Side 1 av 1

vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:04 jul 2008 17:36
av kvassheim
Endelig fått tilbake bilen fra toyparts, men den vil ikke lade mer enn 0,4, uavhengig av gir, klarte såvidt å presse 0,5 opp rennfast i går.
skjønner ikke dette helt, den skal jo lade 0,5 på 1 og 2, så 0,7 på resten..
Det ble meg fortalt at sperren på n1 og 2 var blitt fjernet..
Har greddy profec B specII boostcontroller, men denne står av, tør ikke trikse for mye med nyoverhalt motor..
Noe teorier om hvorfor ladetrykket ikke vil opp av kjelleren?
bilen går jo dritdårlig nå..
:cry:

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:04 jul 2008 18:07
av Mr2 Mk2
visst det er montert bc og motoren har tvsv ventil(3.gen har hvertfall) så er vel denne blendet, skru på bc`en og se om det øker da :)

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:04 jul 2008 23:30
av Larsen
0.4 er grunntrykket på bilen. Siden du nå har Bc så vil den sørge for å justere opp trykket ditt høyere enn det orginale grunntrykket ditt er. Altså skru på BC og sørg for at den er riktig justert. Kanskje en idè å kjør in motoren før du begynner å misshandle den da?

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:05 jul 2008 13:46
av kvassheim
Larsen skrev:0.4 er grunntrykket på bilen. Siden du nå har Bc så vil den sørge for å justere opp trykket ditt høyere enn det orginale grunntrykket ditt er. Altså skru på BC og sørg for at den er riktig justert. Kanskje en idè å kjør in motoren før du begynner å misshandle den da?
grunntrykket er vel 0,7, og så sørger tvsv for å ikke gi mer enn 0,4 på første og andre..
Vet ikke, men stillte bc på det den var før når jeg lada 0,9, men skjer fremdeles ingen ting.. :roll:
sviver litt rart på tomgang også, ligger å dabber mellom 600 og 800 rpm, men så i dag morges at det var nesten en cm slark på gasswiren..
mulighet? rotor\fordelerlokk? knocksensor? feilkoblet bc?
vet ikke, mulighetene er mange.. får grave litt til..

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:05 jul 2008 17:47
av Larsen
kvassheim skrev:
Larsen skrev:0.4 er grunntrykket på bilen. Siden du nå har Bc så vil den sørge for å justere opp trykket ditt høyere enn det orginale grunntrykket ditt er. Altså skru på BC og sørg for at den er riktig justert. Kanskje en idè å kjør in motoren før du begynner å misshandle den da?
grunntrykket er vel 0,7, og så sørger tvsv for å ikke gi mer enn 0,4 på første og andre..
Vet ikke, men stillte bc på det den var før når jeg lada 0,9, men skjer fremdeles ingen ting.. :roll:
sviver litt rart på tomgang også, ligger å dabber mellom 600 og 800 rpm, men så i dag morges at det var nesten en cm slark på gasswiren..
mulighet? rotor\fordelerlokk? knocksensor? feilkoblet bc?
vet ikke, mulighetene er mange.. får grave litt til..
Nope. Grunntrykket er 0.4 bar og Tvsv sørger for å øke trykket (ikke senke). Hvis en har luftfilter og DP så øker grunntrykket.

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:07 jul 2008 08:34
av kennethx
Larsen skrev: Nope. Grunntrykket er 0.4 bar og Tvsv sørger for å øke trykket (ikke senke). Hvis en har luftfilter og DP så øker grunntrykket.
Korrekt! Er ufattelig mange som har missoppfattninger om dette! TVSV er faktisk bare en boostkontroller, type bleedevalve, styrt av ECU.

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:07 jul 2008 12:09
av kvassheim
stilte litt på bc, start boost var satt til 0.. satte denne til 0,4 , da ordna ting seg.. lader 0,7 nå, tror bare jeg lar det være sånn ei stund..

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:13 jul 2008 17:55
av homer96
Hei.
Jeg har en gt4 1990 model og har nettopp fått bilen tilbake etter overhaling av motoren.
Har akkurat samme problemet, den lader ikke mer enn 0,4-0,5...
Den dør ut rundt 4-5000 rpm :( gir seg liksom.
Hvor er den bc du snakker om og hvordan stiller jeg den?

har også en mistanke om at turbotrykket forsvinner ut i kjøleveska, for radiatorslangen sprakk i går...

Noen forslag?

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:13 jul 2008 23:00
av Larsen
homer96 skrev:Hei.
Jeg har en gt4 1990 model og har nettopp fått bilen tilbake etter overhaling av motoren.
Har akkurat samme problemet, den lader ikke mer enn 0,4-0,5...
Den dør ut rundt 4-5000 rpm :( gir seg liksom.
Hvor er den bc du snakker om og hvordan stiller jeg den?

har også en mistanke om at turbotrykket forsvinner ut i kjøleveska, for radiatorslangen sprakk i går...

Noen forslag?
Ja masse forslag.
Først så har trykket i kjølvannet sjeldent noe med turbo trykket å gjøre. Mest vanlige er gåen toppakning. Et verksted kan trykkteste kjølevannet for deg. Kommer det hvit røyk fra eksosen

Angående at turboen gir seg ved ca. 5000 rpm er vanlig på disse motorene og er fordi eksos huset på turboen ikke er stort nok til å slippe igjenom nok eksos. Downpipe og/eller CT20B turbo kan hjelpe med å fjerne dette.

Angående at du har lavt trykk så er det flere ting som kan være årsaken. Først vil jeg gjette på feil montert TVSV ventil. Neste ting jeg ville sjekket er om du kjører på feil oktan, Feilkoder på motorstyringen og om tenningen er riktig justert.

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:13 jul 2008 23:16
av homer96
Takk for svar :)
Toyota sjekket vann trykket men fant ingen feil.
Før overhalingen gikk den som ei kule, så eksos kammeret må være stort nok...
De sjekket også lambda verdier og tenning.
Jeg vil heller gjette at de har koblet noe elektonikk feil...
hvordan sjekker jeg TVSV ventilen?

Takker for svar.

Frank

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:14 jul 2008 22:55
av Larsen
homer96 skrev:Takk for svar :)
Toyota sjekket vann trykket men fant ingen feil.
Før overhalingen gikk den som ei kule, så eksos kammeret må være stort nok...
De sjekket også lambda verdier og tenning.
Jeg vil heller gjette at de har koblet noe elektonikk feil...
hvordan sjekker jeg TVSV ventilen?

Takker for svar.

Frank
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/26.htm
Sjekk også feil koder på bilen etter disse instruksene
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... stem/4.htm

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:15 jul 2008 09:20
av homer96
Tusen takk Kristian, men nå gikk du LAAAANGT over hodet på meg :oops:

Kan du begynne med å fortelle meg hvor terminalen er? (plassering fysisk i bilen)
Noen fortalte meg i går at jeg kan stille på den stanga som går inn i turboen fra wastegaten... Stemmer det?

Jeg har desverre veldig lite peiling og trenger en "tune gt4 engine for dummies"....
Jeg er veldig interessert i å lære, men må nok starte fra bunnen...

Kjørte trondheim - leksand(ved siljansjøen i sverige, 512km) i går og motoren holdt. Men jeg kjørte kjedlig forsiktig, sørget for å aldri la turtallet passere 4000 og lot heller ikke turbotrykket prøve seg over 0,5.

Savner bilen som den var før overhalingen da det var som å kjøre motorsykkel...

Jeg må også nevne at det er en bryter forran girspaken som virkelig ga liv i motoren... (den forrige eieren sa at den ble målt til 270+ hk med den påslått)
Jeg vet selvfølgelig heller ikke hvordan den er koblet, men har latt meg fortelle at den blokkerer et eller annet så turbotrykket kan økes til "det uendelige"...

Hvis noen kan forklare meg hvor og hvordan jeg justerer boost controlleren (og selvsagt også hvor den er), og i tillegg kan forklare meg hvor å hva jeg kan gjøre med TVSV ventilen, hadde jeg blitt evig taknemmelig.

Toyota sa de har trykktestet kjølevannet uten å finne noen feil, men nå har jeg sprengt 2 radiatorer og en radiatorslange... (WHY?? dette blir dyrt i lengden)

All hjelp mottas med takk.

Frank.

Re: vil ikke lade mer enn 0,4

Legg innLagt inn:15 jul 2008 20:32
av Kanakkas
homer96 skrev:Hei.
Jeg har en gt4 1990 model og har nettopp fått bilen tilbake etter overhaling av motoren.
Har akkurat samme problemet, den lader ikke mer enn 0,4-0,5...
Den dør ut rundt 4-5000 rpm :( gir seg liksom.
Hvor er den bc du snakker om og hvordan stiller jeg den?

har også en mistanke om at turbotrykket forsvinner ut i kjøleveska, for radiatorslangen sprakk i går...

Noen forslag?

Har du brukt et verksted til å gjøre jobben??
Hva med å levere bilen tilbake til de som har gjort dette for å få det fixet.
Kan fort være at en slange el som ikke er montert el koplet feil.
Ville ikke justert så mye på ting før jeg var sikker på at slike ting er i orden.
Hva er gjort med motoren? har den vært utmontert..??