TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Merkelig ulyd, '90 GT4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #36732  av CelicaT4WD
 
Opplever en snodig lyd fra min 90 modell GT4.
Finner intet mønster i lyden, plutselig er den der - for å i neste moment å være borte.

Lyden er vanskelig å beskrive - men minner mest om den lyden man av og til hører i gamle servanter når varmtvann tappes, om noen skjønner hva jeg mener. En konstant lyd.
Lyden er konstant helt til bilen står nesten 100% stille, da avtar den og blir stille ved full stans.

Var inne på hjullager, men da skal jo lyden variere med hastigheten.

 #36735  av GT4 CS
 
Forsvinner lyden når du svinger? Kan være stein inni bremseskiva foran. Hadde vært lettere å svare hvis du kan beskrive lyden litt bedre.

 #36854  av CelicaT4WD
 
Nei, lyden er som nevnt konstant uansett retning og hastighet inntil bilen nesten står stille, da avtar lyden.

Klarer ikke forklare lyden på noen bedre måte. En lav "hylende" lyd.

 #36856  av CelicaTurbo
 
tja, støtter tidligere forklaring med stein klemt inni bremseskiven, opplevde dette på MR2'en.. men, litt rart om det ikke er forsvunnet allerede da, en stein kan vel ikke overleve så lenge under slike tilstander.. pleier uansett å dette ut om du rygger noen meter..

 #36858  av CelicaT4WD
 
Det er nok ingen stein, da skulle den ha vært borte for lenge siden. Lyden har vært der en god stund.

Men at det er relatert til et av hjulene er jeg ikke uenig i.

 #36883  av CelicaT4WD
 
Hmm... Det er det nok ikke - da lyden ikke forandres dersom man legger beinet på bremsepedalen mens man kjører.

 #36887  av CelicaTurbo
 
om du jekker opp hjulet og dreier litt rundt, kan du da høre lyden og kanskje finne spesifikt hvor det kommer fra? I tillegg, ta tak i hjulet oppe og nede og prøv å rugge hjulet litt (dytt hjulet innover på toppen og trekk det utover nede, frem og tilbake slik). Kjenner du at det ikke sitter helt fast så har du gåent hjullager.

 #36890  av MR2turbo
 
Det kan jo være bare slitte bremseklosser.. når slitasjevarsleren legger seg inntil skiva kommer det en sånn lyd ;)

 #37144  av Soppen
 
Kan jo være et bøyd bremse skjold også eller bremsebelegg varsler