Side 1 av 1

Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:03 apr 2008 21:45
av Christian
Fikk endelig testet Supra'n etter veien i dag, bilen går helt konge! 8)
Den er bremset og funnet ok opp til 1,35kg ladetrykk på ruller(Litt magert, så har kjøpt en justerbar bensintrykksregulator, men ikke montert denne ennå)

Men har ett lite problem, da den lader for mye etter veien på f.eks 4gir og oppover...monterte en greddy profec for å se max trykket. Den viser at max er opp mot 1,55kg, noe som ikke kan være spesielt bra... :?
Får også antydninger til juksing over 1,4kg.

Det sitter ingen boostcontroller montert, så jeg er veldig usikker på hvordan jeg kan senke ladetrykket. Ønsker å begrense dette til ca 1,1-1,2.

Noen ideer?

Spec er 2jz-gte, org j-spec turboer, fmic, kammer, 3" eksos og f-con sz.

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:03 apr 2008 22:37
av James
Hadde kanskje hjelpt med en elektornisk bc? Er mer nøyaktig og lettere stille inn ladetrykket man ønsker. Slik er det isåfall på min HKS bc.
Peaker rett over det trykket man har stilt inn på i det man gir gass,men faller fort igjen til riktig ladetrykk.

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:03 apr 2008 23:35
av kennethx
Han sier vel at det sitter INGEN bc på bilen nå, så dette er vel ladetrykk som følge av for trang waste gate/for åpen eksos vil jeg tro. så fremt wastegatene åpner skikkelig. Du kan jo funksjonsteste de med trykkluft for å sjekke at de åpner skikkelig. Ellers er det vel struping av eksos etter downpipe til du får kontroll på trykket som gjelder.

Med mindre noen av supragurene har noen bedre tips :)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 10:51
av Christian
kennethx skrev:Han sier vel at det sitter INGEN bc på bilen nå, så dette er vel ladetrykk som følge av for trang waste gate/for åpen eksos vil jeg tro. så fremt wastegatene åpner skikkelig. Du kan jo funksjonsteste de med trykkluft for å sjekke at de åpner skikkelig. Ellers er det vel struping av eksos etter downpipe til du får kontroll på trykket som gjelder.

Med mindre noen av supragurene har noen bedre tips :)

Korrekt. Det er ikke montert boostcontroller. Profec'en sitter der kun for å lese trykket, og har ikke solenoiden montert.

Jeg greier ikke se noen annen løsning enn å strupe eksosen, men om noen har ett bedre tips er det bare å skrike ut :)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 10:55
av Amund
Kan vere det er montert nye wg'er? type hks eller lignende? Det kan i vert fall forklare at trykket er høgare enn orginalt.

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 11:32
av sleeper
mener jeg leste i en tråd her for en stund siden at du måtte montere en resistor rig i eksosen på disse bilene når du monterte stor eksos jeg.. er nok noe i det.

et annet alternativ er jo og ta ut turboene og porte opp WG hullene til maks av hva de kan ( bare ikke så store at de ikke tetter skikkelig lenger.. )

men hver NØYE med og gjøre reint for spon når du er ferdig... har en kammerat som trudde at tuboen bare spyttet sponet ut nå han startet bilen! det gikk IKKE bra! ( res: 3 cyl uten komp knust turbinhjul og knekt aksel)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 12:03
av Christian
Hva slags mål bør en slik restriktor-ring ha da? Noen som vet? Har lest at en slik bør monteres, men trodde jeg slapp siden den ladet max 1,35 på rulla hos Toyparts. 1,35 var forresten en peak, den lå rimelig jevnt på 1,2-1,25 fra 4000rpm og oppover.

Synes det er rart at den lader såpass mye mer her oppe på fjellet. Mr2'en er omvendt, den lader gjerne litt mer nede ved sjøen...?

Setter stor pris på svar, siden jeg har prøveskilt for i kveld også :P

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 13:45
av kennethx
Du kan jo bare kappe en plate og sette i mellom flensene på DP og midpipe, med hull i så klart :lol: type mindre diameter enn selve røret. Det beste er nok å sette inn en rør bit med mindre diameter som erstattning for en del av røret, men kan være nok med en sånn plate med hull på f.eks halve diameteren av røret...kjappt gjort å teste det i allefall :)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 14:22
av WRC
lag deg en plate som beskrevet, som du legger imellom decat 1 og 2. begynn med et hull på 2" for så å øke dette om nødvendig senere.

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:04 apr 2008 22:05
av Christian
WRC skrev:lag deg en plate som beskrevet, som du legger imellom decat 1 og 2. begynn med et hull på 2" for så å øke dette om nødvendig senere.
Jeg så på nettet at det ble solgt en ferdig plate med diameter på 2,5". Da jeg tok opp eksosen så jeg at diameter på flensene mellom org dp og ny eksos er 2 1/4". Må det likevel brukes en plate? Jeg ga f*** i det i kveld og har kikket etter andre feil i steden, uten å finne noe :roll: :lol: Det virker noe snodig å måtte sette inn en plate på 2" eller mindre på en 3l motor for å holde turboene under kontroll...

Eller, jeg fant en feil. Varsellysene på høyre side virker ikke. Motorlampa, oljetrykk o.l. Det er mulig dette er pga en hks f-con sz, men jeg innbiller meg at jeg fikk alle varsellamper til å lyse da jeg testet bilen før jeg kjøpte den. Greier ikke å huske sikkert :oops:
Men er dette en egen krets? Ville jo trodd at disse gikk sammen med lampene på venstre side...?

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:05 apr 2008 17:43
av Christian
Da går bilen som den skal igjen. Laget en plate med 51mm åpning for å teste og det fungerer som det skal.
Har kjørt vekk en halv tank i dag, morro morro :D

Men lurer fortsatt på varsel lampene som ikke funker, er det noen som vet noe om dette? :)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:05 apr 2008 18:43
av ThorT18
På andre forum snakkes det om å få trykket opp, mens her sliter man med å holde det nede..hoho :twisted: 8)

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:05 apr 2008 20:38
av styggen82
Christian skrev:Da går bilen som den skal igjen. Laget en plate med 51mm åpning for å teste og det fungerer som det skal.
Har kjørt vekk en halv tank i dag, morro morro :D

Men lurer fortsatt på varsel lampene som ikke funker, er det noen som vet noe om dette? :)

sjekket om kontakten står i? siden det kun er på høyre side, er jo el. kontakt på begge sider av det panelet...
fire eller fem skruer så tar du ned det panelet, er kanksje litt strekk på ledningene eller no??

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:05 apr 2008 20:39
av styggen82

Re: Sliter med ladetrykket

Legg innLagt inn:09 apr 2008 23:03
av Christian
Kontakten sto i den, men lampene virket ikke. Demonterte alt av paneler og dill i kveld, men fant ingen feil. Plugget inn kontakten for morro skyld og alt var i orden :x :roll: Må ha vært en dårlig kontakt ett sted....har skrudd alt sammen igjen nå, så får bare satse på at det funker en stund.