madness19 skrev:lurer på hvilke tiltak man må gjøre før man skrur opp turbotrykket på en carlos saintz? har en RFL dump og en hks evc 4 boostcontroller. har nettop røket en febrikkny turbo på grunn av at trykket var skrudd opp.. kjørte på 0,9-1 bar i trykk i 2 måneder. og turboen hadde en slark på lageret på 0,4 mm. så nå har jeg dratt til innkjøp av en oppgradert ct26 turbo med 380graders lager. hva er fordelen med dette? bør jeg ha noe mer før jeg skrur opp trykket?? er nervøs for å ryke flere turboer. blir litt dyrt;)
Er ganske sikker på at turboen ikke røk på grunn av for høyt trykk. Den tåler mer enn 1 bar og de fleste kjører den opp imot fuel-cut grensen som på din er vel rundt 1.3 bar. Årsaken ligger nok et annet sted sånn som utilstreklig smøring eller lignede. Kanskje du bør sjekke at turboen får nok olje?
360 lager er hvordan thurst lageret er bygd opp. De vanlige thrust lagerene som sitter montert er 270 lager. De har da den ulempen med at de ikke kan ta opp aksial kreftene som påvirker akslingen, men et 360 kan (vansklig å forklare), men den tåler da aksial krefter litt bedre (mer turbo trykk).
Disse tingene bør gjøres før trykket skrus opp:
-Sjekk at motorer er 100%. Det vil si, sjekk kompresjon, feilkoder, at tenningen er riktig, ha byttet rotor, fordelerlokk og tennplugger
-Sjekk at det ikke er vakum lekasjer ved hjelp av startgass. Bilen må ikke gå dårlig på noen måte.
-Eksos og større downpipe er å anbefale da ct 26 turboen har en temelig restrektiv eksos
-Luftfiler anbefales pga. spool up, men ikke helt nødvendig