Side 1 av 1

Skifte/overhale gearkasse GT4

Legg innLagt inn:08 mar 2004 22:37
av CelicaT4WD
Overhaling eller skifte av gearkasse.

Noen som har erfaringer med å plukke ut denne? 1990 GT4 :?:

Legg innLagt inn:08 mar 2004 22:49
av Arnt
Du må visstnok ut med motor for å få ut girkassen. Så du må nok regne med litt arbeid. Vet at de regner med ca. 3-dagers arbeid på verksted for å bytte. Ringte for å få pristilbud på å bytte girkasse. På Toyota Hell Bil regnet de med 30000-50000 kr på ny girkasse og arbeid. :shock: Overhale kom seg på ca. 20000. Det koster å være kar! Gjør mest mulig selv du! :)

Legg innLagt inn:08 mar 2004 23:45
av larsst185
Må ut med motoren ja.og ta deg råd til å skifte alt av lager og synkroringer ++ når du allerede har kassen ute.Skaff deg en verkstedhåndbok og følg denne punkt for punkt så blir det helt toppers.Har du ikke bok på dette kan jeg evt ta kopi å sende det til deg...

Legg innLagt inn:09 mar 2004 10:39
av CelicaT4WD
Er dere 100% sikre?

Selv om mye var annerledes og forsterket så satt i hvert fall motor og girkasse på samme plass i Gr.A bilene i rally - og disse kunne skifte girkassa på en service uten å ta ut motoren (de gjorde det til og med på 20 minutter)

Legg innLagt inn:09 mar 2004 10:50
av CelicaTurbo
jepp, dem kunne klare det, mener tilogmed å huske at dem hadde rekord på 8 minutter for bytte av girkasse.. men, girkassen som ble brukt i disse bilene er en helt annen girkasse enn hva produksjonsbilene fikk, og dette var nok designet slik at det skulle være kjappest mulig å bytte.. På våre biler må motoren ut ja, selv for å bytte clutch må den det dessverre :?

Legg innLagt inn:09 mar 2004 11:13
av Arnt
Gjør sånn som larsst185 sier. Bytt rubbel og bit av slitedeler som er mulig å bytte. Ikke bare på girkassa, men også andre slitedeler. Tror nok du har igjenn for det senere! (Hvis du skal ha bilen en stund til da!)

Legg innLagt inn:09 mar 2004 12:24
av CelicaTurbo
skift også clutch mens du først er i gang, med mindre den er byttet relativt nylig da..

Legg innLagt inn:09 mar 2004 14:29
av CelicaT4WD
I'm not made of money ... :o :cry:

Legg innLagt inn:09 mar 2004 14:33
av CelicaT4WD
CelicaTurbo skrev:jepp, dem kunne klare det, mener tilogmed å huske at dem hadde rekord på 8 minutter for bytte av girkasse.. men, girkassen som ble brukt i disse bilene er en helt annen girkasse enn hva produksjonsbilene fikk, og dette var nok designet slik at det skulle være kjappest mulig å bytte.. På våre biler må motoren ut ja, selv for å bytte clutch må den det dessverre :?
Hmm... Jeg mener å huske at Gruppe-A reglementet tillot forsterkning av drivverk og gear - men at design skulle være likt som original. :roll:
Det må da finnes en løsning på dette. Er jo helt GaleMathias å måtte ut med motoren! :twisted:

Legg innLagt inn:09 mar 2004 15:54
av CelicaTurbo
Jeg mener å ha sett noen som har byttet clutch uten å ta ut motor, men dem angrer etterpå.. så mulig er det gjerne..

Men jeg mener det ble brukt en 6-girs rettskåren xtrac girkasse i både WRC og gruppe A bilene til TTE..?

her er info om TTE sin ST185, står lite om girkasse annet enn at det er en 6-girs.. jeg tror det er trygt å si at det ikke akkurat er en standard girkasse for slikt:

http://www.tte.de/st185.html

Legg innLagt inn:18 jun 2004 23:45
av skody
Er det noen på østlandet(Oslo, Akershus, Hedmark/Oppland) som har liggende defekte girkasser til Toyota sportsbiler?

Jeg har sett relativt ofte på forumet at folket sliter med def. synkringer spesielt. Jeg har regnet litt på det, og jeg kan tenke meg å (del)overhale girkasser for et par laken + deler.

Jeg vet at å kjøpe drev og lager koster for mye, så da lønner det seg som regel å gå for ei brukt kasse. Men mindre og vanlige "slitasjeskader" som synkringer er ikke store kostnaden.

Er det noen som er intr. i dette?

mvh
Trond Viggo

Legg innLagt inn:19 jun 2004 10:09
av Christian
Har ei gt4 kasse liggende som selges billig, aner ikke hvordan tilstand den er i, men er fortalt at den er bra. Kan sikkert overhales og selges for en ok sum...

Legg innLagt inn:19 jun 2004 10:35
av kennethx
CelicaT4WD skrev:I'm not made of money ... :o :cry:
Selve clutchen er jo ikke så veldig dyr, er arbeidet med å ta ut motor og kasse som koster.

Jeg fikk laget en zinter clutch ved å sende inn standard clutchen til Clutch og Brems i Oslo, og fikk tilbake en ny fin zinter etter ett par dager. kostet bare 1500+MVA også.

GIrkasse GT4 1990

Legg innLagt inn:20 jun 2004 09:30
av mass
DU må nok ikkje ut med motoren.
Eg har tatt ut girkassa på Celica GT4 1990 ,
uten å ta ut motoren. Skifta alle synk.ringa og lager.

Legg innLagt inn:21 jun 2004 10:38
av larsst185
Enig i at det går å skifte kasse uten å ta ut motor.Men tror nesten man sparer tid på å ta ut motoren.Jeg gjorde det vertfall raskere da.Og mye lettere å komme til alt.