TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • rust pÃ¥ bakkant av kanal..

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #288308  av Helgeland
 
jeg så et sjokk for en uke siden da jeg så litt rust på helt bakerste del av kanal...

jeg fikk noen til og se på d og ga meg pris på å fikse dette.. da alle inkl. de som ga pris dette var overflate rust..

i dag gikk jeg ut for og begynne og potle litt selv.. men da viste det seg at det var rustet så pass at jeg klarte og lage hull en plass..

vi snakker om ca20cm fram fra der kanalen slutter. men spl. mitt er hvem som fikser dette, for det må vel sveises i og lakkes osv. er det noe bra firma i stavanger sandes distriktet??

og et dumt spørsmål. i og me at jeg bare har en bil. er det skadelig og kjøre nå. eller går det greit,

noen som kan gi litt tips?
 #288360  av Mr2Even
 
Nei, det er ikke skadelig å kjøre med det! Men jo før du gjør noe med det jo bedre! Prøv og gjør jobben selv, det er ikke så vanskelig! Puss og gjør godt reint(fjern all løs rust inne i hullet også), deretter ha på et rust-stopp middel. Etter flere strøk (ha på middelet også inne i hullet og sprøyt gjerne med tektyl inni der også etter at det har tørket) og etter at det har tørket ha på plassfibersparkel og kanskje glassfiberduk. Puss og til slutt ha på vanlig fin sparkel som du også pusser og til slutt lakker. Bruk maskeringsteip og avisparir og lakk helst hele kanalen for best resultat (puss med 400 eller finere før du lakker, helst våtslipepapir og gjør reint med silikonfjerner/tynner før du lakker). Det er ikke vanskelig og det blir bra bare du er nøye! :wink:
Sist redigert av Mr2Even den 03 mai 2008 23:19, redigert 1 gang totalt.
 #288377  av Helgeland
 
takk for utfyllende svar

men så lenge det er gått hul bør det ikke svieses inn noe?
 #288390  av celicat23
 
Helgeland skrev:men så lenge det er gått hul bør det ikke svieses inn noe?
Jo. "Reparere" rust hull i kanalene med glassfiber er rimelig jalla løsning :roll:
 #288429  av Mr2Even
 
celicat23 skrev:
Helgeland skrev:men så lenge det er gått hul bør det ikke svieses inn noe?
Jo. "Reparere" rust hull i kanalene med glassfiber er rimelig jalla løsning :roll:
Tøv, det må ikke bli jalla bare det blir gjort ordentlig! Jeg har gjort det på flere biler og det har holdt. De som ikke vet det, sveise-skjøter ruster fort!
 #288436  av Helgeland
 
Mr2Even skrev:
celicat23 skrev:
Helgeland skrev:men så lenge det er gått hul bør det ikke svieses inn noe?
Jo. "Reparere" rust hull i kanalene med glassfiber er rimelig jalla løsning :roll:
Tøv, det må ikke bli jalla bare det blir gjort ordentlig! Jeg har gjort det på flere biler og det har holdt. De som ikke vet det, sveise-skjøter ruster fort!


jeg har også hørt at sveise skjøter ruster fort... men hvis jeg fjerner all rusten og sitter igjen med et hull på 5x5 eller noe i den duren er ikke dette for stort og bare sparkle??

har sveiseskjøter tendens til og ruste vis du bruker f.eks. tectyl på disse???
 #288441  av Mr2Even
 
Helgeland skrev:

jeg har også hørt at sveise skjøter ruster fort... men hvis jeg fjerner all rusten og sitter igjen med et hull på 5x5 eller noe i den duren er ikke dette for stort og bare sparkle??

har sveiseskjøter tendens til og ruste vis du bruker f.eks. tectyl på disse???
Ja tror det, det oppstår fort små hulrom i sveisen når man sveiser, der er det grobunn for rust, og på baksiden inne i kanalen der kommer du jo ikke til etter sveisingen! Sveisen må isåfall være godt utført og pusses og rengjøres ekstremt godt, helst legges i et spesiellt syrebad men baksiden er jo fortsatt et problem ! Et hull på 5x5 går helt fint å dekke når man bruker glassfiberduk og eller aluminiumnetting og glassfiber og finsparkel oppå der.
 #288575  av 2r-e-rik
 
Mr2Even skrev:
Helgeland skrev:

jeg har også hørt at sveise skjøter ruster fort... men hvis jeg fjerner all rusten og sitter igjen med et hull på 5x5 eller noe i den duren er ikke dette for stort og bare sparkle??

har sveiseskjøter tendens til og ruste vis du bruker f.eks. tectyl på disse???
Ja tror det, det oppstår fort små hulrom i sveisen når man sveiser, der er det grobunn for rust, og på baksiden inne i kanalen der kommer du jo ikke til etter sveisingen! Sveisen må isåfall være godt utført og pusses og rengjøres ekstremt godt, helst legges i et spesiellt syrebad men baksiden er jo fortsatt et problem ! Et hull på 5x5 går helt fint å dekke når man bruker glassfiberduk og eller aluminiumnetting og glassfiber og finsparkel oppå der.
du vet vell det at sparkel trekker til seg vann? å inni en kanal er det skjeldent tørt.. så ved å sparkle igjenn rust så vil sparkelen trekke til seg vann å så ruster det mer.. og så på sikt så detter sparkel klumpen av...
 #288577  av Mr2Even
 
2r-e-rik skrev:
du vet vell det at sparkel trekker til seg vann? å inni en kanal er det skjeldent tørt.. så ved å sparkle igjenn rust så vil sparkelen trekke til seg vann å så ruster det mer.. og så på sikt så detter sparkel klumpen av...
Det er dreneringshull i en kanal. Det har gått bra de gangene jeg har gjort det, blir det liggende vann oppå sparkelen er ikke det bra, men er ikke hullet på siden av kanalen? Hadde vært like utsatt om man sveiset det og vann hadde blitt liggede oppå der, men da kunne man ha splittet kanalen i underkant der dreneringen er og pusset og rustbeskyttet inne i kanalen etterpå.
 #288615  av 2r-e-rik
 
Mr2Even skrev:
2r-e-rik skrev:
du vet vell det at sparkel trekker til seg vann? å inni en kanal er det skjeldent tørt.. så ved å sparkle igjenn rust så vil sparkelen trekke til seg vann å så ruster det mer.. og så på sikt så detter sparkel klumpen av...
Det er dreneringshull i en kanal. Det har gått bra de gangene jeg har gjort det, blir det liggende vann oppå sparkelen er ikke det bra, men er ikke hullet på siden av kanalen? Hadde vært like utsatt om man sveiset det og vann hadde blitt liggede oppå der, men da kunne man ha splittet kanalen i underkant der dreneringen er og pusset og rustbeskyttet inne i kanalen etterpå.
di fleste biler at inspeksjons hull i kanaler. det går ann å sprøyte inn rustbeskyttelses middel der..
uten at jeg har studert mr2 men mange biler har en gummi propp inni hjul huset i høyde og retning kanalen. og normaltsett ifra innsiden når du bretter teppet til side..
 #288637  av Mr2Even
 
2r-e-rik skrev:
di fleste biler at inspeksjons hull i kanaler. det går ann å sprøyte inn rustbeskyttelses middel der..
uten at jeg har studert mr2 men mange biler har en gummi propp inni hjul huset i høyde og retning kanalen. og normaltsett ifra innsiden når du bretter teppet til side..
Det hjelper ikke mye å spyle rustbeskyttelse over en fersk sveis med masse urenheter oppå..
 #288723  av Helgeland
 
et spørsmål. hva synes folk om dette..

1 jeg fjeer og kapper vekk all rusten
2 prøver og bøye til ei plate inni selve kanalen som jeg punkter fast...
3. (tectylering eller noe??))
4. sparkler og lakkerer..

er dette helt bak mål???..
 #288725  av Mr2Even
 
Helgeland skrev:et spørsmål. hva synes folk om dette..

1 jeg fjeer og kapper vekk all rusten
2 prøver og bøye til ei plate inni selve kanalen som jeg punkter fast...
3. (tectylering eller noe??))
4. sparkler og lakkerer..

er dette helt bak mål???..
Joda det går sikkert greit. Bare saus det godt inn med rust-stopper/grunning før du sparkler og lakker, så holder det sikkert en god stund :wink:
 #288734  av Helgeland
 
takker... har andre innvendinger på dette??

det ytterste laget med metall altså det vi ser når du ser på bilen.. er det med på å bære noe??

for det er jo dette som er rustet hull.