TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trøbbel etter Ã¥ ha tatt ut motor, celica gt4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #289140  av Haugrud
 
Jeg tok ut motoren min her en dag for å bytte clutch og reg reim..men når jeg hadde satt den i igjen og skulle ut å kjøre, så ble jeg skuffa. Når jeg gir full gass, så lader turboen omtrent med en gang, men den flytter seg nesten ikke i det hele tatt. Går rett og slett drittdårlig. derfor lurte jeg på om noen her på forumet noen gang har opplevd det samme og kan gi meg noen råd, og/eller om de hadde hatt noen bilder av motorrommet sitt slik at jeg kunne ha sjekket at vakuumslanger og alt det der sitter riktig..trenger virkelig hjelp her nå :) Har forresten sjekket registeret, og det er riktig. Er en Celica GT4 90mod.
 #289155  av Larsen
 
Det tyder på at motoren retardere tenningen kraftig. Ta å still tenningen og les av feilkoder! Det er nok ikke vakum slangene for da går bilen helt normalt intill turboen begynner å lade. Da turboen lader så vil den dø ut før du får noe trykk i det hele tatt.
 #289159  av Haugrud
 
tenkte på det med tenninga..men kan det skje uten videre ? bilen går ikke bra før turboen begynner å lade heller, må ruse den opp til 2-3000 for å få til en noenlunde igangsetting.
 #289181  av Larsen
 
Haugrud skrev:tenkte på det med tenninga..men kan det skje uten videre ? bilen går ikke bra før turboen begynner å lade heller, må ruse den opp til 2-3000 for å få til en noenlunde igangsetting.
Tennings timmingen er jo styrt av reg reima, så den kan nok ha endret seg. Håper du sett timmingmerkene til kam-akslene riktig også da...
 #289187  av Haugrud
 
Alt det står riktig..brukt info fra autodata, så det skal være riktig, men får ut feilkode 41, som er gasspjeldstillingsføler..kan det ha noe med saken å gjøre?
 #289203  av Larsen
 
Haugrud skrev:Alt det står riktig..brukt info fra autodata, så det skal være riktig, men får ut feilkode 41, som er gasspjeldstillingsføler..kan det ha noe med saken å gjøre?
Ja hvis den ikke er justert riktig så vil også bilen din bli slik du beskriver. Ville likevel også ha sjekket tenningen hvis jeg var deg, men da må du fikse feilen med TPS sensoren(gasspjeldstillingsføler) først.
 #289844  av larsst185
 
jeg har kjørt med stikket av på gass spjeld sensoren og merka ikke noe nevneverdig på motoren da.
Når du sier turboen lader,ser du fysisk på måleren at du har ladetrykk eller hører du bare kraftig sus fra turboen?
 #289943  av Larsen
 
larsst185 skrev:jeg har kjørt med stikket av på gass spjeld sensoren og merka ikke noe nevneverdig på motoren da.
Når du sier turboen lader,ser du fysisk på måleren at du har ladetrykk eller hører du bare kraftig sus fra turboen?
Det er fordi da går motorstyringen i nødmodus. Litt anderledes hvis motoren tror den er riktig innstilt uten at den er det.
 #290212  av Larsen
 
larsst185 skrev:Jojo,men ikke for å være vrang.om bilen hans er som han sier så tror jeg neppe det skyldes TPS.
Da foreslår jeg at du tar å stiller TPS sensoren din helt feil og tar deg en kjøretur...
Nå påstår jeg ikke at det er TPS sensoren, men jeg vil anta at de forslagene som har kommet i denne posten med stor sannsynlighet er grunnlaget til bilen går dårlig.

Og Hvis du (haugerud) ønsker mer hjelp så er det greit å poste hva du har sjekket ut av feil slik at det ikke bare blir synsing.
 #290218  av Terjen
 
Har vel neppe vridd på TPS'en når han har skrudd her. Skulle vel tro at det har noe med det han har fikla med å gjøre?? 8)

Er ikke svinghjulsføler på 3SGTE'en? Og i såfall har du tatt av svinghjulet, og ikke fått dette på rett plass etterpå? Det går hvertfall an på Volvo, men oftest starter den ikke i hele tatt da. Er litt frustrerende. :?