TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 76 corona. Misbruket er igang, Steg 1 og 2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #295501  av Fred
 
Da har jeg gått til innkjøp av et nytt smykke da.
Etter å ha solgt kadetten, så jeg meg nødt til å ha noe annet som var veteran.
Helt tilfeldig ble visst det også en toyota.
En 1976 Corona Mark II (rx28) med 18R motor, 2 liter på 90?hk

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Var på eu-kontroll med den idag, og alt som må til er ei bremseskive. Var litt høy co også, men med tenning som var 14 grader feil, ordna det seg greit.

Har egentlig ingen planer for den her. Ikke no voldsomt ihvertfall.
Eneste er at jeg skulle hatt noen bredda stålfelger i 14", 4X114,3 så skrik hvis noen har.
Ellers tror jeg dette bare blir brukt som bruksbil.
Trenger vel noen deler etterhvert, så hvis noen veit om en delebil noe sted... Er noen vindusheiser og litt div som kunne vært sjekka opp...
Sist redigert av Fred den 20 okt 2008 21:03, redigert 2 ganger totalt.
 #295516  av Supramk3turbo
 
Se der ja. Sjelden skjønnhet ja :D Den så greit strøken ut...har den vært renovert tidligere???
 #295521  av rx300
 
Sjelden ja, og stv er jo enda sjeldnere. Så den der på autodb/Finn, aldri vinterkjørt :-) Du har vel ikke tenkt å vinterkjøre den du heller håper jeg? ;) Salt på den der så er det døden etter et par år, og det er jo for ille med en slik sjeldenhet. Bruk heller en av bilene i bakgrunnen på ene bildet eller tilsvarende. ;)
 #295539  av Fred
 
Er nok ikke fullt så fin som bildene sier. Mulig at den ikke er vinterkjørt, men han som solgte den sa den ikke var røyka i heller, og askebegrene baki var fulle av sneiper, så veit ikke jeg.
Bilen er ganske så bra den, men den er malt opp engang, og det er ikke strøkent gjort. I tillegg er det et par steder som magneten har problemer med å få feste! :lol:

Vinterkjøres?
Nja.... Har bakhjula i riktig ende da, så er nok mulig at den blir det!

Og den 245`n bak der er ikke min.
Og asconan har vel kosta meg 80K så trur ikke jeg skal bruke den på vinteren heller!
 #295596  av rx300
 
Fred skrev:Er nok ikke fullt så fin som bildene sier. Mulig at den ikke er vinterkjørt, men han som solgte den sa den ikke var røyka i heller, og askebegrene baki var fulle av sneiper, så veit ikke jeg.
Bilen er ganske så bra den, men den er malt opp engang, og det er ikke strøkent gjort. I tillegg er det et par steder som magneten har problemer med å få feste! :lol:
Ok, så bildene lyver litt ja. Bak på hjulbuen kanskje? Synes det ser litt kantete ut der.. ;)
Vinterkjøres?
Nja.... Har bakhjula i riktig ende da, så er nok mulig at den blir det!

Og den 245`n bak der er ikke min.
Og asconan har vel kosta meg 80K så trur ikke jeg skal bruke den på vinteren heller!
Men det er jo en Opel ;) Den går vel til og med an å få nye karosserideler til, den. Det kan du bare glemme med Coronaen. Nå ser jeg forresten sikkert hvilken bil en hjulkapsel jeg har slengende i garasjen hører til:
Bilde
 #305364  av Fred
 
Ja, så var vi igang da :twisted:

For det første. Felger.... "alle" biler blir penere med et sett med alufelger, stort sett så gjør det minst halvparten av utseende på en bil.

Nå har det seg sånn at jeg fikk tak i noen alufelger av en her på forumet, som jeg da satt på igår. Passa ikke helt. Subba i styrestaget, så først satte jeg på noen 5mm spacere jeg hadde liggende, da gikk det nesten....
Måtte slipe av litt på styrekulene for at det ikke skulle subbe, men nå er det ca 1/8 dels fluefi**e hår om å gjøre at det subber, men er det luft imellom, er det håp!
Uansett, det jeg skal fram til, er at den bilen her, den kler absolutt ikke alufelger!! Ser faktisk helt ille ut spør dere meg!

Bilde

Bilde

Men... det får nå være. Steg 1 i boks

Steg 2...
Dette blir et litt større prosjekt.
Nå har det seg sånn, at et slikt et smykke, som kanskje skal... hm... sladdes med neste sommer, den må ha drift på bakhjula. BEGGE bakhjula.
Sveise sperre, er ikke alternativ, hater å kjøre med sveisa differensial, og skal det gjøres noe, så tar jeg den litt lenger enn som så.
Skifte bakaksel må til. Og hva er det mest solide innen bakaksel jeg kan tenke meg, som jeg har kunnskap og grei deletilgang på? HIACE lh112! Skuddsikker aksel. Håper den også er det etter at jeg er ferdig. Akselen er nemlig for brei... Litt usikker på hvor mye, da jeg ikke har målt nøyaktig enda, men er ca 8 cm tror jeg.
Var å henta en brukt aksel idag.

Bilde

Bilde

Men, en hiace aksel... Sperra på den er jo rimelig slapp når den får rusla noen hundre tusen...
Så, den må strammes opp.
Demonterte akselen istad, ble litt ivrig, så fikk ikke tatt så mye bilder, men har et par...

Ut med stikkaksler
Bilde

Ut med selve diffen
Bilde

Og plutselig var den demontert gitt!
Bilde

Bilde

Her er da lamellene som gjør sperrevirkningen.
Bilde

Disse skal kjøpes nye.
De blanke skivene mellom lamellene, TROR jeg er å få i forskjellig tykkelser. Skal sjekkes på delefilmen imorra, men det blir å bestille det tykkeste som er å få. Mest mulig sperre!

SÃ¥ var det boltsirkel... Hiacen er 5 bolt, coronan 4...
Kunne kjørt med hiace felger bak, men... nei... Føler det blir litt halvveis!
Slipa rent her, og gjort klar til sveising.
Hullene til hjulboltene her, som er pinnebolter det bare er å slå ut, skal sveises igjen.

Bilde

Når det er sveisa og slipt, er det "bare" å borre nye 13,5mm store hull, i den vanlige boltsirkelen 4 X 114,3.....
Der kan jeg gå på det første problemet. Må lage en helt nøyaktig mal, så hullene blir riktige. unøyaktighet her, vil gi grei høydekast vil jeg tru. Og den får jeg ikke balansert vekk! Så det må gjøres eksakt.

Innkortingen av akselen må også gjøres meget nøyaktig, eller ihvertfall så nøyaktig jeg kan få det, men det kommer jeg tilbake til. Har en plan.

Men... kom plutselig til å tenke på en ting som jeg absolutt skulle sjekka før jeg begynte her! Det er om Kronhjulet er på samme siden av pinjongen på begge akslene.... Er det ikke det vil jeg få en grei overraskelse når jeg plutselig har 4 gir bakover! Vil vel tro det er ganske standard. Hvis ikke må jo gangretningen på mellomakselen være andre veien på en hiace i forhold til coronan.... Hvis jeg ikke tenker meg fast her nå da? Næ, det er et problem jeg ikke orker tenke mer på nå.

Det var dagens arbeid. Fortsettelse følger...
 #305367  av Fred
 
Og hvis en moderator kan flytte denne tråden til "Prosjekter", tror jeg det er en mer riktig plass utover vinteren....

*Takker
Sist redigert av Fred den 20 okt 2008 21:04, redigert 1 gang totalt.
 #305369  av Supramk3turbo
 
Syntes nå ikke det ble så halv gæli med de felgene jeg da...Kanskje blitt litt grommere med litt senk å større felger. Ellers så ser det jo bra ut dette. Lykkel til :D
 #305379  av Daniel HS
 
Synes de alufelgene regelrett ble for "nye" for den bilen... Kjør heller på med bredda stålfelger som du nevnte!

Tror dette kan bli et artig prosjekt jeg.. :P
 #305385  av ArildM
 
Ble bedre med felger, men de økte harry faktoren en del. Ellers rått, morro med bakhjulstrekk og vinter, blir å savne det selv : )
 #305477  av Fred
 
Da ser det ut som jeg tok feil gitt, shims og lameller er ikke å få i forskjellige tykkelser.
Men prata med en som har brukt denne type aksel på en mustang, han sa at et par skiver på fjæra som presser på lamellene, gjør at sperrevirkningen øker mye!
SÃ¥ da blir dette montert sammen igjen imorgen tenker jeg.
Får ikke gjort noe mer idag, da coronan plutselig nekter å starte nå da! Liker nok ikke planene mine den bilen der!
 #305488  av ure
 
Angående boring til 4 hull istedet for 5, kan du ikke bare bruke org.felgen eller en bremseskive å legge oppå som mal da... :idea: