Side 1 av 1

bremsecalipper

Legg innLagt inn:29 sep 2002 18:03
av chris
er det noen som kan skaffe meg en bremsecalipper (kalipter? vetta pokker åssen det skrives) litt kjapt? :) 92' MR2 nonturbo. Er noe galt med stempelet på den, som gjør at bremsen blir liggende innpå mesteparten av tiden. mulig det er litt rust i stempelene bare, men er det noe annet galt, risikerer man at man ikke får det på plass igjen, og da er det kjekt å vite om man kan få skaffet det veldig kjapt. Toyota skulle ha over 5000 kroner for å få tak i delen fra Belgia (de fant ikke den i Norge). De ville heller ikke skru opp den, i frykt for at bilen ble stående på verkstedet. T.G. Bil (der jeg kjøpte bilen) måtte antakeligvis også bestille fra Belgia, men de var litt usikkker på pris.
Funker greit på langkjøring, men den lager ulyd når jeg svinger til venstre i sakte fart, nesten som en slags skrapelyd, ganske høylydt. kjører jeg rett frem i sakte fart lager den av og til en svak pipelyd. bremsene er ikke blitt varme så det ryker eller noe fra dem, og skiven blir ikke varmere enn skiven på motsatt side. dette er snakk om høyre foran.
håper noen kan hjelpe meg!

Legg innLagt inn:29 sep 2002 21:49
av tahustvedt
Har du prøvd å spyle bremseeklossen? Det kan være skitt mellom skiven og klossen som lager lyden. Jeg tror (er ikke helt sikker) også det er en slags slitasjeindikator på kaliperen so går inntill skiven når bremseklossen begynner å bli slitt. Det ser ut som en liten bøyd metallbit. Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg har sett det før. :)


Tor Arne

Legg innLagt inn:30 sep 2002 00:12
av CelicaTurbo
det er en metallbit som skal skrape langs skiven og lage en forferdelig lyd når det er på tide å bytte ja.. :) enkle å se på bakhjulene, litt mer stress på fronten men lett å finne..

Legg innLagt inn:30 sep 2002 19:19
av chris
joa, hadde det vært så enkelt så :P
Når man jekker opp bilen, og prøver å snurre hjulet rundt, så må man faktisk bruke makt for å få det rundt. Toyota-verkstedet sjekka jo også om det kunne være bremseklossene. Men problemet ligger i at de ligger innpå og bremser, om enn ikke så mye, så er det nok til at det blir ganske bra motstand.
Og ulyden er der bare når jeg svinger til venstre. den forsvinner dog om jeg bremser, men er der igjen med en gang jeg slipper opp bremsen.
De på verkstedet prøvde å løsne den opp, men med en gang man toucha bremsen, la den seg innpå igjen. De ville derimot ikke skru den opp, uten å ha deler liggende. De var redde for at bilen skulle bli stående (noe jeg ikke var så veldig interessert i selv :lol: )

Legg innLagt inn:30 sep 2002 19:37
av erling
Hadde et fastrusta stempel i ene caliperen på min, fikk terset det ut etter endel slossing :twisted: Det var et lite hull i gummimansjetten som hadde tatt inn vann. Pussa av det som var av rust med 1200 våtslipepapir, bra som nytt etterpå.

Har du tenkt å fikse selv, eller levere inn? Verksteder pleier jo ikke å fikse calipere, er det no galt med de skifter de uansett. Men det er jo ikke enkelt å vite hvor dårlig den er før man peller den i filler. Hvis du skrur selv kan du bestille et rep.sett til den og plukke i filler når du får det. Det hadde jeg gjort. Kan jo være så enkelt at det bare er en av glideskinnene som er litt uggne oxo. Klossen(e) forsvinner iaf fort når du kjører med den sånn.

Legg innLagt inn:30 sep 2002 19:58
av chris
jeg har ikke prøvd å fikse selv, men tenkte å få med meg en som har litt peil, og se på det. verkstedet ville som sagt ikke skru opp, i frykt for at bilen kunne bli stående (hvis de ikke fikk den sammen igjen)
ja, det er mye bremsestøv på høyre felg foran. regner med det sliter ganske heftig på klossene, spesielt med bykjøring. er dog rart de ikke har gått varm.
Er kjedelig om den skulle bli stående en hel uke fordi jeg var for kjapp med å plukke i stykker :P
Har ikke hatt tid til å skru ennå heller da. Og jeg bør ikke begynne alene tror jeg :lol:

Legg innLagt inn:30 sep 2002 22:22
av erling
chris skrev:jeg har ikke prøvd å fikse selv, men tenkte å få med meg en som har litt peil, og se på det. verkstedet ville som sagt ikke skru opp, i frykt for at bilen kunne bli stående (hvis de ikke fikk den sammen igjen)
ja, det er mye bremsestøv på høyre felg foran. regner med det sliter ganske heftig på klossene, spesielt med bykjøring. er dog rart de ikke har gått varm.
Er kjedelig om den skulle bli stående en hel uke fordi jeg var for kjapp med å plukke i stykker :P
Har ikke hatt tid til å skru ennå heller da. Og jeg bør ikke begynne alene tror jeg :lol:
Kjenner du etter på innsida av skiva er varm oxo? Siden de er ventilerte må du kjenne på begge sider. :) Kjedelig å måtte bytte skiva fordi den gikk seg varm og skeiv, (må da bytte begge skivene + klosser).

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestillt et rep.sett og fått med en som har peil og gjort det selv. Jeg vil si at i de aller fleste tilfeller er det mulig å fikse caliperen, iaf den framme uten håndbrekk-greiene.

På bakre kaliperen min hang klossen fast der den skal gli etterhvert som den slites(P.g.a. rust & bremsestøv). Stempelet klarte å skubbe klossen inntil skiva, når jeg slapp bremsa trakk stempelet seg tilbake som det skal, men klossen ble stående igjen inntil skiva. Spiste opp klossen på et blunk. Trengte bare å grave vekk rust og drit og stappe i nye klosser.

Husk å sjekke at det er belegg igjen på klossene oxo, i tilfelle du må ha de og nye. Da ville jeg si du skulle være bra sikret for å få bilen klar på èn kveld. Men vil du være 1000% sikker og får tak i en brukt caliper billig er jo det enda tryggere.

Legg innLagt inn:01 okt 2002 01:44
av mk1 black limited
Christoffersen og Bekken her i Oslo tar ca. 1500 for en overhalt caliper, mot at du gir dem din gamle.

Det du opplever er et kjent problem på de fleste biler med skiver bak - bremsene der blir brukt for lite, og 'henger' etterhvert.

Finnes sikkert tilsvarende firma andre steder i landet.