg når mann holder seg saklig;)
Men egentlig skjønner jg ikke hva du ikke tror på, samme motor oppsett hos Zohair i Boost Logic i USA ,de drar ut 1390 et eller annet på hjula.
Lyger de og...? eller kan dette være mulig..?

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 17:24
av kennethx
Draghjul og drag understell vil gi deg en *vesentlig* bedre *tid* på 402 meter, men noe serlig utslag i *slutthastighet* vil det ikke utgjøre. ;) Bilen setter vel seg såpass at den spinner vel ikke bort 3. og 4. gir? Da trengs det vel bedre dekk også med tanke på timeattack i så fall :D

Blir uansett spennende å så på resultatene fremover, tydelig at det gåes hardt inn for å redusere vekt. Har dere veid bilen og funnet ut hvor mye vekt dere har klart å strippe bort?

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 18:06
av Tevosupra
kennethx skrev:Draghjul og drag understell vil gi deg en *vesentlig* bedre *tid* på 402 meter, men noe serlig utslag i *slutthastighet* vil det ikke utgjøre. ;) Bilen setter vel seg såpass at den spinner vel ikke bort 3. og 4. gir? Da trengs det vel bedre dekk også med tanke på timeattack i så fall :D

Blir uansett spennende å så på resultatene fremover, tydelig at det gåes hardt inn for å redusere vekt. Har dere veid bilen og funnet ut hvor mye vekt dere har klart å strippe bort?
Drar du den fult ut kommer bakende i 3 og 4 gir lett, da vi brukte Kuhmo V70A Gatesliks i fjor så slapp bakenden på full gass pådrag..
Men nå i år skal vi kjøre på Hoosier sine sliks, og med 315 bredde bak og 275 bredde foran så skal vi få nok grep..
Samt med den nye dogboks kassa som vi montetrer skal vi få en bra slutt fart på ACR ja.
Vi holder vekta for oss selv enda, men det blir bra vektreduksjon forhold til dn sorte i fjor:)

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 18:11
av kennethx
Tevosupra skrev: Drar du den fult ut kommer bakende i 3 og 4 gir lett, da vi brukte Kuhmo V70A Gatesliks i fjor så slapp bakenden på full gass pådrag..
Men nå i år skal vi kjøre på Hoosier sine sliks, og med 315 bredde bak og 275 bredde foran så skal vi få nok grep..
Samt med den nye dogboks kassa som vi montetrer skal vi få en bra slutt fart på ACR ja.
Vi holder vekta for oss selv enda, men det blir bra vektreduksjon forhold til dn sorte i fjor:)
Grep i høyere gir er jo et must, ellers blir jo kreftene litt bortkastet. :) En ting er jo å sparke den ut, men er jo en fordel å få kreftene i bakken med et jevnt drag i de høyere girene ja :)

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 18:25
av Tevosupra
kennethx skrev:
Tevosupra skrev: Drar du den fult ut kommer bakende i 3 og 4 gir lett, da vi brukte Kuhmo V70A Gatesliks i fjor så slapp bakenden på full gass pådrag..
Men nå i år skal vi kjøre på Hoosier sine sliks, og med 315 bredde bak og 275 bredde foran så skal vi få nok grep..
Samt med den nye dogboks kassa som vi montetrer skal vi få en bra slutt fart på ACR ja.
Vi holder vekta for oss selv enda, men det blir bra vektreduksjon forhold til dn sorte i fjor:)
Grep i høyere gir er jo et must, ellers blir jo kreftene litt bortkastet. :) En ting er jo å sparke den ut, men er jo en fordel å få kreftene i bakken med et jevnt drag i de høyere girene ja :)
Dette blir spenende,men vi skal nok få kreftene ned i bakken, det blir mye gromme understellbiter og riktig hjulstilling,samt gode dg, så det skal bli intresant og se hva vi får til. Men rask skal det gå på rundetider i våler og Acr.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 22:24
av sleeper
Tevosupra skrev:
kennethx skrev:Draghjul og drag understell vil gi deg en *vesentlig* bedre *tid* på 402 meter, men noe serlig utslag i *slutthastighet* vil det ikke utgjøre. ;) Bilen setter vel seg såpass at den spinner vel ikke bort 3. og 4. gir? Da trengs det vel bedre dekk også med tanke på timeattack i så fall :D

Blir uansett spennende å så på resultatene fremover, tydelig at det gåes hardt inn for å redusere vekt. Har dere veid bilen og funnet ut hvor mye vekt dere har klart å strippe bort?
Drar du den fult ut kommer bakende i 3 og 4 gir lett, da vi brukte Kuhmo V70A Gatesliks i fjor så slapp bakenden på full gass pådrag..
Men nå i år skal vi kjøre på Hoosier sine sliks, og med 315 bredde bak og 275 bredde foran så skal vi få nok grep..
Samt med den nye dogboks kassa som vi montetrer skal vi få en bra slutt fart på ACR ja.
Vi holder vekta for oss selv enda, men det blir bra vektreduksjon forhold til dn sorte i fjor:)

får dere ikke grep på gardemoen ( 402m) i 3 g 4 gir så er det noe galt med hjulstillinger osv... er en GOD del mer grep der en på rudskogen...

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:11 mar 2008 22:27
av erling
Dette er vel en diskusjon om kalibrering av måleutstyr. Dersom bremsebenkeier får utført sertifiserte kalibreringer i intervaller etter de gitte krav som måtte være skulle dette være god sort. Det er ivertfall slik vi jobber når vi lager verktøy til oljeindustrien. Dersom du går å bremser bilen din et sted, burde den som utfører tjenesten kunne vise til et gyldig kalibreringssertifikat for sitt måleutstyr.