TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • rubbing og boning??

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #295130  av Helgeland
 
jeg bondte bilen min 16 mai. og jeg vet ikke hvor lenge det da var siden det ble gjort sist. kjørte innom bilextrta og handla produkter for 800.- men spl.
jeg fikk en slags voks/krem. som rubba og bondte bilen. og etter på gikk jeg over med lakkforsegler ble veldig fornøyd me resultatet. men nå føler jeg at vannet ikke perler seg like mye. og har tenkt og ta den en gang til..

er det skadelig og bone bilen for ofte??

kan jeg bruke samme bonevoks og rubbevoks igjen. eller bør jeg bare bruke bonevoks. jeg føler jeg ahr hørt at rubbinga ikke er sunt for lakken hvis du gjør det for ofte??

er svært usikker.. noen som har peiling?
 #295132  av Zepticon
 
Rubbing gjøres kunn når lakken er slitt, dvs når den begynner og falme eller hvis det er små riper i den. Eller skal du kunn polere og legge på voks/forsegler etter en grundig vask afaik.
 #295134  av Helgeland
 
thanks det var det jeg trodde...
 #295135  av Mr2Even
 
Det at vannet ikke preller av like godt etter en liten stund er helt normalt, men voksen/beskyttelsen er der fortsatt mikroskopisk. Du må forresten ikke vaske med for sterk såpe for da forsvinner voksen raskt. Vaske bilen med bilshampo som inneholder litt wax er lurt.
 #295151  av Helgeland
 
takker for tips... hvor ofte boner dere bilene deres??
 #295240  av lexusmann
 
Tar som regel min 2 ganger om året, vår og høst....hvis du har rød eller blå bil, må du ta den oftere...
 #295262  av Kanakkas
 
Helgeland skrev: men nå føler jeg at vannet ikke perler seg like mye. og har tenkt og ta den en gang til..

er det skadelig og bone bilen for ofte??

kan jeg bruke samme bonevoks og rubbevoks igjen. eller bør jeg bare bruke bonevoks. jeg føler jeg ahr hørt at rubbinga ikke er sunt for lakken hvis du gjør det for ofte??

er svært usikker.. noen som har peiling?

By the way, er ikke alle produkter som er lget slik at vannet skal pærle seg, noe er laget slik at vannet skal rennebort lettest mulig og ikke bli liggende som pærler...

All rubbing/polering er en mer eller mindre mild form for sliping, som nevnt tidligere ikke overbehandle bilen med slipemiddler sålenge lakken er ren og ripefri. woks og forsegling får man skjeldent gjort noe galt med.
Wax on, wax off..... ;)