Side 1 av 1

Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 08:07
av Apsis
Hei! Helt siden jeg kvitta meg med GT-i'n min har jeg savna den, og har lenge gått og kikka etter "ny" corolla.
Nå har jeg funnet en Corolla G6 Hatchback som ser meget interessant ut, men har et par spørsmål før den blir forsøkt handlet.
(Om jeg kunne funnet ut dette på en grei måte ved søk i forum osv er det bare å si ifra :P)

Er det noen forskjell på 1,3 og 1,6 literne av disse utenom motor/girkasse?
Hvordan er understell/hjuloppheng/bremser på disse i utgangspunktet, og hva finnes av oppgraderinger?
Har sett en og annen slengende rundt her med 4A-GE 20v i denne type Corolla ;), er en slik swap-jobb "mulig" for en vanlig kar med rimelig god praktisk innsikt og med god hjelp av en bilmekaniker og autodata/koblingsskjemaer?
Lurer på å sende en mail til egon i samme slengen. ;)

Hilsen en som virkelig ønsker seg toyota igjen. ;)

Truls

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 10:04
av EXS
bremser og understell skal være identiske på 1,3l og 1,6l G6

ang bremseoppgraderinger så har black diamond og ferodo et ganske rått bremse sett (skivene bak koster 6000k :Pforresten)

du kan få en grei 20v med ledningsnett for mellom 8-10K

ang selve bytte så er det ikke no problem og slippe maskinen nedi men utfordringa ligger mest i og få "parret" ledningsnettet,

så kjenner du noen som er flinke med elektronikk så er det bare og kjøre på ;)

Edit: Har du muligheten så ville jeg lett etter facelift utgaven (2000+ mod), fronten på den er så J****** mye finere en den gamle ;)

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 11:03
av Apsis
Tusen takk for svar! :)

Lurte på å høre med Egon butch (http://www.motorimport.dk) om han har (muligheten til å skaffe) et frontcut.
Jeg er elektronikkingeniør, og har et par bilmekanikere i familien, så det er mulighet for å klare det, om man setter seg inn i det selvfølgelige ;)

Mhp Facelift vs ikke, så er det smak og behag, liker disse lyktene, minner meg om Corolla WRC, som jeg synes er griserå ;)

Edit: OT: og ha en fortsatt fin 17. mai alle sammen ;)

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 11:19
av tojo2
Trodde halve stasen med g6 var 6trinns kassen ?

Facelift e11 g6 har som kjent 3zz fe motor Ville det ikke da vere mer naturlig a se etter 1zz eller 2zz for oppgradering og muligens

kunne bruke samme kassa?

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 11:34
av Apsis
tojo2 skrev:Trodde halve stasen med g6 var 6trinns kassen ?

Facelift e11 g6 har som kjent 3zz fe motor Ville det ikke da vere mer naturlig a se etter 1zz eller 2zz for oppgradering og muligens

kunne bruke samme kassa?
Var jeg faktisk ikke klar over, vil det funke med en 2ZZ-GE 1,8 da? Isåfall er dette helt klart å foretrekke.
Og seks trinns kasse er selvfølgelig et pluss.
Grunnen til at jeg spurte etter 20v'en var at jeg visste folk her på forumet har gjort denne swap'en tidligere, og trodde dette var det mest åpenbare valget.

Er det noe forskjell på motorfester o.l. facelift og ikke?

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 12:46
av EXS
oppsettet å blokka skal visst være likt (skal ikke si det med 100% sikerhet da)

med det var faktisk ikke så dum tanke og bruke 2ZZ - GE maskinen,

lurer på om jeg skal hive meg på den bølga sjøl (har lett etter en bytte maskin en stund nå) men konsentrert meg mest om 20V utgaver

men denne maskinen er jo både nyere og har mer effekt (og sikkert endel dyrere:P)

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 14:34
av |plumbo
du kan gått få en blacktop el jobb av meg ! jeg har gitt opp ...

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 17:17
av Apsis
Takker for svar alle sammen! :)
EXS skrev:oppsettet å blokka skal visst være likt (skal ikke si det med 100% sikerhet da)

med det var faktisk ikke så dum tanke og bruke 2ZZ - GE maskinen,

lurer på om jeg skal hive meg på den bølga sjøl (har lett etter en bytte maskin en stund nå) men konsentrert meg mest om 20V utgaver

men denne maskinen er jo både nyere og har mer effekt (og sikkert endel dyrere:P)
Og i tillegg er biler med denne motoren solgt originalt i norge, kan gå på toyota og få deler til den :)
Hadde absolutt vært et artig prosjekt.
|plumbo skrev:du kan gått få en blacktop el jobb av meg ! jeg har gitt opp ...
Så denne swap'en var ikke bare en dans på roser? (ja, jeg vet at swaps skjelden er)
Mye strul med å få parret det elektriske?

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:17 mai 2008 18:06
av |plumbo
jupp ! jeg vet om en i usa som vil fikse det for meg man da må jeg demontere alt igjen ( av elnett på motor ) og den gammle motoren og sende det til usa det tar hele sommern før det da er ferdig . hvis du vil ta på deg jobben med og få alt til og funke værsegod btw han tok 399dollar for jobben

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:18 mai 2008 23:35
av Apsis
|plumbo skrev:jupp ! jeg vet om en i usa som vil fikse det for meg man da må jeg demontere alt igjen ( av elnett på motor ) og den gammle motoren og sende det til usa det tar hele sommern før det da er ferdig . hvis du vil ta på deg jobben med og få alt til og funke værsegod btw han tok 399dollar for jobben
Høres slitsomt ut :S
Tror ikke jeg er den rette til å ta ansvar for å fullføre dette for noen andre;) Men lykke til om du har tenkt å fortsette!
Mista litt gnisten nå kjenner jeg, får søke litt rundt etter alternativer til motor elns.

Takker for svar iallefall.

Truls

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:20 mai 2008 20:52
av |plumbo
jeg vurderer nå og plukke ned hele el nette og sende det avgårde til usa. har hørt av mange som har brukt denne persjonen at det er plug and play noe han er ferdig med det .

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:21 mai 2008 05:45
av Amund
Er vel ikkje noko problem å fikse det elektriske anlegget? Kjelliken putta det i corollan sin,(g6 -98 mod), og var praktisk talt plug-and-pray. Ellers er det ikkje nokon stor heksekunst å gjere det sjølv. Men om du går for 20v motoren, vil eg sterkt anbefalle å bruke 6-trinns kassen som den er levert med orginalt. Dette pga utvekslinga, den er tettstega og det trenger den motoren. Kjelliken skifta til ein vanlig 5-trinns kasse, og der er omtrent håpløst å kjøre med. Alt for lange gir, detter for mykje på turtall etter giring. (70 på 1. gir, 125 på 2. gir osv...)
2zz motoren har ein god del moment, som ikkje eksisterer i 20v motoren, det pluss lav vekt burde tale til dens fordel. Men så er den nok ein god del dyrere og då :roll:

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:21 mai 2008 05:51
av |plumbo
det jeg tror er at blacktopen er plug and play omtrent i en ae111 og silver toppen passer ae101

problemet mitt ligger i dasjbord nette ( altså speedometer +++ ) motoren min går og jeg har kjørt bilen uten dette .

når det kommer til gir kasser er det levert 3 eller 4typer manuel til denne, 5 trins uten lsd og en med og 6 trins med og uten lsd

Re: Spørsmål angående Corolla G6, (4A-GE 20v swap?)

Legg innLagt inn:21 mai 2008 14:02
av Apsis
Amund skrev:Er vel ikkje noko problem å fikse det elektriske anlegget? Kjelliken putta det i corollan sin,(g6 -98 mod), og var praktisk talt plug-and-pray. Ellers er det ikkje nokon stor heksekunst å gjere det sjølv. Men om du går for 20v motoren, vil eg sterkt anbefalle å bruke 6-trinns kassen som den er levert med orginalt. Dette pga utvekslinga, den er tettstega og det trenger den motoren. Kjelliken skifta til ein vanlig 5-trinns kasse, og der er omtrent håpløst å kjøre med. Alt for lange gir, detter for mykje på turtall etter giring. (70 på 1. gir, 125 på 2. gir osv...)
2zz motoren har ein god del moment, som ikkje eksisterer i 20v motoren, det pluss lav vekt burde tale til dens fordel. Men så er den nok ein god del dyrere og då :roll:
Det sitter 6trinns kasse originalt på 4A-GE 20v black top?
Hvordan er det å bruke den originale 6veksla kassa i Corolla'n (som står på 3ZZ-FE'n) på en 2ZZ-GE?

Hva er forskjellen på G6 og en "vanlig" E11? Er det bare et gir ekstra?