TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Rød, blir matt

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #284467  av Shaggylaggy
 
Vanlig problem dette på toyota rød (og mange andre røde). Lakken blir mer eller mindre hvit. hva er det beste polish produktet for å ordne dette?


Morten
 #284470  av hmsilset
 
Sånn polish på bensinstasjoner med fargepigmenter og stift i funker om du tar 2 lag:)
Vedlegg
2.jpg
2.jpg (71.67 kiB) Vist 4269 ganger
1.jpg
1.jpg (71.17 kiB) Vist 4269 ganger
3.jpg
3.jpg (31.19 kiB) Vist 4270 ganger
4.jpg
4.jpg (32.44 kiB) Vist 4269 ganger
 #284471  av Supramk3turbo
 
Lenge siden du gjorde dette?? Gjorde dette på en bil i fjor, den er matt igjen nå. he he
 #284474  av hmsilset
 
Supramk3turbo skrev:Lenge siden du gjorde dette?? Gjorde dette på en bil i fjor, den er matt igjen nå. he he
Står dato på bilda:) Om du ikke skurer mye og bruker høytrykk og varmtvann for mye så holder det lenge.Er anbefalt å polere 3-4 ganger i året om det skal holde.Jeg bruker 30 min å polere en bil for hånd.Enkelte bruker 4 timer.Kan ikke skjønne at det går an for amatører(altså folk flest)
Sist redigert av hmsilset den 05 apr 2008 22:42, redigert 1 gang totalt.
 #284482  av James
 
Hvordan i alle verden klarer duå pollere en hel bil på 30min?? :shock: Har ingen problem med å stå et par timer....
 #284484  av hmsilset
 
James skrev:Hvordan i alle verden klarer duå pollere en hel bil på 30min?? :shock: Har ingen problem med å stå et par timer....
Det er bare å kline på voks,også tørke den av 15 minutter etterpå da.Er liksom ikke noe hokus pokus :wink:
 #284485  av Supramk3turbo
 
30 min er nok mulig, men da gjør man ikke en veldig nøye jobb. Ihvertfall en time vil nå jeg påstå.
 #284489  av hmsilset
 
Supramk3turbo skrev:30 min er nok mulig, men da gjør man ikke en veldig nøye jobb. Ihvertfall en time vil nå jeg påstå.
Bruker en time på siste poleringa oftest da.Er sliten etter første+at jeg er nøyere da.Det første laget med sånn polish jeg snakker om er ikke så nøye.
 #284491  av Supramk3turbo
 
Okei, ja da er jeg med :)
 #284492  av jacquelin
 
Min løsning på å få en matt bil fin igjen er rubbe og polere med maskin først. Etterpå er det smart med en lakkforsegling ( anbefaler Cartec )som herder og beskytter lakken. På jobben min gir vi garanti på at forseglingen holder i ca ett år. :) Dette er selvfølgelig forutsatt av at man bruker riktige vaskemidler, vasker for hånd, og polerer jevnlig. :D
 #285455  av 9ls
 
beste er å få på klarlakk.men dette er helt klart en dyrere afære.
 #291900  av CelicaGT
 
Tar opp denne igjen.
Har hatt biler som har vært meir kvite enn røde.

Det eg har gjort for å få tilbake rødfargen og få den til å vare, er å først vaske den skikkelig grundig (alt av asfalt rester må vekk) så gått over med ein "kitt klosse" som fjerner skit som sitter fast i lakken.
Etterpå har eg gått over med 2000 våtslipings papir med vann og slipt den ned. Etter det går eg over med feks autoglym sin 03B lakkrens, denne er det slipe middel i, så ein må gå over med ein lakkrens etter på som ikkje er slipe middel for å få fram igjen glansen i lakken. Etter det er det ei god polering og kanskje lakkforsegler. Har gjort denne oprasjonen på 3 biler og rødfagen har holdt så lenge eg har hatt bilane.

Eg bruker selfølgelig maskin på lakkrensen.
 #291906  av Mr_Storbrua
 
CelicaGT skrev:Tar opp denne igjen.
Har hatt biler som har vært meir kvite enn røde.

Det eg har gjort for å få tilbake rødfargen og få den til å vare, er å først vaske den skikkelig grundig (alt av asfalt rester må vekk) så gått over med ein "kitt klosse" som fjerner skit som sitter fast i lakken.
Etterpå har eg gått over med 2000 våtslipings papir med vann og slipt den ned. Etter det går eg over med feks autoglym sin 03B lakkrens, denne er det slipe middel i, så ein må gå over med ein lakkrens etter på som ikkje er slipe middel for å få fram igjen glansen i lakken. Etter det er det ei god polering og kanskje lakkforsegler. Har gjort denne oprasjonen på 3 biler og rødfagen har holdt så lenge eg har hatt bilane.

Eg bruker selfølgelig maskin på lakkrensen.
Du trenger ikke slipe ned lakken først, gå rett på med lakkrens. Om du sliper først så er det ikke så mye lakk igjen på slutten. Å den skal jo helst beskytte litt også.
 #291914  av Mr2Even
 
Det beste er rubbing(kanskje to ganger) og deretter polish når bilen er såppas oksydert..
 #291918  av James
 
Ser også at alle svarte lister rundt bilen er fått fargen tilbake igjen. Hva er brukt der?