Side 1 av 1
Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 08:10
av gica
Hei!
Hvor forsvarlig er det å øke trykket på en turbo motor med original hjerne ? Da snakker vi om ca 0.2 ~ 0.3 bar mer enn originalt. Har en Turbotimer som måler A/F ratio. Så kan sjekke om den går for magert, men er det forsvarlig ?
1.Hva er bra A/F ratio ?
2.Hva slags dyser er det på 1nz-fe motoren og hvor store er de ? Lav ohm høy ohm ? Top feed ?
Ble litt mange spørsmål, men begynner å bli litt små lei av å lete på nettet uten å få noe særlig info om akkurat dette.
Takker på forhånd
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 17:01
av Larsen
Er det yaris turbo det er snakk om?
Vanligvis har de fleste biler en innebygd sperre. De eldre turbo bilene har en brå sperre som kutter motorkraften. De nyere så vil du få opp feilkode hvis du øker trykker fordi turbotrykket er styrt av et feedback system. Altså chipping er nok den eneste måten å hente ut noe mer på
AFR måleren som sitter på turbotimeren din er antaglivis kun en såkalt narrowband lambda. Det vil si at den ikke kan brukes som referanse for å justere bensinblanding(lambdaverdi) For å gjøre det må du gå til anskaffelse av en bredbåndslambda.
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 18:57
av gica
Det var det jeg fryktet. Er ikke mange som tilbyr chip til denne bilen (yaris turbo), og de som gjør det skal ha skam mye penger for det.
Har sett mye på e-manager fra greddy (m/ piggyback til yaris hjernen), men virker ikke som dette er mye brukt her i Norge (dvs. ingen kjenner noe særlig til dette systemet) og har derfor ikke peiling på hvordan systemet skal mappes.
Hva slags andre alternativer til datasprut kan jeg bruke ? Noen forslag som ikke koster skjorta...
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 19:22
av celica_st185
E-manage er veldi lett å sette seg inn i, Bjørnstad kan med mapping av disse
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 21:44
av Larsen
Emanager er en mulighet, men problemet kommer til da du skal øke turbotrykket igjen da. Det kan hende at de ikke kjører et feedback system, men de er lite sannsynlig på de nye bilene. Hvis du har feedback system, så vil orginale ecu'en kjøre i nødmodus hvis du stiller trykker opp, med mindre den er chippet om.
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 22:12
av gica
hmm ok. Men da er vi tilbake til det med chip igjen da. Tror jeg bare skal chippe bilen og bli ferdig med det. Evt bytte til en større turbo (mulig en t28) og datasprut senere en gang i tida når jeg har penger til det.
Prøvde meg fram på noen engelske forum, men siden de ikke har turbo yariser der så klarer de ikke helt å svare for seg.
Men men, takk så langt. Blir vel at jeg tar kontakt med TS.
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:02 apr 2008 22:50
av Pål
Sorry at jeg buser inn, men hva er feedback-system for noe?

Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:03 apr 2008 23:52
av Larsen
Pål skrev:Sorry at jeg buser inn, men hva er feedback-system for noe? 
Det heter vel på godt engelsk closed loop (mer riktig). Det vil si at motoren justerer en parameter. Så sjekker den en sensor om verdiene er riktig og hvis ikke så justere den parameteren igjen. I en moderne bil med turbo så vil hjernen i motoren lese av turbotrykket turboen lager. I hjernen så ligger det en liste med hva trykket skal være for forskjelige gasspådrag og turtall, hvis trykket ikke stemmer så justere den trykket opp eller ned, Og sånn går det hele tiden mens motoren går. Hvis man øker trykket utenfor de forhåndsjusterte verdiene og motoren ikke får justert det ned så vil hjernen etterhvert melde ifra om feilen og gå i nødmodus. Det samme gjelder en god del andre systemer som bensinblanding og tenning m.m
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:04 apr 2008 02:08
av Pål
Akkurat ja... Ble littegranne klokere der, takk

Men jeg tenker, er det ikke bare å avgi "falsk signal", få systemet til å tro at trykket er lavere enn det egentlig er? Er det dette chipping går ut på?
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:04 apr 2008 08:29
av kennethx
Da vil motoren få feil mengde drivstoff i forhold til turbotrykk regner jeg med. Så chipping går nok ut på å si hva turbotrykk og drivstoff mengde motoren skal ha ved alle gitte turtall/gasspielposisjoner vil jeg tro. Så får heller noen rette meg om jeg tar feil da jeg uttaler meg på helt generelt grunnlag her

Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:04 apr 2008 10:28
av Larsen
kennethx skrev:Da vil motoren få feil mengde drivstoff i forhold til turbotrykk regner jeg med. Så chipping går nok ut på å si hva turbotrykk og drivstoff mengde motoren skal ha ved alle gitte turtall/gasspielposisjoner vil jeg tro. Så får heller noen rette meg om jeg tar feil da jeg uttaler meg på helt generelt grunnlag her 
Hørtes riktig ut det ja. Det finnes noe billig utstyr sånn som apexi AFC og greddy emanage m.m som kan manipulere hjernen i noen tilfeller ved å gi falske signaler, men det fungerer ikke 100% og ikke i det hele tatt da det kommer til turbotrykket. Da man chipper en bil så endrer man verdiene på de listene som bensin, tenning og for de bilene som har turbo så endrer man trykket som hjernen prøver å justerer verdiene til. Det beste er å bytte ut hjernen med en selvstending hjerne (stand alone ECU), men nyere biler så kan det by på problemer da hjernen til motoren er koblet til can bussen på bilen(Tilkobling av all elektronisk strying i bilen) og å koble den vekk vil garantert gjøre at bilen blir umulig å starte pga. startsperre.
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:04 apr 2008 11:10
av gica
Det er surt. Eneste alternativet som finnes for nye biler er chip da
Men finnes det noe begrensninger ang chip. La oss si at man bytter dyser, setter på større pumpe og en annen turbo. Kan man mappe om hjernen til ett slikt oppsett, eller vil ikke det funke ? Sorry om jeg spør dumt.
Re: Øke trykk på org.hjerne
Legg innLagt inn:04 apr 2008 15:58
av Larsen
gica skrev:Det er surt. Eneste alternativet som finnes for nye biler er chip da
Men finnes det noe begrensninger ang chip. La oss si at man bytter dyser, setter på større pumpe og en annen turbo. Kan man mappe om hjernen til ett slikt oppsett, eller vil ikke det funke ? Sorry om jeg spør dumt.
Nei tvert imot. Det er ikke akkurat almenn kunskap. Jeg kjener ikke bilen din spesielt, men jeg kjenner til TDI motoren ti vw. Der kan man bytte dyser, sette på større turbo m.m og alt kan da størres med en custom programert chip. Da er det snakk om at man tar ut opp imot 250 diesel hk eller mer. Om det går på toyotaen må du høre med en som kan chippe bilen din.