TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bruk av original lakkstift med bare noen fÃ¥ varmegrader.

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #283916  av GhostRider88
 
hei.

Vasket og ordnet litt småting i dag etter en lang vinter. Dette var blant annet noen få steinspruter under venstre hjulbue foran... var litt lakk som hadde gått av helt inne ved plast skjermen i skjøten, så jeg pusset vekk litt overflate "irr" og tok på 3-4 strøk med lakkpennen.
Det at det ikke var lakk akkurat i denne skjøten kommer av at de som lakkerte opp forskjermen sist vinter (utbedret en steinsprut) ikke har fått lagt på lakk mellom skjøten ifra skjermen og plastdekselet under hjulbua.
Dette er nå utbedret ved at jeg pusset vekk litt løs lakk med en liten stålbørste og la på lakk (202 lakkstift) langs kanten så det ble forseglet.

Det var litt kjørlig da jeg la på lakken (rundt 2 varmegrader), men det er litt varmegrader i garasjen uansett, så mener selv at det var forsvarlig og at det ikke vil flasse av.
lakken dannet en fin hinne etter bare 5 min så jeg er rimelig sikker på at det er tilstrekkelig.
Jeg la ikke på noe grunning her siden denne lakkpennen er beregnet på steinsput og så lenge man får vekk det løse og det brune så er det bare å legge på.

bilde av der hvor det manglet lakk:
Bilde

Nå er ikke denne lakkstiften vannbasert så den skal ikke fryse. Det var også tørr luft da denne lakken ble påført.

Og bare for å teste ut om denne lakken ville tåle å bli påført i kuldegrader, så pusset jeg ned en del på en teskje og la på lakk i 9 minus og lot den ligge ute natten over.
Tok den så inn dagen etter og jeg måtte slå den i en hard kant for at lakken skulle sprekke opp. Dette ville jo ha skjedd om jeg hadde lagt på lakk i romtemperatur også.

Kom gjerne med innspill :) Men konklusjonen blir egentlig da at det går fint ann å bruke lakkstift i kuldegrader (så lenge lakken ikke er vannbastert)
 #283918  av Supramk3turbo
 
GÃ¥r nok greit med stift ja. Men ville absolutt ikke lakkert bilen i minusgrader :D
 #283919  av GhostRider88
 
Supramk3turbo skrev:GÃ¥r nok greit med stift ja. Men ville absolutt ikke lakkert bilen i minusgrader :D
ja stift skal funke bra selv uten grunning. Om jeg ikke tar helt feil, så er det noe bindingsmiddler i lakkstiften siden den er beregnet for bruk uten grunning.
Nå skal det sies at det var ca 2 varmegrader da jeg påførte lakken og det er alltid over 0 grader der bilen står og det er ikke fuktig luft så trur det skal gå bra og at lakken ikke sprekker.

Eller hva trur du/dere?
 #283951  av GhostRider88
 
Supramk3turbo skrev:Time will show...

jepp sant det.

var oppe litt før i kveld å prøvde litt "røff" behandlig for å se om lakken sprakk opp. Dro fingeren med litt kraft langs kantan av skjermen og ikke noe lakk fulgte med eller sprakk opp. Og den sprak eller smuldret heller ikke opp selv om jeg pirket og dunket med fingeren, så det ser ut som det holder :)
Det sentrale her er jo at metallet er dekket og at det ikke kommer fukt ned til metallet og det er det nå så da kommer det ikke rust der, så vidt jeg vet av erfaringer fra før.

nå er jo mr2 ifra 91 galvanisert så det skal en del til for at rusten blir farlig. Slik "irr" som jeg hadde hvor lakkerern ikke hadde lagt på lakk er jo noe som forekommer på alle metallflater selv om de er galvanisert. Det var også meget lett å få dette av.

Det neste jeg skal gjøre nå er å legge polering der når jeg nå snart skal polere og lakkbehandle bilen. Da lukker jeg porene i lakken og da burde det være tilstrekkelig :)

Kom gjerne med flere innspill.
 #284234  av GhostRider88
 
yes.

Idag har jeg vært oppe i garasjen og holdt på i ca 2 1/2 time i 2 varmegrader.. ikke akkurat varmt, men det gikk da

Gjorde følgende:

*la på rubbing hvor jeg hadde lakert (2mm bredt og ca 3,5cm langt)og arbeidet til overflaten var gjevn.

* la på polering (turtle wax) og lot dette tørke før jeg tok det av med poleringsduk.

* så for å sette prikken over i'en, så la jeg på hulromms tektyl mellom glippen av skjermen og plast skjermen. Det dannet seg en tyn elastisk film som er meget motstandsdyktig i mot rensemiddler, salt, smuss, stein osv. La litt oppå lakken også.

Gjorde dette for å beskytte ytteligere mot fukt og steinsprut. Nå har det heller ikke sjans til å komme overflate irr pga manglende lakk i hvertfall.
Står det at denne tektylen skal påføres i romtemperatur, men det er bare med tanke på hvor lang tørketiden blir. Tar bare litt lengre tid før tektylen tørker
 #284235  av Supramk3turbo
 
Må si du er ivrig på å få dette gjort:) he he. Men det er bra det :D
 #284243  av GhostRider88
 
Supramk3turbo skrev:Må si du er ivrig på å få dette gjort:) he he. Men det er bra det :D
hehe ja er jo snart stor sesong nå ;) Så vil ha alt klart :) Resultatet ble bra og jeg la som sagt litt ekstra huleromms tektyl på skjermen så den er ekstra beskyttet mot fremtidig steinsprut.

kan om ønskelig legge ut noen bilder, om flere vil ha tips til hvordan man skal utbedre en steinsprut under skjermen.
 #284244  av Supramk3turbo
 
Ja, det kan du godt. Men litt bedre fokus en det over:)
 #284312  av GhostRider88
 
Supramk3turbo skrev:Ja, det kan du godt. Men litt bedre fokus en det over:)
da har jeg vært oppe å tatt et bilde :) Ble veldig bra syns jeg selv da :P

Techtylen har dannet en fin tynn film over lakke og den har tettet glippen mellom skjermen og plastskjermen. :) Ser ut som dette vil holde og at jeg er sikkret mot fremtidig "irr" ;)

får ikke bildet klarere dessverre, men man kan såvidt se litt av techtylen og det er egentlig det man kan se om man ikke går på med lommelykt og lupe ;)

kom gjerne med kommentarer :)
Vedlegg
26032008081.jpg
26032008081.jpg (431.69 kiB) Vist 4369 ganger